شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نرمافزارهاي تشخيص تصاوير و برش تصاوير از جمله كاربردهاي هوش مصنوعي در روابط عمومي هستند. به اين ترتيب كه فناوري "برش تصاوير" نهتنها ميتواند بهصورت خودكار اشيا، صحنهها و چهرههاي افراد موجود در تصاوير را شناسايي كند، بلكه ميتواند اطلاعات آنها شامل نام، برند توليدكننده و انبوهي از اطلاعات ديگر را در اختيار كاربران قرار دهد. [14] در واقع با اين فناوري مي توان مطمئن بود كه در بسترهاي آنلاين علاوه بر محتواي متني، در اطلاعات محتواي بصري نيز جستجو شده است.
1- تحليل دادههاي انبوه
كاربرد ديگر فناوري هوش مصنوعي در روابط عمومي دادههاست. اين روزها يكي از زمانبرترين وظايف كارشناسان روابط عمومي، تحليل دادهها براي گرفتن تصميمهاي درست در رابطه با چگونگي عملكرد كمپينها، شنيداري اجتماعي و ارزيابي موقعيت رقابتي برند است.
كار كردن با حجم هنگفتي از دادهها و تبديل آنها به گزارشهاي متقاعدكننده و نمودارهاي دقيق واقعا براي انسانها دشوار است. فناوري هوش مصنوعي دوباره به كمك روابط عمومي آمده و تمامي اين مراحل را با ابزارهاي هوشمند بهصورت خودكار در كمترين زمان ممكن انجام ميدهد. هوش مصنوعي به شما كمك ميكند تا دادههاي گنگ را به نمودارهاي گويا تبديل كنيد.
2- بهبود كسبوكار
كارشناسان حوزه تكنولوژِي و فناوري معتقدند با استفاده از فناوري هوش مصنوعي و با تكنيكي بهنام "پردازش زبان انساني"ايميلهاي ارسالي از طرف متخصصين روابط عمومي را تحليل و پيام اصلي آنها را استخراج كرد. همچنين هوش مصنوعي با نظارت بر رفتار و تعامل كسبوكارها با اينفلوئنسرها ميتواند آنهايي را كه مناسب كسبوكار شما هستند برايتان پيشنهاد دهد تا ايميلهاي شما به اينفلوئنسرها بيپاسخ نماند.
3- شناسايي مخاطب
مخاطب شناسي يكي از وظايف اصلي روابط عمومي است به اين ترتيب كه روابط عمومي ها با استفاده از ابزارها و فعاليت هاي خاص حرفه اي مي توانند نسبت به ايجاد سازش و تفاهم بين سازمان و گروه هاي مخاطب اقدام و در پي آن فرهنگ صحيح و پويا را تبليغ كنند. با اين نگاه امروزه؛ بهدليل پيشرفتهايي كه در علوم دادهها و يادگيري ماشيني صورت گرفته است، هوش مصنوعي مي تواند به كمك روابط عمومي ها آمده تا نگاه دقيقتر، هوشمندانهتر و شخصيتري به ويژگيها و ديدگاههاي مخاطبين داشته باشند. [17] كارشناسان حوزه تكنولوژي معتقدند هوش مصنوعي اين امكان را فراهم ميسازد تا شركتها توانمندي بيشتري براي شناسايي علايق مشتريان، ترندها و حتي نقاط برتري رقبا داشته باشند و نتيجه تمام اين موارد ميتواند توليد محصولات و خدمات ارزشمندتر باشد و در واقع با ظهور هوش مصنوعي، اولويتهاي روابط عمومي بيشتر از پيش همسو با واقعيت شده و آنها مي توانند با بهر مندي از آن كمپينهاي بسيار مرتبطتر و تاثيرگذارتري براي مشتريان با سلايق مختلف اجرا كنند.
4- تعاملات اجتماعي
امروزه يكي از مهمترين و حساس ترين وظايف روابط عمومي ها در بعد برون سازماني برقراري ارتباطي صحيح و انديشمندانه برپايه عقل و خرد با رسانه هاي جمعي است. اگرچه اين تصور وجود دارد كه هرگاه بحث تعاملات اجتماعي مطرح مي شود، وجود انسانها امر ضروري و لازم براي آن است اما در دنياي امروز، بهره گيري از هوش مصنوعي تا حد مطلوبي اين مسير را براي روابط عمومي ها هموار كرده است.
نسل جديد رباتهاي اجتماعي هوش مصنوعي چنان واقعي هستند كه فكر ميكنيد، زنده هستند.
به عنوان مثال، تيم تحقيقاتي در موسسه سلطنتي فناوري استكهلم سوئد، رباتهايي با نام «فرات» طراحي كردهاند كه بسيار شبيه به انسان هستند و انسان راحتتر با آنها ارتباط برقرار ميكند. رباتهاي اين تيم تحقيقاتي از شخصيت، الگوهاي گفتار و ژستهاي انساني تقليد ميكنند. هدف از ساخت اين رباتها اين است كه انسانها سريعتر و راحتتر با آنها ارتباط برقرار كنند. مغز اين رباتها روي پلتفرم هوش مصنوعي ساخته شده است كه قابل برنامهريزي است و ميتوان آن را طوري برنامهريزي كرد كه در تعاملات اجتماعي با انسانها شركت كند.
با اين وجود و با در نظر داشتن اين مساله كه امروزه به واسطه پيشرفت هاي حاصل شده در حوزه هوش مصنوعي رباتهاي چت باهوشتر از گذشته شدند لذا به نظر مي رسد اين ربات ها مي توانند همكاران خوبي در كنار روابط عمومي ها بوده به اين ترتيب ميتوانند هشتگهاي مناسب را تشخيص داده و با آنها تعامل برقرار سازند و برخي نيز توانايي پاسخگويي به پرسشها و نظرات كاربران را حتي در قالب پيامهاي مستقيم دارند.
پردازش كلمات يا بررسي كردن يك متن از نظر دستور زبان و اشتباهات املايي، يكي از كاربردهاي كلاسيك هوش مصنوعي نمادين است كه براي مدت زمان زيادي از آن استفاده ميشده است. در اين روش زبان به عنوان شبكه پيچيدهاي از قوانين و دستورالعملها تعريف ميشود كه قطعات متن را در يك جمله تجزيه و تحليل ميكند و در برخي شرايط ميتواند اشتباهات را تشخيص دهد و تصحيح كند. از همين قابليتها همچنين در تبديل نوشتار به گفتار در دستيارهاي صوتي مانند سيري، الكسا و گوگل اسيستنت هم استفاده ميشود.
به عنوان مثال، شركت نيوزيلندي Soulmachines موفق به خلق نوعي سيستم عصبي ديجيتال شده است كه ادعا ميشود ميتواند نحوه ارتباط ماشين با انسان را با انقلابي روبرو كند. شركت Soulmachines با شعار "انساني سازي هوش مصنوعي با هدف داشتن انسانيت بهتر"، موفق به خلق سيستمهايي شده كه هم از لحاظ ظاهري و هم از لحاظ احساسي، شباهتهاي بي نظيري به انسان دارند.
همچنين شركت Primer، در زمينه ارائه سيستمهايي فعاليت دارد كه ميتوانند با كمك هوش مصنوعي بخوانند و بنويسند. سيستمهاي توسعه يافته توسط شركت Primer، علاوه بر زبان انگليسي به زبانهاي چيني و روسي نيز مسلط هستند.
ابزارهاي اين شركت ميتوانند به صورت اتوماتيك حجم عظيمي از دادهها را تحليل و بررسي كرده و ادراك كاربران از جهان اطراف را ارتقا دهند.
Narrative Science شركت ديگري است كه بر روي نوآوري در زمينه پردازش زبان طبيعي- natural language processing innovation تمركز و فعاليت دارد. پلتفرم Narrative Science’s Quill سيستمي دارد كه ميتواند درست مانند يك انسان بنويسد و ياد بگيرد.
اين سيستم همچنين قادر است دادهها را به صورت روايت هوشمند- intelligent narratives- درآورده و كار تصميم گيري را براي كاربران انساني راحتتر و پر سرعتتر كند. اين قابليت همچنين ميتواند به كارفرمايان اين امكان را بدهد تا بهتر بتوانند با مشتريان ارتباط برقرار كرده و سرويس دهي كنند.
در كنار شركت هاي ياد شده،Gamalon شركت ديگري است كه تلاش دارد قابليتهاي انسان را با كمك تكنولوژي هوش مصنوعي ارتقا دهد. با تركيب انسان و يادگيري ماشيني، Gamalon به كاربران اين امكان را ميدهد تا امكانات برقراري ارتباطات خود را افزايش دهند. اين شركت برنامههاي مختلفي در زمينههايي مانند چت، نظرسنجيهاي آنلاين، بازخورد شبكههاي اجتماعي، رونوشت تماسها و غيره معرفي كرده است.
5 - وظايف روزانه:
روزانه زمان و انرژي بالايي از روابط عمومي ها صرف وظايفي مانند بررسي اخبار، نظارت بر رسانهها، گزارشدهي و فعاليتهايي از اين دست ميشود كه با پيشرفت هاي حاصل شده در حوزه هوش مصنوعي مي توان به شكل مفيدتري نسبت به انجام اين فعاليت ها اقدام كرد. به اعتقاد كارشناسان هوش مصنوعي همچنان يك فناوري مفيد و ارزشمند براي روابط عمومي محسوب ميشود، حتي اگر بهخوبي توانايي تشخيص استراتژيهاي روابط عمومي را نداشته باشد.
به اين معنا كه كارشناسان روابط عمومي با استفاده از هوش مصنوعي، وقت بيشتري براي ايجاد روابط استراتژيك با افراد و اجراي كمپينها دارند.
سارا علياري دانشجوي دكتراي مديريت رسانه، دانشكده مديريت
صادق سكري كارشناس ارشد علوم ارتباطات،دانشكده ارتباطات
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)