شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| معاون امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است امروز، رسانهها با مشكلاتي مواجه هستند كه همگي با همت خود صنف، رفعشدني است.
به گزارش شارا، محمد خدادي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در روزنامه شهروند از روزنامهنگاران اين روزنامه كه همزمان با وقوع بحران سيل در كشور، در تمام طول ايام نوروز به اطلاعرساني و انتشار روزنامه مبادرت كردند، قدرداني كرد. خدادي در اولين حضور خود در رسانهها، ضمن گفتوگوي رودررو با خبرنگاران، به دغدغهها و انتقادات آنها گوش داد.
وي تشكيل انجمن خبرنگاران بحران براي اطلاعرساني بهتر در مواقع بحراني را بسيار مفيد دانست و از حمايت ويژه مادي و معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه خبر داد.
خدادي در آسيبشناسي وضعيت مطبوعات در كشور نيز گفت: واقعيت امر اين است كه ما در جريان رسانه با چند مشكل مواجه هستيم كه همگي را با همت خود صنف، مي توانيم حل كنيم. ما به حضور رسانه بيتوجهيم. در ماجراي سيل، رسانهها درباره همه چيز نوشتهاند جز خود رسانه. هيچ عكسي از عكاسي كه عكس ميگيرد، منتشر نميشود، هيچ نكتهاي درباره كمبودهاي رسانهاي در زمان بحران نوشته نميشود و... به همه توجه ميكنيم الا خودمان و نتيجهاش اين شده است كه از تخصصيبودن فاصله گرفته ايم.
او در همين زمينه به سه معضل رسانهها در كشور اشاره كرد و افزود: مثلث مشكلات رسانه ضلعي دارد بهعنوان اقتصاد رسانه. بايد پرسيد چرا مردم براي دريافت اطلاعات پول نميدهند اما براي هر كالاي ديگري هزينه ميكنند. قسمت دوم، محتواست. يك روز از رسانه به مخاطب ميرسيديم و انحصار وجود داشت و داشتن رسانه، ارزش القي ميشد اما امروز به مدد تكنولوژي، داشتن رسانه ديگر ارزش نيست. الان فقط محتواي رسانه ارزشمند است. در توليد محتوا ما بايد از مخاطب به اطلاعات برسيم، بايد با مخاطب و زندگي او همراه شويم. وي اضافه كرد: قسمت سوم هم هويت حرفه اي است. روزنامهنگاران بايد هويت صنفي و حرفه اي خود را احيا كنند تا شبهرسانهها و شبهخبرنگاران، فضاي حرفهاي رسانه را خراب نكنند.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به اعضاي تحريريه روزنامه «شهروند» نيز گفت: «شهروند» اگر بتواند وارد زندگي مردم شود، موفق تر است. وظيفه اصلي هلالاحمر امدادونجات است و پيشگيري مهمترين سرفصل امدادونجات است. روزنامه شما بهترين فضا براي اطلاعرساني در اين حوزه است. «شهروند» ميتواند محتوايي مناسب مردم و سبك زندگي آنها توليد كند؛ يك روزنامه با رويكرد مسئوليت اجتماعي؛ با محتوايي كاربردي و سادهشده در مفاهيم.