شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پژوهش اخير پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان ميدهد تلگرام و اينستاگرام كماكان در صدر استفاده مردم ايران از شبكههاي مجازي قرار دارند.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بر اساس نتايج آخرين نظرسنجي گروه افكارسنجي اين پژوهشگاه كه بهمن ۱۳۹۷ در كل كشور در خصوص عضويت در شبكههاي اجتماعي و به صورت تلفني انجام شده، نشان ميدهد تلگرام با ۶۰.۳ درصد در صدر و پس از آن اينستاگرام با ۳۹.۳ درصد و واتساپ با ۲۷.۸ درصد بيشترين ميزان عضويت در ميان پاسخگويان را به خود اختصاص دادهاند. در بين پيامرسانهاي داخلي نيز عضويت در پيامرسان سروش ۷.۷ درصد بوده است.
براساس اين نظرسنجي بيش از نيمي از پاسخگويان (۵۴.۱ درصد) ارتباط با دوستان و آشنايان را از موارد استفاده از اينستاگرام عنوان كردهاند. بعد از آن، تماشاي كليپها (۴۰.۹ درصد)، پيگيري اخبار (۳۱.۲ درصد)، از ديگر موارد استفاده اينستاگرام مطرح شده است.
همچنين ۴۳.۲ درصد از پاسخگويان گفتهاند صفحه هنرمندان (بازيگران و خوانندهها) را در اينستاگرام دنبال ميكنند. دنبال كردن صفحه ورزشكاران با حدود ۲۳ درصد، شخصيتهاي علمي با ۱۱.۳ درصد، در ردههاي بعدي پيگيري پاسخگويان قرار دارد.
در خصوص جذابيت ديگر قابليتهاي اينستاگرام؛ استوري گذاشتن با ۳۳.۷ درصد، لايك كردن و كامنت گذاشتن زير پست ديگران (۳۲.۴ درصد) و به اشتراك گذاشتن عكس، فيلم يا متن (پست گذاشتن) با ۳۰.۸ درصد از جمله سه قابليت جذاب و پرطرفدار اينستاگرام در بين پاسخگويان است.
همچنين اكثريت پاسخگويان (۷۵.۳ درصد) گفتهاند صفحه شخصي اينستاگرامشان محدوديت دارد. در مقابل ۳۴.۷ درصد صفحهشان در اينستاگرام عمومي است.
۶۴.۴ درصد پاسخگوياني نيز كه عضو اينستاگرام هستند پستهايي كه در صفحه شخصي اينستاگرام خود ميگذارند با موضوع عكس و رويدادهاي شخصي و خانوادگي است.
برپايه نظرسنجي گروه افكارسنجي پژوهشگاه، شهروندان ايراني براي پيگيري اخبار (شامل ورزشي، حوادث، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و بينالملل) بيشتر به راديو و تلويزيون ايران مراجعه ميكنند، و بعد از آن شبكههاي اجتماعي به عنوان منبع كسب خبر قرار دارند. اخبار اقتصادي (۴۰.۴ درصد) و اخبار سياسي (۳۹.۴ درصد) نيز مهمترين موضوعات خبري نزد افكار عمومي ايرانيان در شرايط كنوني است.