شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اعتمادسازي و تغيير نگرش مردم به مفهوم بيمه ،وظيفه اي فرابخشي با مسووليت بيمه مركزي
پنجشنبه، 30 خرداد 1392 - 21:49 کد خبر:3775
يكي از محورهاي اساسي سند چشم انداز صنعت بيمه، بحث توسعه فرهنگ بيمه است كه در فرمان ده ماده اي رييس جمهور براي تحول در صنعت بيمه بر آن تاكيد شده و بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز لزوم توجه به اين موضوع را در دستور كار خود قرار داده است.


شارا- يكي از محورهاي اساسي سند چشم انداز صنعت بيمه، بحث توسعه فرهنگ بيمه است كه در فرمان ده ماده اي رييس جمهور براي تحول در صنعت بيمه بر آن تاكيد شده و بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز لزوم توجه به اين موضوع را در دستور كار خود قرار داده است.
 بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران به عنوان نهاد حاكميتي و نظارتي صنعت بيمه و متولي امر توسعه فرهنگ بيمه در جامعه، لازم است فراتر از معرفي يك محصول بيمه‌اي، ارزش، ضرورت و منافع ذاتي بيمه را در فرايند زندگي اقتصادي و اجتماعي جامعه ترويج نمايد به نحوي كه مردم كاركرد بيمه‌هاي بازرگاني را در زندگي پرمخاطره امروزي درك كنند و اين مستلزم برنامه‌ريزي دقيق، مدرن، مستمر و بلندمدت است.
 با توجه به رويكرد بيمه‌ مركزي جمهوري اسلامي ايران براي ترويج و توسعه فرهنگ بيمه در بين آحاد مردم، اين سازمان در مرحله نخست برنامه‌ها و فعاليت هاي خود براي توسعه فرهنگ بيمه را معطوف به بيمه‌هايي كرده است كه نياز زندگي اغلب مردم است و لذا پرداختن به بيمه‌هاي اشخاص (عمر، حادثه و درمان)، اتومبيل (ثالث، بدنه و سرنشين) و آتش‌سوزي (صاعقه، زلزله و ...) را در اولويت كاري خود قرار داده است.
 شركت‌هاي بيمه هزينه تبليغات بازرگاني خود را مي‌پردازند اما « توسعه فرهنگ بيمه » بايد وظيفه مشترك صنعت بيمه و نهادهاي مؤثر بر فرهنگ جامعه تلقي شود؛ چرا كه توسعه فرهنگ‌ بيمه يك امر ملي و حتي فرا بخشي است و نهاد و سازمان‌هاي فرهنگي و رسانه‌ها بويژه رسانه ملي (صدا و سيما) لازم است براي گسترش و توسعه آن كمك كنند.
 بديهي است اعتمادسازي و تغيير نگرش و عقيده مردم نسبت به بيمه در پرتفوي تمام شركت‌ها تغيير حاصل خواهد كرد و موجب رشد و تعالي صنعت بيمه خواهد شد.
 در راستاي توسعه فرهنگ بيمه اداره كل روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران به عنوان مسوول اين امر در صنعت بيمه اقداماتي را صورت داده است كه بخشي از آنها به شرح زير است :
 
 
ارتباطات و تبليغات فرهنگي:
 
• راه اندازي شوراي توسعه فرهنگ بيمه و تشكيل مرتب جلسات آن براي طرح و بررسي موضوعات مختلف با حضور اساتيد برجسته دانشگاهي و خبرگان صنعت
 • تدوين و تنظيم سند توسعه فرهنگ بيمه در 4 فصل و 48 صفحه
 • تشكيل جلسات شوراي هماهنگي مديران روابط عمومي صنعت بيمه و پيگيري برنامه هاي توسعة فرهنگ بيمه
 • پوشش خبري برنامه ها و ديدار هاي رسمي درون و برون
 • توسعه روابط عمومي الكترونيك و اطلاع رساني
 • تهيه و انتشار بولتن خبري روزانه با هدف اطلاع از انعكاس مطالب بيمه اي در رسانه ها
 • انتشار عملكرد و فعاليت هاي بيمه مركزي و صنعت بيمه در مناسبت هاي مختلف در قالب ويژه نامة روزنامه ها
 • اطلاع رساني هاي فرهنگي و تبليغاتي در سايت هاي خبري و خبرگزاري ها
 • مديريت، نگهداري و بروزرساني پورتال بيمه مركزي با رويكرد توسعة روابط عمومي الكترونيك براي اطلاع رساني در فضاهاي مجازي
 • ايجاد و راه اندازي سايت بيمه براي كودكان در پورتال بيمه مركزي
 • برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي خبرنگاران
 • انعقاد قرارداد مشاركتي با صداو سيما براي تهيه، ساخت و پخش برنامه هاي بيمه اي در شبكه هاي مختلف
 • تهيه و توليد برنامه تلويزيوني گفتگو محور "پيك آرامش" و پخش هفتگي آن از شبكه يك سيما
 • انجام تبليغات محيطي به مناسبت هاي مختلف
 • توليد و ساخت انيميشن بيمه اي (پويانمايي) در رشته هاي مختلف بيمه اي
 
 انتشارات:
 • اخذ مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
 • انتشار ماهنامه "پيك بيمه"، انتشار ماهنامه خبري لاتين "Roundup "، انتشارگزارش سالانه لاتين" Annual Report"،
 • تهيه ، تدوين و انتشار كتابهاي بيمه اي: كتاب مترو، معرفي بيمه، بيمه شخص ثالث براي موتورسيلكت سواران، كتاب داستان هاي طنز بيمه، توليد بازي رايانه اي بيمه، مجموعه شعر بيمه اي براي كودكان،
 ترانه هاي خردسال با موضوع بيمه، خودآموز بيمه براي نوجوانان و جوانان
 • انتشار نشريه الكترونيكي سرآمد در داخل سازمان
 • چاپ و توزيع بروشور "دانستني هاي بيمه شخص ثالث"،
 • چاپ كاتالوگ و لوح فشرده سه زبانه معرفي بيمه مركزي و صنعت بيمه،
 • چاپ برشورهاي بيمه اي با عناوين« آنچه كه در باره تفاوت بيمه هاي بازرگاني واجتماعي بايد بدانيم» ،« آنچه كه در باره انواع بيمه هاي بازرگاني بايد بدانيم» و «آنچه كه در باره بيمه بايد بدانيم»
 • انتشار كتب بيمه اي براي كودكان : "تاسه نشه بازي نشه" و" تمرين بيمه اي نيما"،
 • طراحي، چاپ و توزيع پوستر " اينفوگرافي بيمه شخص ثالث براي سال 91 "،
 • طراحي و چاپ كتاب عملكرد برنامه تحول در صنعت بيمه
 
 
بخش همايش ها، جشنواره ها و نمايشگاه‌ها:
 
- برگزاري همايش مديريت ريسك در صنعت بيمه
 - برگزاري نشست روساي شوراي هماهنگي بيمه هاي بازرگاني استان ها
 - برگزاري نوزهمين همايش سالانه بيمه و توسعه
 - مشاركت در پنجمين كنفرانس و جشنواره كسب و كار صنعت بيمه
 - مشاركت در همايش ملي سلامت؛ بيمه و بانك
 - مشاركت در سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي ها
 - مشاركت در جشنواره انتشارات روابط عمومي ها
 - مشاركت در جشنواره نقش روابط عمومي ها و ارتباطات در اقتصاد مقاومتي
 - مشاركت در سمينار كارگزاران مسلمان روابط عمومي ها
 - حضور در ششمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه
 - حضور در نمايشگاه دهه فجر در وزارت امور اقتصادي و دارايي؛
 - حضور فعال در نمايشگاه دستاوردهاي قانون اساسي در مصلّي امام خميني (ره)
 - برگزاري نمايشگاه كتاب براي كاركنان ( 2 بار )
 - برگزاري نمايشگاه عملكرد صنعت بيمه در مجمع عمومي
 - برگزاري مناسبت هاي ملي و مذهبي در سازمان
 
 
افتخارات
 
- معرفي روابط عمومي بيمه مركزي در جشنواره انتشارات روابط عمومي ها به عنوان روابط عمومي بربر در نشريه درون سازماني
 - معرفي بيمه مركزي به عنوان نهاد برتر در زمينه اقتصاد مقاومتي
 - معرفي بيمه مركزي در جشنواره روابط عمومي هاي سراسر كشور در بخش خلاقيت به عنوان روابط عمومي برتر
 - معرفي روابط عمومي بيمه مركزي در جشنواره كارگزاران مسلمان به عنوان روابط عمومي برتر بخش ارتباط با رسانه ها