شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمان گفت: ايجاد يك بستر مناسب و ارتباط مستمر و خوب ميان مديران و دستگاههاي اجرايي با رسانهها و مردم بر عهده روابط عموميهاست و اين بدان معناست كه حتي اگر ضعفهايي در سيستم اطلاعرساني يك سازمان يا دستگاه اجرايي وجود دارد، اين روابط عموميها هستند كه وظيفه دارند در جهت رفع آن بكوشند.
به گزارش شارا، امروزه رسانهها پل ارتباطي دولت و مسوولان با مردم بهشمار ميروند. در اين ميان روابط عموميها ميتوانند ارتباط مديران و دستگاههاي اجرايي با رسانهها را تقويت كنند. بدون شك اگر روابط عموميها ضعيف و ناكارآمد باشند بهسختي ميتوان عملكرد دستگاههاي اجرايي را در جامعه منعكس كرد. محمدرضا عليزاده، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان در گفتوگو با كرماننو در اينباره بيان كرد: اگر ضعفهايي در سيستم اطلاعرساني يك سازمان يا دستگاه اجرايي وجود دارد، اين روابط عموميها هستند كه وظيفه دارند در جهت رفع آن بكوشند.
اين مقام مسوول تشريح كرد: ارتباط نزديك ميان مديران دستگاههاي اجرايي با رسانهها ميتواند يك ارتباط دوطرفه قوي و به نفع هر دو طرف باشد. درحقيقت هم رسانهها و مردم از اين تعامل و ارتباط بهرهمند ميشوند و هم اينكه دستگاههاي اجرايي از قدرت و جايگاه رسانهها آگاهي بيشتري مييابند.
وي افزود: مسلماً براي ايجاد چنين ارتباط نزديكي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد تا اقدامات و فعاليتهايي كه توسط دستگاههاي اجرايي انجام ميشود به مردم و در مقابل، ديدگاهها، مسائل و مشكلات مردم به دستگاههاي اجرايي اطلاعرساني شود.
عليزاده در پاسخ به اين سوال كه چرا اين ارتباط در بعضي دستگاههاي اجرايي ضعيف و در بعضي سازمانها مستحكمتر است، تصريح كرد: قطعاً اين رويكرد برميگردد به سيستم حاكم بر آن دستگاه اجرايي. من فكر ميكنم يكي از نهادهاي حساسي كه ميتواند اين ارتباط و تعامل را خيلي خوب برقرار كند، روابط عموميها هستند. به اين صورت كه روابط عموميها بايد تدابيري بينديشند و آن را اجرا كنند تا تعاملات بين مديران اجرايي و رسانهها به عنوان يك ظرفيت تلقي و آن را تقويت كنند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان افزود: البته قطعاً مديران اجرايي اين احساس را دارند كه رسانهها حامي آنها هستند و درحقيقت به توسعه وآباداني استان، جامعه و كشور كمك ميكنند اما به زعم من بايد پذيرفت آنجاهايي هم كه يك مقداري اين تعامل ضعيف است همانطور كه گفتم بايستي روابط عموميها نقش فعالتري و پررنگتري ايفا كنند تا بتوانند اين تعامل را شكل بدهند.
عليزاده در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي از مسوولان و دستگاههاي اجرايي ارتباطشان را با خبرنگاران و رسانهها مخل فعاليتهايشان قلمداد ميكنند، تشريح كرد: ممكن است عملكرد و پيشينه يك مدير يا مسوول اجرايي را در ارتباط با رسانهها ناخوشايند تصور كنيم اما نميتوانيم آن را به همه مسوولان و دستگاههاي اجرايي تعميم دهيم. از سوي ديگر مسوولان هم بايد اين را بپذيرند كه اگر يك نقد كارشناسانهاي از سوي رسانهاي منتشر ميشود اين ميتواند در پيشبرد اهداف آن نهاد يا سيستم مفيد واقع شود.
وي تاكيد كرد: بايد مسوولان و نهادهاي اجرايي توجه كنند كه بهتر است نگاه ويژهاي نسبت به رسانهها و جايگاه آنها داشته باشند. عليزاده تصريح كرد: ايجاد بستر مناسب و ارتباط مستمر و خوب ميان مديران و دستگاههاي اجرايي با رسانهها و مردم بر عهده روابط عموميهاست و اين بدان معناست كه حتي اگر ضعفهايي در سيستم اطلاعرساني يك سازمان يا دستگاه اجرايي وجود دارد، اين روابط عموميها هستند كه وظيفه دارند در جهت رفع آن بكوشند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان با اشاره به راهكارهايي براي تقويت و بهترشدن ارتباط ميان روابطعمومي سازمانها با رسانهها، افزود: به نظر من اولاً در اين زمينه خانه مطبوعات ميتواند به عنوان يك تشكل صنفي خيلي تاثيرگذار باشد. به اين صورت كه خانه مطبوعات بايد به دنبال فراهم شدن زمينههايي باشد تا بتواند در شوراي اداري مسائل و مواردي را كه لازم هست و ضرورت دارد، منعكس كند. ثانياً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز ميتواند در اين حوزه وارد شود و ظرفيتهاي رسانهها را تشريح كند و جايگاه رسانه تبيين كند. ثالثاً در گردهماييهايي كه روابط عموميها حضور دارند بايد جلسات و كارگاههايي برگزار شود و نقش مطبوعات، خبرنگاران به درستي اطلاعرساني و تبيين شود. بنابراين هم نهادهاي دولتي و هم جايگاهي مانند خانه مطبوعات ميتوانند با برگزاري كارگاهها و تبيين جايگاه رسانهها به تغيير نگرش مسوولان و نهادها نسبت به رسانهها كمك كنند.