شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه يك خبرنگار حرفه اي شويم؟
دوشنبه، 11 مرداد 1400 - 08:14 کد خبر:37077
اگر قصد داريد خبرنگار شويد بايد از همان ابتدا فكري به حال حقوق پايين آن كنيد. خبرنگاري با وجود اينكه يكي از شغل هاي پولساز جهان است اما در ايران نه تنها به آن بها نمي دهند بلكه كسي كه خبرنگار مي شود بايد خودش را براي افتادن در تنگناهاي اقتصادي آماده كند.




شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| احتمالا اگر با يك خبرنگار آشنا شويد كنجكاو خواهيد بود بدانيد چگونه پا به عرصه خبرنگاري گذاشته و از جذابيت‌هاي كار خبر از او سوال خواهيد پرسيد. خبرنگاري بدون شك يكي از حساس ترين و در عين حال جذاب ترين شغل هاي جهان است.

اگر قصد داريد خبرنگار شويد بايد از همان ابتدا فكري به حال حقوق پايين آن كنيد. خبرنگاري با وجود اينكه يكي از شغل هاي پولساز جهان است اما در ايران نه تنها به آن بها نمي دهند بلكه كسي كه خبرنگار مي شود بايد خودش را براي افتادن در تنگناهاي اقتصادي آماده كند.


علاقه؛ اصل اول خبرنگاري


اما سوال اينجاست چرا بسياري با علم به اين نكته حاضر ميشوند وارد اين شغل شوند. تنها و تنها دليلي كه مي توان براي اين امر آورد، علاقه است. اگر در كار خبرنگاري علاقه نباشد به هيچ وجه نمي توان در اين كار دوام آورد. البته در بسياري از شغل ها اين مساله وجود دارد اما اگر در شغل خبرنگاري علاقه وجود نداشته باشد حتي گذراندن يك روز كاري هم مشقت آور خواهد بود.


روحيه قوي براي خبرنگاري يك لازمه است


اگر يك خبرنگار پيشكسوت را پيدا كنيد و از او درباره چگونگي خبره شدن در خبرنگاري بپرسيد احتمالا اولين چيزي كه به شما بگويد لزوم داشتن يك روحيه قوي است. از ديد مسئولين به خبرنگاران هميشه اتهام وارد است. كافي است آنها فسادي را افشا كنند يا غفلت مسئولين را يادآوري كنند. عادت كرده‌ايم نه تنها اين نقصان‌ها برطرف نشود بلكه دست آخر براي خبرنگار دردسر درست شود.


اول از همه خبرخوان حرفه‌اي باشيد


اگر يك روزي قصد خبرنگار شدن داشتيد، اول از همه سعي كنيد تبديل به يك خبرخوان حرفه‌اي شويد. اما خبرخوان حرفه‌اي يعني چه؟ خبرخوان حرفه‌اي به كسي گفته مي‌شود كه با يك نگاه به خبر بتواند صحت آن را تشخيص دهد. منابع خبري را بشناسد و سمت و سوي رسانه‌ها را مسلط باشد. پيشنهاد ما اين است اگر مي‌خواهيد خبرخوان حرفه‌اي شويد وارد سايت خبري سلام نو شويد و هر روز اخبار سرويس‌هاي سلام نو را در كنار مراجع خبري مختلف بخوانيد.


سوژه‌يابي؛ يك اصل مهم در خبرنگاري


خبرنگاري موفق خواهد بود كه سوژه را از باقي همكارانش بهتر پيدا كند و بعد هم به نحو احسن به آن بپردازد. عيسي محمدي در مقاله اي به لزوم سوژه يابي خوب اشاره كرده و نوشته است: تماس‌ها و ارتباطات منظمي با مراكز مرتبط با كارتان داشته باشيد جوري كه كم كم شما را بشناسند، هر جايي كه مي‌رويد دنبال يك سرنخ باشيد (فرقي نمي‌كند؛ سفر، تعطيلات، همايش،مهماني و…)، روزنامه‌ها و رسانه‌هاي ديگر را بخوانيد و سوژه‌هاي زمين مانده آنها را دنبال كنيد يا سوژه‌هاي خوب‌شان را با سبك خودتان پيگيري كنيد، از مناسبت‌ها و بهانه‌هاي روزمره فراوان استفاده كنيد، دفترچه سوژه داشته باشيد، با مردم زياد صحبت كنيد تا سرنخ به شما بدهند.


دفتر تلفن پر و پيمان؛ نياز مهم خبرنگاران


خبرنگاران بيش از هرچيزي متكي به شماره تلفن هاي خود هستند. هر خبرنگاري كه ليست شماره تماس هايش را بيشتر كند شانس بيشتري براي موفقيت دارد. پيشنهاد ما به شما اين است هيچگاه به ذخيره شماره تماس هاي مهم خود در گوشي تلفن همراه اكتفا نكنيد. گاهي يك مشكل فني مي‌تواند همه اطلاعات مهم يك خبرنگار را از بين ببرد.


كتاب بخوانيد… كتاب بخوانيد


تا مي‌توانيد كتاب بخوانيد. مهم نيست در چه حوزه‌اي؛ كتاب خواندن با موضوعات مختلف تاثير فوق‌العاده بالايي در نگارش شما دارد. كتاب خواندن زياد باعث مي‌شود واژگان در زماني كه قصد داريد روي كاغذ بياوريد در ضمير خودآگاه شما حك شود. خبرنگاري موفق خواهد بود كه از همه موضوعات اطلاعاتي ولو به اندازه كمي اطلاع داشته باشد. به قول يك استاد خبرنگاري كسي كه خبرنگار مي‌شود بايد اقيانوسي از اطلاعات با عمق حداقل يك متر را داشته باشد.


خبرنگار به‌روزي باشيد


خبرنگاري موفق خواهد بود كه باقي بخش‌هاي گوناگون مرتبط با رسانه را ياد بگيرد. عكس‌برداري و تسلط به دوربين عكاسي و فيلم‌برداري يا ساخت پادكست و يادگيري نرم‌افزارهاي ويرايش كننده مي‌تواند يك خبرنگار را تكميل‌تر كند. يكي ديگر از مصاديق به‌روز بودن، حضور در همه شبكه‌هاي اجتماعي است. در روزهايي كه وجه اطلاع‌رساني شبكه‌هاي اجتماعي بيش از پيش مورد توجه است، حضور فعال در شبكه‌هاي اجتماعي وظيفه هر خبرنگاري است. بسياري از سوژه‌هاي خبري از دل همين شبكه‌هاي اجتماعي پديد مي‌آيد.

 

منبع: سلام نو