شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استراتژي ارتباطات يكپارچه
دوشنبه، 28 تیر 1400 - 08:53 کد خبر:37054
استفاده از ابزارهايي كه مخاطب عام دارد مي ‏تواند بسيار تاثيرگذار باشد. البته اگر در كار ما صداقت باشد تاثيرپذيري آن بيشتر خواهد شد و پيام‏هاي ما بيشتر مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. احترام به ارزش‏هاي مورد قبول و فهم هدف مخاطب و كشف ارزش‏هاي مشترك جهاني يكي از عوامل اصلي موفقيت در ارتباطات يكپارچه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| استراتژي ارتباطات يكپارچه داراي سه ويژگي است:


1- شناسايي و طبقه بندي مخاطبان


2- عامه مردم: استفاده از ابزارهايي كه مخاطب عام دارد مي ‏تواند بسيار تاثيرگذار باشد. البته اگر در كار ما صداقت باشد تاثيرپذيري آن بيشتر خواهد شد و پيام‏هاي ما بيشتر مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. احترام به ارزش‏هاي مورد قبول و فهم هدف مخاطب و كشف ارزش‏هاي مشترك جهاني يكي از عوامل اصلي موفقيت در ارتباطات يكپارچه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.


3- افكار عمومي جهان: هر چه وجهه و تصوير يك كشور در انظار عمومي جهان خوشايندتر باشد به همان اندازه منافع و امنيت ملي آن نيز قوي تر مي ‏شود.


4- نخبگان و كساني كه خود بر جامعه تاثيرگذارند (تأثيرگذاران).

استفاده از ابزارهاي ارتباطي


رونق گردشگري، حضور در محافل علمي و دانشگاهي يا دعوت از نخبگان و تاثيرگذاران دانشگاهي و حرفه ‏اي جهت حضور و شركت در همايش‌ها ي بين ‏المللي، چاپ كتاب و نشريه و...، گسترش ارزش‏هاي ملي از طريق طراحي و ايجاد پايگاه‏هاي اطلاعاتي قوي و معتبر به زبان‏هاي زنده دنيا بويژه انگليسي، گسترش و آموزش زبان فارسي، ارتقاء سطح دانش و زبان آموزي رايزن‏ هاي فرهنگي، اعطاء بورس ‏هاي كوتاه مدت و بلندمدت به دانشجويان و محققان خارجي، فراهم آوردن امكانات براي فعاليت سازمان‌هاي غيردولتي در ايران، توليد و پخش برنامه ‏هاي جذاب و پر محتوا، تاسيس و راه ‏اندازي شبكه‏ هاي تلويزيوني و راديويي تاثيرگذار به زبان‏ هاي بيگانه، استفاده ‎هاي موثر از فضاي مجازي و قابليت‎هاي رسانه ‎هاي جديد و... از جمله روش‎ها و فنوني است كه مي ‏تواند مورد توجه برنامه ريزان و مسوولان ذي ربط قرار گيرد.


تاسيس، گسترش و فعال‏ سازي نهادهاي غيردولتي به ويژه روابط‌عمومي ‏ها براي معرفي اقدامات دولت به افكار عمومي بين المللي و بهبود وجهه ايران در افكار عمومي جهاني مي ‏تواند بسيار تاثيرگذار باشد؛ ضمن اينكه ايجاد و تقويت ارتباط ميان ارتباط گران حرفه‏اي مانند ديپلمات‏ها و خبرنگاران خارجي در فرايند ارتباطات بين فرهنگي نيز نبايد مورد غفلت واقع شود.

طراحي پيام‏ هاي واحد


اگر كشورها بتوانند پيام‏ هاي موثر و لازم براي تاثيرگذاري را توليد كنند و آن را در چارچوب استراتژي ارتباطات يكپارچه سازمان‏دهي كنند، طبيعي است كه امكان تاثيرگذاري بر افكار عمومي جهاني وجود خواهد داشت.


در واقع "ديپلماسي يكپارچه" تلاش دارد تا شكل جديدي از امنيت را از طريق حداكثرسازي ارتباطات ايجاد نمايد. تحقق اين امر از طريق تمركز مراكز تصميم‌گيرنده و استراتژي ارتباطات يكپارچه امكان پذير است.