شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| استراتژي ارتباطات يكپارچه داراي سه ويژگي است:
1- شناسايي و طبقه بندي مخاطبان
2- عامه مردم: استفاده از ابزارهايي كه مخاطب عام دارد مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد. البته اگر در كار ما صداقت باشد تاثيرپذيري آن بيشتر خواهد شد و پيامهاي ما بيشتر مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. احترام به ارزشهاي مورد قبول و فهم هدف مخاطب و كشف ارزشهاي مشترك جهاني يكي از عوامل اصلي موفقيت در ارتباطات يكپارچه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
3- افكار عمومي جهان: هر چه وجهه و تصوير يك كشور در انظار عمومي جهان خوشايندتر باشد به همان اندازه منافع و امنيت ملي آن نيز قوي تر مي شود.
4- نخبگان و كساني كه خود بر جامعه تاثيرگذارند (تأثيرگذاران).
استفاده از ابزارهاي ارتباطي
رونق گردشگري، حضور در محافل علمي و دانشگاهي يا دعوت از نخبگان و تاثيرگذاران دانشگاهي و حرفه اي جهت حضور و شركت در همايشها ي بين المللي، چاپ كتاب و نشريه و...، گسترش ارزشهاي ملي از طريق طراحي و ايجاد پايگاههاي اطلاعاتي قوي و معتبر به زبانهاي زنده دنيا بويژه انگليسي، گسترش و آموزش زبان فارسي، ارتقاء سطح دانش و زبان آموزي رايزن هاي فرهنگي، اعطاء بورس هاي كوتاه مدت و بلندمدت به دانشجويان و محققان خارجي، فراهم آوردن امكانات براي فعاليت سازمانهاي غيردولتي در ايران، توليد و پخش برنامه هاي جذاب و پر محتوا، تاسيس و راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني و راديويي تاثيرگذار به زبان هاي بيگانه، استفاده هاي موثر از فضاي مجازي و قابليتهاي رسانه هاي جديد و... از جمله روشها و فنوني است كه مي تواند مورد توجه برنامه ريزان و مسوولان ذي ربط قرار گيرد.
تاسيس، گسترش و فعال سازي نهادهاي غيردولتي به ويژه روابطعمومي ها براي معرفي اقدامات دولت به افكار عمومي بين المللي و بهبود وجهه ايران در افكار عمومي جهاني مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد؛ ضمن اينكه ايجاد و تقويت ارتباط ميان ارتباط گران حرفهاي مانند ديپلماتها و خبرنگاران خارجي در فرايند ارتباطات بين فرهنگي نيز نبايد مورد غفلت واقع شود.
طراحي پيام هاي واحد
اگر كشورها بتوانند پيام هاي موثر و لازم براي تاثيرگذاري را توليد كنند و آن را در چارچوب استراتژي ارتباطات يكپارچه سازماندهي كنند، طبيعي است كه امكان تاثيرگذاري بر افكار عمومي جهاني وجود خواهد داشت.
در واقع "ديپلماسي يكپارچه" تلاش دارد تا شكل جديدي از امنيت را از طريق حداكثرسازي ارتباطات ايجاد نمايد. تحقق اين امر از طريق تمركز مراكز تصميمگيرنده و استراتژي ارتباطات يكپارچه امكان پذير است.