شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ويژگيهاي برجسته سناريو نويسي به صورت زير هستند:
– سناريوها همواره به صورت گروهي طراحي مي شوند. به طور معمول سه يا چهار سناريو توليد مي شود. به طور خلاصه حداقل دو سناريو به خاطر ماهيت جايگزين بودن سناريوها و حداكثر هفت سناريو.
– هر سناريو با جزئياتش در چيزي حدود ۱۰ صفحه توضيح داده مي شود.
– هر سناريو به صورت مجزا طراحي مي شود.
– سناريوها به طور معمول يك عكس لحظه اي از آينده اند.
با اين تفاسير مي توان نقدهاي وارده به روشهاي سنتي سناريونگاري را به صورت زير بيان كرد:
– هيچ ارتباطي بين سناريوها نيست. هر سناريو كاملا مربوط به دنيايي مستقل است.
– تمركز بر روي آينده هاي باوركردني در ساخت سناريو محدوديت ايجاد مي كند. اگرچه آينده هاي غير قابل باور ممكن است خوش آمد نباشند، اما ممكنات بسياري وجود دارند كه در حالي كه غيرقابل باور به نظر مي رسند، اما مطلوبيت بالايي دارند.
– انجام دادن تمامي اين مراحل بسيار وقت گير است. براي مثال در شركت نفتي شل به عنوان شناخته شده ترين شركت در استفاه از برنامه ريزي بر پايه سناريو، براي توليد يك سري از سناريوها بيش از يك سال وقت لازم بود.
اين مسئله براي شركتي به بزرگي شل قابل پيگيري است، اما براي بسياري ديگر از شركتهاي كوچك، اين مسئله علاوه بر هزينه بر بودن، آنقدر زمان بر است كه امكان دارد قبل از اتمام طرح توليد سناريو موقعيت تغيير كند. حال، مسئله رسيدن به راه حلي براي شركتهاي كوچك است تا بتوانند در برخورد با تغييرات پيوسته از ابزار كارآمد سناريو استفاده كنند. (iranianfuturist.com)