شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هفت نكته مهم كه بايد درباره روابط رسانه اي بدانيم
دوشنبه، 12 مهر 1400 - 14:12 کد خبر:36603
بخش بزرگي از حرفه روابط عمومي شامل كار با رسانه ها مي شود. بنابراين، يادگيري نحوه ايجاد و مديريت ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها براي راهبردهاي ارتباطي شما بسيار مهم است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بخش بزرگي از حرفه روابط عمومي شامل كار با رسانه ها مي شود. بنابراين، يادگيري نحوه ايجاد و مديريت ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها براي راهبردهاي ارتباطي شما بسيار مهم است.

روابط رسانه اي به روابط متقابل بين روزنامه نگاران و متخصصان روابط عمومي اشاره دارد. يكي از بزرگترين مزاياي روزنامه نگاران دسترسي آسان به ايده ها و منابع داستانسرايي است. خبرنگاران زمان زيادي را صرف جمع آوري اطلاعات مي كنند تا داستان را بنويسند. متخصصان روابط عمومي در اين زمينه مي توانند به خبرنگاران كمك كنند.

 

در اين مطلب، هفت نكته در خصوص روابط رسانه اي را به اشتراك مي گذارم. در ادامه با شارا همراه باشيد.


ضرورت و فوايد شناخت مخاطب


شناخت مخاطب به ما كمك مي كند تا بر اساس نيازها، علايق و خواست هاي فراگيران به تدريس و آموزش همت گمارد. اين شناخت، ضرورت و اهميت دارد؛ زيرا:


1. شناخت مخاطب، باعث مي شود كه انتقال مفاهيم از معلم به فراگير، آسانتر شود.


2. مخاطبان، متنوع و متفاوت اند؛ سليقه هاي متفاوت، گرايش هاي مختلف، تفاوت هاي فردي، ذهنيت ها و ظرفيت هاي ويژه، هر كدام معلم را ناگزير مي سازد تا در اولين گام، به شناخت مخاطب دست زد و با آگاهي از مخاطب، مطالب را آماده نمايد.


3. مخاطب، ركن فراموش نشدني و پايه استوار تدريس و آموزش است. بهبود و تحكيم اين پايه، در صورتي ميسر است كه معلمان، نسبت به توانايي، ميزان دانايي، خصوصيات اخلاقي و عاطفي و خصلت هاي اجتماعي مخاطبان آگاه باشند.


4. فوايد بسيار بر شناخت مخاطب استوار است كه براي دستيابي به نتايج درخشان مخاطب شناسي، بايد آن را جدي گرفت كه به برخي از فوايد اشاره مي شود.
الف) ايجاد نگرش هاي مثبت و پويا در فراگيران؛
ب) تقويت انگيزة تلاش و تحصيل در فراگيران؛
ج) كاهش دغدغه، اضطراب، ترديد و زدودن نگراني هاي درسي مخاطبان

استراتژي داستانسرايي رسانه اجتماعي


استوري يا داستان، يك ابزار است كه به كاربران اين اجازه را مي‌دهد تا عكس‌ها و فيلم‌هايشان را براي مدت كوتاهي براي دنبال كننده‌هايشان (followers) به اشتراك بگذارند. اين ابزار امروزه تبديل به يك جزء اساسي از رسانه اجتماعي شده است.
آنچه به‌عنوان مفهوم شبكه اجتماعي اسنپ چت شروع شد، در حال حاضر تقريباً در غالب كانالهاي بزرگ رسانه اجتماعي گنجانده ‌شده است.

چطور استوري ها اين‌قدر محبوب شدند؟ طبق گزارش اينستاگرام، اين رسانه اجتماعي روزانه بالغ‌بر 400 ميليون كاربر دارد كه استوري هاي خود را بر روي اين شبكه قرار مي‌دهند. همچنين 191 ميليون استوري براي اسنپ چت و 150 ميليون براي فيسبوك ثبت‌شده است. با توجه به گزارشهاي فوق، لينكداين نيز از افزوده شدن ابزار استوري را براي دانشجويان خبر داده است.

استوري اين فرصت را به برندها مي‌دهد تا بتوانند ارتباط شخصي‌تري را با كاربرانشان برقرار كنند. شخصي‌سازي استوري ها با برچسب، هشتگ، برچسب‌هاي مكان و غيره، يك نگاه منحصربه‌فرد و انحصاري به دنبال كنندگان آن برند مي‌دهد.

- بپرسيد كه چه كسي ايده هاي فوق العاده اي دارد. موسسه شما داستانسرايان زيادي دارد. بايد آنها را پيدا كنيد و از آنها بخواهيد كه اين كار را انجام دهند.

- گزارشي از وضعيت داخلي موسسه تهيه كنيد. موسسه شما به احتمال زياد مجموعه هايي از گزارشهاي وضعيت را توليد مي كند. بايد از آنها به نفع خود استفاده كنيد. داستانهاي پنهان را كه در آنها گزارشي داده شده است را پيدا كنيد و در بهترين رسانه اجتماعي خودتان به اشتراك بگذاريد.

- از ميز خود دور شويد. با متخصصان گفتگو كنيد. آنجايي برويد كه آنها مي روند. ملاقاتها را مشاهده كنيد، سري به كنفرانسها و رويدادها بزنيد. بلند شويد و همين الان دست به كار شويد.

بنابراين ما هرگز از داستان هاي حماسي سير نخواهيم شد. به ويژه داستان هايي كه روند آنها ندايي حتي اندك از پيروزي طرف ضعيف تر نيز نمي دهد. در اغلب افسانه هاي ماندگار در تاريخ فرهنگ هاي گوناگون اين شخصيت هاي ضعيف و در تنگناي داستان هستند كه در نهايت پيروزي را كسب مي كنند. در فيلم كريد 2 نيز شخصيت اصلي يك بوكسور است. بوكسور داستان ما در حالي كه اميد چنداني به پيروزي اش نيست، برنده نهايي عنوان برترين مشت زن مي شود.

سارا بليكلي، موسس برند اسپنكس و ميليونري خودساخته است. در ابتداي راه وي كسب وكارش را به عنوان يك فروشنده دوره گرد ماشين فكس شروع كرد. نكته جالب اينكه سرمايه اوليه برند سارا فقط 5 هزار دلار پس اندازش بود. اگرچه در فرآيند ساخت اين برند سارا بليكي دشواري هاي زيادي را متحمل شد، اما در هر صورت با استقامت موفق شد برندش را به شرايط فعلي خود برساند.

همانطور كه شما به فكر داستان اصيل برندتان هستيد، به وجوه الهام بخش آن نيز توجه كنيد. يكي از اين وجوه تاثيرگذار تاكيد روي داستان برندتان به عنوان يك پديده است. به اين ترتيب «كسب وكار ما در ابتدا شانسي براي موفقيت نداشت، اما افتخارات را يكي پس از ديگري از آن خود كرد.»

عكس يا ويدئو؟


هر روز كه مي گذرد، داستانهاي چند رسانه اي بيشتر و بيشتر فيلم را جايگزين عكس مي كنند. شايد اين بدين دليل است كه در گذشته فيلمبرداري كمتر از عكاسي در دسترس ما بوده است. اكنون، با تحولات ويدئويي در دوربين هاي DSLR، فيلمبرداري با آخرين كيفيت دوربين ها ارزانتر و آسانتر است. اما هرگز فراموش نكنيد كه فيلم هيچ وقت جاي عكس را نمي گيرد.

ما سعي مي كنيم همچنان از تركيبي از عكاسي و فيلمبرداري در داستان هايمان استفاده كنيم. عكاسي لحظات را ثبت مي كند و به شما اجازه مي دهد كه آرام بنشينيد و بازتاب آن لحظه را دريافت كنيد. ويدئو در سوي ديگر قرار مي گيرد و براي عمل كامل است. ويدئو اين قابليت را دارد كه واقعيت تجربه اي را به گونه اي كه در توان عكس نيست، به بند بكشد. (ديويد برييانيان، خوزه كارلوس كاستانو، سرژيو كارو و ارنستو ويلالبا)

پيش بيني ها نشان مي دهد تعداد مشتركان تلفن همراه در سال ۲۰۲۰، به بيش از پنج ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر رسيده و به موازات آن مصرف داده نيز افزايش خواهد يافت. تا آنجا كه سهم ويدئو از ترافيك داده دنيا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴، به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسيد.

آشكار كردن محصول و خدمات: پوشش اطلاعاتي


فرض كنيد كه خدمات يا محصولاتي عالي داريد كه كسي اطلاعي از آنها ندارد. در اين حالت چه كاري انجام مي دهيد؟ احتمالا اطلاعيه هايي مي نويسيد و در روزنامه ها، مجلات، شبكه هاي تلويزيوني و راديويي تبليغ مي كنيد. چه كارهاي ديگري انجام مي دهيد؟ شايد از تبليغات اينترنتي استفاده كنيد، وبلاگي راه اندازي كنيد، پادكست ضبط كنيد، وبينار برگزار كنيد و از بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو (براي افزايش بازديدكنندگان سايت و مخاطبان خود) استفاده كنيد. به علاوه مي توانيد در رسانه هاي اجتماعي مانند فيس بوك، توييتر و ... نيز حضور داشته باشيد و دنبال كنندگاني براي خود جمع آوري كنيد. با انجام اين كارها برند شما مطرح مي شود و به شهرت مي رسد.

با فرض در دسترس بودن منابع لازم (نيروي انساني، تخصص و بودجه) ممكن است كه براي رساندن پيام خود، تنها از تعدادي از اين تاكتيك هاي بازاريابي استفاده كنيد. ممكن است از راديو و تلويزيون استفاده كنيد و به سراغ فيس بوك يا توييتر نرويد يا از تبليغات اينترنتي استفاده كنيد و بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو (SEO) را از قلم بيندازيد. حتي اگر از چند مورد از اين ابزارهاي بازاريابي استفاده كنيد، چگونه مي خواهيد آنها را طوري با هم تلفيق كنيد كه به درستي با هم كار كنند و اثربخشي كمپين تبليغاتي شما را افزايش دهند؟ چگونه مي خواهيد از ميان اين تاكتيك هاي گوناگون، پيام خود را به مخاطبان تان برسانيد؟ استراتژي بازاريابي بلندمدت شما چيست؟ كدام تاكتيك ها براي مخاطبان هدف شما، بيشترين كارايي را دارند؟

مقابله با اخبار جعلي در بستر رسانه هاي اجتماعي


در سالهاي اخير، پلتفرم هايي مانند توئيتر، فيسبوك، اينستاگرام، تلگرام و واتساپ، كاربران زيادي را به سمت خود جذب كرده و تبديل به يكي از اصلي ترين منابع خبري شده اند. مطالعات متعددي نشان مي هد كه درصد افرادي كه اخبار را از پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي دريافت و مصرف مي كنند، در حال افزايش است.

براي مثال، پژوهش هاي صورت گرفته توسط مركز تحقيقات پيو در سالهاي 2012، 2016 و 2017 نشان مي دهد كه در سال 2012، حدود 49 درصد از بزرگسالان آمريكا اخبار خود را از رسانه هاي اجتماعي دريافت مي كردند كه اين رقم در سال 2016 به 62 درصد افزايش پيدا كرد و در سال 2017 به 67 درصد رسيد (مركز تحقيقات پيو، 2016، 2017).

دليل چنين تغييراتي در رفتارهاي مصرف خبر به ماهيت پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي باز مي گردد، بر اين اساس كه در مقايسه با رسانه هاي ديگر، مصرف خبر در اين شبكه ها زمان و هزينۀ كمتري لازم دارد و به اشتراك گذاري، نوشتن نظر و بحث در مورد آن با ديگران خوانندگان امكانپذير و آسان است.

اما بايد توجه داشت كه رسانه هاي اجتماعي مانند شمشير دولبه عمل مي كند و مشاهده مي شود كه كيفيت اخبار در رسانه هاي اجتماعي پائين تر از سازمانهاي خبري پيشين است و از سوي ديگر، به دليل ارزان بودن توليد اخبار آنلاين و سرعت و سهولت انتشار آن از طريق رسانه هاي اجتماعي، حجم زيادي از اخبار ماهيت جعلي دارد و لذا «اخبار جعلي» اهميت زيادي را پيدا كرده و به يكي از چالشهاي عمدۀ معاصر تبديل شده است، بطوري كه ديكشنري مك كواري واژۀ «اخبار جعلي» را به عنوان كلمۀ سال 2016 معرفي كرده است (شو و ديگران، 2017). در چنين فضايي با تكثر منابع و كانالهاي اطلاعاتي و خبري، مسائلي از قبيل احراز اعتبار خبر و تشخيص درست بودن يا جعلي بودن اخبار اهميت دارد.

 سه راه براي پخش مقاله هاي خبري در تلويزيون


هر ايستگاهي بر اساس امكاناتي كه دارد به جمع آوري خبرهاي محلي مي‌پردازد. براي پخش مقاله هاي خبري تان در تلويزيون محلي، سه راه وجود دارد: مي‌توانيد به بخش خبري تلفن كرده و با مدير تحريريه گفتگو كنيد و خلاصه اي از نكات مهم مقاله خود را به او بگوييد؛ مي‌توانيد مقاله‌ خبري را پست كنيد. يا يك نوار ويديويي از آن تهيه كنيد.

اگر مي‌خواهيد در شهر خودتان به يك ايستگاه تلويزيوني مقاله‌اي بفرستيد، راه اول بسيار عملي تر از راههاي ديگر است. براي فرستادن مقاله‌ها به ايستگاههاي خارج از شهر، مي‌توانيد مقاله ها را همراه با فيلم يا نوارهاي ويديويي بفرستيد.

برخي از مردم اين راه را ترجيح مي‌دهند كه وقتي يك ايستگاه محلي/ منطقه اي يك مقاله‌ خبري را پوشش مي‌دهد، مسئول روابط عمومي سعي بر تهيه نوارهاي ويديويي اضافي براي موضوع مورد نظر مي‌كند.

با اين كار، خبرها به موقع به ايستگاههاي بعدي رسيده و آنها مي‌توانند مقاله را در برنامه بعدي خود جاي دهند. بطور مثال، ايستگاهي در هاريسبورگ ممكن است خبري در فيلادلفيا را پوشش ندهد اما مي‌تواند در صورت بودن نوار آن مقاله از آن خبر در برنامه هاي خود استفاده كند.

شبكه هاي اصلي نيز داراي بخشهاي جمع آوري اطلاعات هستند كه تمامي اطلاعات را از سرتاسر دنيا جمع آوري مي‌كنند. شبكه ها در مناطق و شهرهاي مختلف اعم از خارجي و داخلي داراي نمايندگي‌هايي هستند. بعلاوه، يك شبكه مي‌تواند با اجازه از يك شبكه از برنامه هاي وابسته به آن شبكه نيز استفاده كند. همچنين شبكه‌ها مي‌توانند با استفاده از خدمات مخابرات، خبرها را به دست آورند.

براي راه يافتن به يك شبكه بايد خبرها بيسار جذاب باشند. خبرها بايد از اهميت ملي زيادي برخوردار بوده و يا بقدري مورد توجه عموم باشند كه تقريباً توجه همگان را به خود جلب كنند.

اگر شما متقاعد شديد كه خبر مورد نظرتان ارزش ملي دارد بايد به نزديكترين دفتر شبكه مورد نظرتان تلفن كرده و با بخش تحريريه آن گفتگو كنيد. موارد مهم مقاله خود را به او بگوييد و از آنها بپرسيد كه آيا اين موضوع موردعلاقه آنان هست؟ اگر چنين است، پس شما بايد وقت و مكاني را به يك تيم خبري اختصاص داده و مقاله خود را تهيه كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه تهيه خبر، رساندن آن به استوديوي پخش خبر و پخش آن زمان زيادي مي‌خواهد. اگر خبرداغي در دست داريد، بايد آن را صبح زود به شبكه برسانيد تا بتوانيد آن را براي عصر آماده كنيد. در خبرهاي صبح معمولاً از خبرهاي عصر روز قبل استفاده مي‌شود.


 

بر ترس قرار گرفتن در برابر دوربين پخش زنده غلبه كنيد؟


 1- پيش از آغاز برنامه زنده خود، خلاصه اي از مطالب مورد ارائه خود آماده كنيد
شايد بتوان گفت بهترين راه براي فرو ريختن ترس ها و داشتن يك برنامه زنده موثر و با كيفيت فكر كردن در مورد مطالبي است كه قصد مطرح كردن آنها در برنامه خود را داريد.

2- بر مخاطب تمركز داشته باشيد . . . نه خودتان
پيش از آغاز برنامه زماني براي شناسايي نيازهاي مخاطب صرف كنيد، اينكه بزرگترين نيازهاي وي چيست؟ اينكه آنها نياز به فائق آمدن و حل كردن چه چيزهايي دارند؟ اينكه در واقع نياز دارند چه چيزي از شما بشنوند؟
اينكه بخوبي بدانيد به چه صورت مي توانيد براي مخاطب مفيد واقع شويد، به شما كمك مي كند تا بهتر و بيشتر روي خود مسلط باشيد و برنامه زنده خوبي را اجرا كنيد.

3- يك اجراي آزمايشي(تمريني) تدارك ببينيد
داشتن يك برنامه تمريني تا حد زيادي مي تواند ميزان آمادگي شما براي اجراي زنده را مشخص كند و همچنين ترس شما از برنامه زنده و قرار گرفتن در برابر دوربين را كم كند.

4- چك كنيد كه حتما باطري اضافه در اختيار داريد و دستري اينترنت شما قابل اطمينان باشد

5- به ظاهر و صداي خود اهميت بدهيد.

6- فقط با يك نفر صحبت كنيد

پس پيش از آنكه برنامه زنده شما آغاز شود، تصور كنيد كه مشتري ايده‌آل شما كيست سپس به مهمترين مشكل و نياز وي فكر كنيد.

وقتي برنامه زنده شما هم آغاز مي شود، تصور كنيد كه در حال صحبت كردن با اين شخص هستيد، اينگونه تجربه برنامه زنده اي موثرتر و البته بهتر را خواهيد داشت. اينگونه در ضمن ترس خود از برنامه زنده را هم به شدت كم مي كنيد.
7- بدترين حالت ممكن را تصور كنيد

بدترين حالت ممكن در يك برنامه زنده، تپق زدن است كه ممكن است براي بسياري پيش بيايد. همواره به ياد داشته باشيد كه يكي از مواردي كه به هيجان اين برنامه ها مي افزايد و آنها را براي مخاطب جذاب مي كند، مي تواند همين تپق زدن هاي گاه و بي گاه شما باشد، فقط بايد بتوانيد آنها را بخوبي مديريت كنيد. در حين برنامه زنده، هيچ چيز قابل پيش بيني نيست.


منابع



www.shara.ir
www.ibazaryabi.com
www.forsatonline.com
www.chetor.com
www.hawzah.net