شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| اكثر مديران سايتها آرزو دارند كه در رتبههاي بالاي موتورهاي جستجو قرار گيرند، زيرا اين اتفاق اثر مستقيم با افزايش بازديد و درآمد آنها دارد. به همين دليل همه تلاش خود را ميكنند تا رتبههاي بالاي گوگل را در كلمات كليدي مرتبط با حوزه كاري خود به دست آورند.
از طرف ديگر، گوگل و ساير موتورهاي جستجو از الگوريتمهاي خود محافظت ميكنند تا نتايج بهتري را براي كاربران نمايش دهند و به خوبي ميدانند كه اگر نتايج آنها براي كاربر مناسب نباشد بازار خود را از دست ميدهند.
اين موضوع باعث شده كه افراد مختلف فعال در زمينه سئو، نظرات متفاوتي در مورد عملكرد گوگل داشته باشند و بعضا تصورات اشتباهي درباره آن شكل گيرد. در سالهاي اخير گوگل سعي كرده است با ايجاد منابع آموزشي و ارتباط با مديران سايتها، به آنها در جهت بهبود كيفيت محتوا و تجربه كاربري (تجربهاي كه كاربر در زمان مشاهده سايت خواهد داشت و سهولت استفاده از سايت) آموزش دهد. در حال حاضر جان مولر مدير تحليل مديران سايتها در گوگل است و وظيفه ارتباط با مديران سايتها در دنيا را بر عهده دارد. هر ماه سوالات زيادي از او در سراسر دنيا ميشود و او به برخي از سوالات كه براي ديگر مديران سايتها هم مفيد است پاسخ ميدهند.
لينكهاي ورودي يكي از فاكتورهاي مهم رتبه بندي سايتهاي اينترنتي است
يكي از فاكتورهاي تاثيرگذار در سئو سايت، لينك هاي ورودي به سايت است. گوگل كيفيت وب سايتها را بر اساس كيفيت لينكهاي ورودي به آنها اندازهگيري ميكند و اين گونه تصور ميكند كه اگر يك صفحه در اينترنت از محتواي خوبي برخوردار باشد، خارج از آن صفحه و در سايتهاي ديگر، كاربران در مورد آن صحبت ميكنند و به آن صفحه لينك ميدهند. اين موضوع براساس الگوريتم رتبه صفحه (Page Rank) در گوگل اندازهگيري ميشود. به مرور زمان مديران سايتها با كشف اين الگوريتم توانستند نتايج گوگل را تغيير دهند و رتبه سايت خود را بهبود دهند، به همين دليل گوگل در سال ۲۰۱۱ تصميم گرفت كه الگوريتمي با نام پنگوئن ارائه كند كه وظيفه مقابله با لينكهايي را بر عهده داشت كه با هدف بهبود نتايج گوگل ايجاد شدهاند و به اصطلاح گوگل غير طبيعي هستند.
با ارائه الگوريتم پنگوئن، اتفاق جديدي در نتايج گوگل رخ داد كه به آن سئو منفي ميگوييد. سئو منفي شامل روشهايي است كه رقبا از طريق آن ميتوانند رتبه سايت شما در گوگل را تحت تاثير قرار دهند و با ايجاد لينكهاي غيرطبيعي رتبه را نابود كنند. در همين حوزه حتي وب سايتهايي ايجاد شدند كه خدمات سئو منفي ارائه ميدهند و به صورت تضميني رتبه سايت رقيب در گوگل را از بين خواهند برد! گوگل، براي جلوگيري از چنين اتفاقي ابزاري را براي بي اثر كردن لينكهاي اسپم و بي كيفيت ايجاد كرد تا مديران سايتها از طريق آن بتوانند لينكهاي اسپم را بياثر كنند، نام اين ابزار Disavow links است و در سرچ كنسول گوگل قابل دسترس است.
گوگل به مرور زمان نسخههاي مختلفي براي الگوريتم پنگوئن ارائه كرد و نهايتا از حدود دو سال پيش، الگوريتم پنگوئن نسخه ۴.۰ را به هسته خود منتقل كرد. پس از انتقال اين الگوريتم به هسته گوگل، نتايج گوگل جابجايي زيادي پيدا كردند و لينكها به صورت مستقيم تاثير آني در رتبه بندي نتايج گوگل دارند.
سئو منفي به مقبوليت گوگل لطمه مي زند.
نكته قابل توجهي كه بايد در نظر گرفت اين است كه گوگل همواره در تلاش است، تاثير فاكتورهاي در دسترس در نتايج را كاهش دهد و مديران سايتها به راحتي نتوانند نتايج را تغيير دهند، به همين خاطر در سالهاي اخير تلاش كرده است تا سئو منفي را از بين ببرد و اجازه ندهد كه ديگران بتوانند رتبه سايت را نابود كنند.
جان مولر در پاسخ به سوال رضا شيرازي، مدير وب 24 در خصوص چگونه لينكهاي بي كيفيت را براي سايت بي اثر كنيم و اين كه آيا روش يا ابزاري براي شناسايي كيفيت لينكهاي ورودي به سايت وجود دارد، گفت: معمولا لازم نيست كاري انجام دهيد، پيشنهاد ميشود صرفا براي بي اثر كردن لينكهايي كه مشكلزا هستند (مانند لينكهاي قديمي كه خريده شده است) استفاده شود، نه فقط براي اينكه احساس ميشود آن لينكها اسپم هستند و از سايتهايي ايجاد شدهاند كه آنها را دوست نداريد. اين كار را كمي راحتتر خواهد كرد!”
با توجه به پاسخي كه مولر به اين سوال داده است، گوگل تاثير منفي لينكهاي بي كيفيت به سايت را از بين برده است و افرادي كه قصد تخريب رتبه سايت شما در گوگل را دارند، با ايجاد لينكهاي اسپم و بيكيفيت نميتوانند رتبه هيچ سايتي را دچار مشكل كنند و اين اتفاق جالبي در اين حوزه است. گرچه هنوز ابزار disavow links كاربرد خود را براي از بين بردن لينكهاي خريداري شده از سايتهاي ديگر خواهد داشت، زيرا خريداري لينك با هدف بهبود رتبه در نتايج گوگل، كاري خلاف محسوب ميشود.
نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه داشت الگوريتم Over Optimization گوگل است، اين الگوريتم وب سايتهايي كه بيش از حد بر روي سئو تمركز دارند را جريمه ميكند، يكي از مواردي كه اين الگوريتم به آن توجه دارد نحوه لينكهاي ورودي به سايت است و اگر اين لينكها به صورت غير طبيعي ايجاد شده باشند باعث جريمه شدن وب سايت خواهد شد.
نوشين منصوري
منبع: www.ibazaryabi.com