شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نشريه استقامت كرمان در آخرين شماره خود با انتشار يادداشت 'كارآمدي در روابط عمومي با استفاده موثر از تكنولوژي' به قلم سيدرضا ميرحسيني، به بهانه برگزاري نخستين نمايشگاه فناوريهاي نوين در روابط عمومي، مطالبي در راستاي ارتقاي اين حوزه ارائه كرده است.
در بخش يادداشت اين هفته نامه آمده است، امروزه فضاي متكثر و پيچيده ارتباطي در جوامع انساني، از جمله جامعه ايراني به شدت متفاوت و متمايز از سالهاي پيشين و داراي شرايطي ويژه است.
در اين فضاي ارتباطي كه با انبوهي از مخاطبان مطلع و ابزارهاي ارتباطي چند بعدي و شديد متنوع شكل گرفته، پيامرساني شرايط خاص خود را دارد .
هر سازمان و مجموعهاي كه بخواهد در اين فضاي پيچيده و سخت ارتباطي، پيام خود را به گوش مخاطب خود برساند، بايد با اين شرايط خاص همراه و هم راستا شود .
امروزه در غوغاي گوشيهاي هوشمند و اپليكيشنها و نرمافزارهاي قدرتمند ارتباطي مديريت ارتباطات درون و برون سازماني با شيوههاي سنتي تقريبا غيرممكن است .
در اين شرايط، متاسفانه بسياري از نهادها و سازمانها در كشور ما با موضوع استفاده از تكنولوژيهاي جديد در موضوع ارتباطات درون و برون سازماني و بهويژه در حوزهي ارتباطات مردمي بيگانه هستند.
روشها و فنون روابط عمومي در كشور ما و در حال حاضر، سنتي و سهم كاربر انساني در انجام آن به شكلي غيرمنطقي و غيرقابل پذيرش، بالاست .
بماند كه نيرو و كاربر انساني شاغل در حوزهي روابط عمومي در اكثر ادارات دولتي، دستگاههاي اجرايي و نهادهاي عمومي غيردولتي و حتي در بخش خصوصي در قياس با ساير بخشهاي سازماني، چه به لحاظ كمي و چه به لحاظ كيفي، تناسبي با ماموريت مهم حوزه روابط عمومي ندارد.
كمتر مديردولتي يا غيردولتي را پيدا ميكنيد كه از مجموعه روابط عمومي خود رضايت كاملي داشته باشد، به اين معني كه اغلب قريب به اتفاق مديران سازمانهاي دولتي و خصوصي معتقدند اقدامات صورت گرفته توسط آنها و سازمانهايشان به درستي به اطلاع مردم نميرسد .
از سوي ديگر، اكثريت قريب به اتفاق شهروندان در حوزههاي مختلف معتقدند كه حرفهايشان، انتقادات و پيشنهاداتشان توسط سازمانهاي مربوطه، بهدرستي شنيده نميشود.
اين موضوع حتي در مورد ارتباطات درون سازماني هم صدق ميكند، بهنحوي كه مديران سازمانها با مجموعهي كارمندان، كارگران و مجموعههاي ذينفع و مرتبط ارتباط سازنده، مدوام و موثري ندارند.
ناكارآمدي در حوزهي روابط عمومي چيزي نيست كه بتوان آن را انكار كرد و مجموعهاي نيست كه بتواند در حوزهي روابط عمومي ادعاي كارآمدي داشته باشد.
بخشي از اين ناكارآمدي قطعا معطوف به عدم استفاده از فنآوريهاي نوين است .
اين مشكل در كشور ما و در مناطق مختلف، سازمانهاي مختلف و حوزههاي مختلف، شدت و ضعف دارد، به شكلي كه در بخش خصوصي مشكل اندكي كمتر از بخش دولتي است يا در تهران و بعضي كلانشهرهاي بزرگ چون مشهد و اصفهان، وضعيت به مراتب بهتر از شهرهاي كوچكتر است.
عمده دستگاهها و سازمانهاي دولتي و غير دولتي به دليل حجم انبوه مخاطب در شهرهاي بزرگ، ناگزير به استفاده از فنون ارتباطي پيشرفته و مبتني بر تكنولوژي بوده و فراخور انبوه مخاطب، مجبور به استفادهي فراگير و سيستماتيك از فناوريهاي نوين هستند.
در شهرهاي كوچكتر اما، شرايط متفاوت و بهشكلي غيرقابل قبول است.
فرايند تحليل محتواي رسانهها به عنوان يكي از اساسيترين و حياتيترين فرايندهاي روابط عمومي در بسياري از سازمانها و نهادهاي مهم همچون استانداريها، شهرداريها، شركتهاي بزرگ و فراگير خدمات رسان همچون شركتهاي توزيع آب، برق و گاز بهشكل دستي و با كاربر انساني، عمدتا ناآشنا و غيرماهر صورت ميگيرد.
در حالي كه حداقل در مورد تحليل محتواي رسانهها در چند سال گذشته، نرمافزارهاي بومي مطلوبي طراحي و توليد شده است.
آرشيو فيلم، عكس و صوت در اكثر ادارات دولتي و مجموعههاي خصوصي به شكل غيرحرفهاي، نامطمئن و غير مكانيزه صورت ميگيرد، در حاليكه راهكارهاي بومي و غيربومي فراواني در اين زمينه وجود دارد كه متاسفانه كمتر مورد استفاده قرار ميگيرد .
در مورد رسانههاي نوظهور و فراگيري چون پيامرسانهاي اينترنتي و اپليكيشنهاي ارتباطي نيز نوع استفادهي سازمانها چه در بخش دولتي و چه در بخش غيردولتي استفادهي موثري از رباتها و افزونههاي كارآمد ارتباطي صورت نميگيرد.
با اين اعتقاد، نخستين نمايشگاه ملي فنآوريهاي نوين در روابط عمومي شكل گرفت، تا بهانهاي براي تامل بيشتر پيرامون اين موضوع باشد. نخستين نمايشگاه ملي فنآوريهاي نوين در روابط عمومي بيش از آنكه عرصهاي براي نمايش ميزان استفادهي موثر از اين دست فناوريها باشد.
فضايي است براي طرح اين مساله كه چگونه فناوريهاي نوين ميتوانند به شكلگيري ارتباطي گرمتر، بين سازمانها و شهروندان كمك كنند.
اميد است اين نمايشگاه با مجموع برنامههاي جانبي، بتواند در اين زمينه گام موثري بردارد .
به طور قطع محصول ارتباط گرمتر شهروندان با سازمانهاي خدمات دهنده، دستگاههاي دولتي و نهادهاي عمومي افزايش سرمايه و اميد اجتماعي است .
** سرپرست ارتباطات و امور بينالملل شهرداري كرمان