شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۲۰۱۸؛ سال رسوايي ‌‌و شرمساري براي فيس‌بوك
شنبه، 8 دی 1397 - 00:19 کد خبر:36293
سال ۲۰۱۸ براي فيس بوك، از زمان آغاز به كار اين شبكه اجتماعي پرطرفدار، سخت‌ترين سال كاري بوده است. چندين رسوايي بر سر انتشار اطلاعات خصوصي كاربران به ويژه افشاي همكاري فيس‌بوك با شركت كمبريج آناليتيكا و فروش اطلاعات شخصي ميليون‌ها كاربر، مارك زاكربرگ پايه‌گذار فيس‌بوك را با انتقادهاي شديدي مواجه كرد.


سال ۲۰۱۸ براي فيس بوك، از زمان آغاز به كار اين شبكه اجتماعي پرطرفدار، سخت‌ترين سال كاري بوده است. چندين رسوايي بر سر انتشار اطلاعات خصوصي كاربران به ويژه افشاي همكاري فيس‌بوك با شركت كمبريج آناليتيكا و فروش اطلاعات شخصي ميليون‌ها كاربر، مارك زاكربرگ پايه‌گذار فيس‌بوك را با انتقادهاي شديدي مواجه كرد.
 
 در ماه مارس فاش شد شركت كمبريج آناليتيكا، يك شركت مشاوره سياسي و تحليل داده‌ها، به اطلاعات شخصي ۸۷ ميليون كاربر فيس‌بوك دسترسي داشته است. در ابتدا مسئولان فيس‌بوك تلاش كردند اين موضوع را كوچك جلوه دهند، اما رسانه‌ها به بررسي ابعاد همه‌جانبه آن پرداخته و گزارش دادند كه اطلاعات كاربرها بدون اينكه آنها اطلاعي از اين موضوع داشته باشند، براي تبليغات سياسي و انتخاباتي در اختيار كمبريج آناليتيكا قرار داده شده است.
 
 پس از آن بود كه زاكربرگ مجبور به عذرخواهي از كاربران شده و اقرار كرد، اين اقدام فيس‌بوك سوءاستفاده از اعتماد كاربران بوده است.
 
 سياستمداران آمريكايي از هر دو جبهه جمهوري‌خواه و دموكرات به شدت به اين حركت فيس‌بوك واكنش نشان دادند.
 
 دموكرات‌ها بر اين باور بودند كه روس‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ آمريكا مداخله كرده و نتيجه آن را تغيير داده‌اند. در مقابل جمهوري‌خواهان اعتقاد داشتند كه تصوير ارائه شده از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا، در شبكه‌هاي اجتماعي با واقعيت همخواني ندارد. شدت اين انتقادها به حدي بالا گرفت كه اواخر ماه آوريل زاكربرگ براي پاسخ به پرسش‌هاي نمايندگان در كنگره حاضر شد.
 
 پس از آن نوبت رسوايي‌هاي جديد ديگر بود كه گريبان فيس‌بوك را بگيرند. براي نمونه حدود دو ماه پيش فاش شد هكرها موفق شدند اطلاعات خصوصي ۵۰ ميليون كاربر را به سرقت ببرند. در ماه دسامبر فيس‌بوك مجبور شد اعلام كند به دليل بروز يك حفره امنيتي عكس‌هاي منتشرنشده حدود هفت ميليون كاربر به مدت ۱۲ روز قابل دسترس همگان بوده است.
 
 اين جنجال‌ها طبيعتا بر سهام فيس‌بوك در بازارهاي بورس نيز تأثير گذاشت به طوري كه پاييز امسال سهام اين شركت براي مدتي سقوط ۲۰ درصدي را تجربه كرد. هر چند در نهايت فيس‌بوك به رغم سقوط سهام همچنان درآمدزاست.
 
 راجر مك‌نامي از مشاوران پيشين و سرمايه‌گذاران نخستين فيس‌بوك احتمال مي‌دهد كه زاكربرگ به زودي با بحراني عميق‌تر روبرو خواهد شد و آن‌هم از بين رفتن اعتماد كارمندان فيس‌بوك است.
 
 اين شركت در حال حاضر ۳۰ هزار كارمند دارد و آنگونه كه وبسايت تاگس‌شاو از مك‌نامي نقل كرده، كارمندان رفته‌رفته ديگر حاضر نخواهند بود تا چشم‌شان را به روي برخي موضوعات مثل نقش فيس‌بوك در بيرون رانده شدن مسلمانان روهينگيا از ميانمار، جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا [برگزيت] يا مداخله در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا ببندند و به اين مسائل بي‌اعتنا باشند.
 
 او اضافه كرده: «تا به حال كارمندان توجه چنداني به اين موضوعات نداشتند، چون سهام اين شركت مثل موشك بالا مي‌رفت.»
 
 اما شركت‌هاي فناوري در سيليكونولي يك نگراني بزرگتر از نگراني در مورد سقوط سهام دارند و آن اينكه اين رسوايي‌ها در نهايت كاسه صبر واشنگتن را لبريز كند و كنگره قوانيني را در جهت محدود كردن فعاليت‌هاي اين شركت‌ها به تصويب برساند.
 
 به گزارش وله، در اين بين بسياري از كارشناسان امنيت آنلاين و حفاظت از داده‌ها بر اين باورند كه اين رسوايي‌ها موجب شده تا گوش‌هاي شنوا براي شنيدن انتقاداتي پيدا شوند كه مدتهاست از فيس‌بوك صورت مي‌گيرد. جني گبهارت به تاگس شاو گفته: «يكي از مهمترين درس‌هايي كه از جنجال كمبريج آناليتيكا گرفته شد، اين است كه كاربران به چشم خود ديدند به فيس‌بوك نمي‌توان اعتماد كرد. ما به شفافيت، مسئوليت و بررسي مستقل نياز داريم.»