شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بررسي تعداد مخاطبان روزنامه‌ها و رسانه‌هاي ديجيتال در سال 2018
سه شنبه، 4 دی 1397 - 12:31 کد خبر:36261
كاهش درآمد روزنامه‌ها، اخراج تعداد بيشتري از خبرنگاران، پايين آمدن تيراژ رسانه‌هاي كاغذي، كاهش تعداد فرصت‌هاي شغلي در عرصه رسانه و... از جمله خبرهايي بود كه طي سال درحال اتمام در حوزه رسانه به گوش رسيد و هم‌اكنون كه سال 2018 ميلادي رو به پايان است، كارشناسان بررسي گسترده‌اي در اين زمينه انجام دادند تا وضعيت رسانه‌هاي سنتي از قبيل روزنامه و تلويزيون در مقابل رسانه‌هاي ديجيتال نظير شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنتي مشخص شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كاهش درآمد روزنامه‌ها، اخراج تعداد بيشتري از خبرنگاران، پايين آمدن تيراژ رسانه‌هاي كاغذي، كاهش تعداد فرصت‌هاي شغلي در عرصه رسانه و... از جمله خبرهايي بود كه طي سال درحال اتمام در حوزه رسانه به گوش رسيد و هم‌اكنون كه سال 2018 ميلادي رو به پايان است، كارشناسان بررسي گسترده‌اي در اين زمينه انجام دادند تا وضعيت رسانه‌هاي سنتي از قبيل روزنامه و تلويزيون در مقابل  رسانه‌هاي اجتماعي نظير شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنتي مشخص شود.

 

وال استريت ژورنال، تامسون رويترز، يوني‌ويژن، گانِت، آسوشيتد پرس، سياتل تايمز و... كه از بزرگترين روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي جهان محسوب مي‌شوند در گزارش‌هاي مجزا اعلام كردند كه ضمن كاهش درآمدها، تعداد كارمندان خود را هم در يك سال گذشته كمتر كرده‌اند در عين حال انجمن جهاني روزنامه‌نگاري طي بررسي‌هاي جديد خبرهاي خوشايندي را در اين زمينه منتشر كرد و توضيح داد هنوز هم تعداد زيادي از مردم جهان حاضر هستند پول پرداخت كنند تا با خريد روزنامه در جريان آخرين اتفاقات پيرامون خود قرار بگيرند.


روزنامه‌هاي همچنان محبوب
جديدترين بررسي صورت گرفته نشان داد بيش از نيمي از بزرگسالان جهان معادل 2.5 ميليارد نفر در سالي كه گذشت روزنامه كاغذي خوانده‌اند و البته 600 ميليون نفر هم سعي كرده‌اند آن را با فرمت ديجيتالي روي اينترنت در اختيار بگيرند. شايد اين اعداد و ارقام در عصر رسانه‌هاي ديجيتالي عجيب به نظر برسد ولي مردم جهان در سال 2018 ميلادي نشان دادند كه روزنامه‌ها همچنان زنده هستند و مي‌توان آنها را به‌عنوان رسانه قابل اعتماد مورد استفاده قرار داد.


«لاري كيلمن» مدير انجمن جهاني روزنامه‌نگاري در اين خصوص گفت: «بايد پذيرفت كه روز‌به‌ روز توانايي رسانه‌هاي ديجيتال بيشتر مي‌شود ولي روزنامه‌ها براي ادامه حيات خود راهي جديد پيدا كرده‌اند و با ايجاد تغييرات قابل قبول مي‌كوشند مخاطبان خود را حفظ كنند.» در «گزارش انجمن جهاني روزنامه‌نگاري از رويدادهاي مطبوعاتي سال گذشته» اعلام شد در آسيا و خاورميانه تيراژ روزنامه‌هاي كاغذي نسبت به يك سال قبل سير صعودي را دنبال كرده است و به‌صورت همزمان در اروپا، امريكاي شمالي و امريكاي لاتين شاهد كاهش تيراژ روزنامه‌ها بوده‌ايم. بين سال‌هاي 2017 و 2018 ميلادي تيراژ روزنامه‌هاي جهان در مجموع 1.1درصد افزايش يافته كه اين خبر بسيار خوشحال‌كننده است.


بررسي‌هاي جديد همچنين نشان داد مجموع درآمد رسانه‌هاي كاغذي از بخش انتشار آگهي در يك سال گذشته كاهش يافته است و البته بايد توجه داشته باشيد كه اين اتفاق با افزايش درآمد رسانه‌هاي ديجيتال از انتشار آگهي‌هاي تبليغاتي همراه نبوده است. كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه مخاطبان رسانه‌هاي ديجيتال علاقه كمتري براي خواندن اخبار دارند و به نسبت زمان كمتري را به‌حضور در صفحات خبري شبكه‌هاي اجتماعي اختصاص مي‌دهند. اين مسأله باعث شده است تمايل مراكز تبليغاتي براي درج آگهي در رسانه‌هاي ديجيتال افزايش نيابد.


گزارش انجمن جهاني روزنامه‌نگاري همچنين اين مسأله را نمايان كرد كه تيراژ روزنامه‌هاي پولي در گستره جهاني طي يك سال گذشته رشد 1.1 درصدي را پشت‌سر گذاشت.


ديجيتالي يا كاغذي؟
مركز تحقيقاتي نيلسن بر اساس يك مطالعه مجزا اعلام كرد در سال 2018 ميلادي به طور ميانگين 169 ميليون نفر از مردم امريكا هر ماه روزنامه خود را در فرمت كاغذي، اينترنتي يا اپليكيشن مطالعه كرده‌اند كه اين مسأله نشان مي‌دهد مردم هنوز هم به خواندن روزنامه علاقه‌مند هستند. اين عدد به معني آن است كه در سال گذشته 69درصد مردم امريكا به طور ميانگين در هر ماه به يكي از انواع روزنامه‌ها رجوع كرده‌اند تا در جريان آخرين اخبار و اطلاعات قرار گيرند.


در اين ميان روزنامه‌هاي كاغذي بيشترين محبوبيت را داشتند و 81 درصد روزنامه‌خوان‌هاي امريكايي سراغ اين فرمت رفته‌اند. نيمي از افرادي كه در بررسي مركز تحقيقاتي نيلسن حضور داشتند اعلام كردند كه تحت هر شرايطي فقط حاضرند روزنامه كاغذي بخوانند و تمايلي به در اختيار گرفتن نسخه ديجيتالي و الكترونيكي ندارند. نيم ديگر اين افراد توضيح دادند كه به جز خواندن روزنامه كاغذي، در برخي موارد به فرمت‌هاي ديگر رسانه مورد علاقه خود هم رجوع مي‌كنند.


البته اين مطالعه جديد برخي نكات را هم نمايان كرد كه توجه به آنها ضروري به نظر مي‌رسد. به‌عنوان مثال مشخص شد جوانان كه حدود يك‌چهارم جمعيت امريكا را تشكيل مي‌دهند تنها 24 درصد از سهم روزنامه‌خوان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و به عبارت ديگر مي‌توان گفت رسانه‌هاي كاغذي نتوانسته‌اند توجه جوانان را به خود جلب كنند. در اين ميان گفته مي‌شود 32 درصد افرادي كه اخبار را به‌صورت ديجيتالي دريافت مي‌كردند نوجوان و جوانان هستند. با اين توضيحات كارشناسان اعلام كردند مهم‌ترين نكته‌اي كه روزنامه‌ها بايد در سال 2019 ميلادي به آن توجه كنند جذب هرچه بيشتر گروه سني جوانان است.


بايد پذيرفت طي 20 سال گذشته كه اينترنت به بخشي از زندگي ما تبديل شد و در خانه‌هاي همه مردم نفوذ كرد، روزنامه‌هاي مجازي كم‌كم قوت گرفتند تا با در اختيار گذاشتن انواع ديگر اخبار از جمله گالري تصويري، صدا، گزارش‌هاي ويدئويي و... مخاطبان بيشتري جذب كنند. ولي آنچه كه در پايان سال 2018 ميلادي به دست آمد ادامه حيات روزنامه‌هاي كاغذي را نشان مي‌دهد و اين بدين معنا است كه هنوز روزنامه‌هاي كاغذي بين مردم محبوب هستند.

 

نبع: روزنامه ايران