شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج راه ايجاد يك روابط عمومي خوب
شنبه، 3 مهر 1400 - 08:00 کد خبر:36151
شفافيت مي‌تواند شامل هر شخصي شود از يك شهروند عادي گرفته تا رئيس‌جمهور. شفافيت به معني واضح بودن است. به اين معني كه حرفي را بزنيم كه واقعاً اتفاق افتاده است حتي اگر آن حرف را دوست نداشتيم. اين موضوع اعتماد را براي مؤسسات ما به وجود مي‌آورد و از فرسايش مؤسسات مان جلوگيري مي‌كند. به‌عبارتي‌، همان «روابط عمومي خوب.»


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عده‌ كثيري بر اين باورند كه روابط عمومي تنها مربوط به معرفي افراد مشهور و برندها مي‌شود. در حقيقت، اين اصطلاح صرفاً نشان‌دهنده رويه مديريت انتشار اطلاعات است و مربوط به افراد و برند خاصي نمي‌شود. بااين‌حال هدف آن عمدتاً ترويج و حفظ يك تصوير مطلوب است. به‌عبارتي‌، همان «روابط عمومي خوب.»


روابط عمومي خوب، براي رسانه محور شدن، بازار را به گوشه‌اي نمي‌اندازد. در حقيقت ايجاد يك روابط عمومي خوب مي‌تواند باعث رشد بسياري از نواحي ديگر شود. در ادامه پنج راه كه در آن افراد يا برندها مي‌توانند تلاش كنند كه يك روابط عمومي خوب را به وجود آورند وجود دارد:


شفافيت دولت و روابط اجتماعي
 روابط عمومي خوب بايد شامل شفافيت باشد. ما مي‌خواهيم مقام‌هاي منتخب صدايمان را بشنوند و از آن‌ها مي‌خواهيم تا با ما صادق باشند. نه اينكه به ما گويند چه مي‌خواهند بشنوند بلكه به ما بگويند ما چه چيزي نياز داريم تا به‌عنوان يك‌صداي مورد اعتماد شنيده شويم.

 

شفافيت مي‌تواند شامل هر شخصي شود از يك شهروند عادي گرفته تا رئيس‌جمهور. شفافيت به معني واضح بودن است. به اين معني كه حرفي را بزنيم كه واقعاً اتفاق افتاده است حتي اگر آن حرف را دوست نداشتيم. اين موضوع اعتماد را براي مؤسسات ما به وجود مي‌آورد و از فرسايش مؤسسات مان جلوگيري مي‌كند.

 

حتما بخوانيد: مسئوليت اجتماعي


رسانه اجتماعي
نزديك به دوسوم جمعيت بزرگ‌سال در فيس‌بوك حضور دارند و 77% آن‌ها يك پروفايل در شبكه‌هاي اجتماعي دارند، به همين دليل كاربران رسانه‌هاي اجتماعي به يكي از موضوعات مهم زمان ما تبديل‌شده‌اند.

 

روابط عمومي خوب بدين معني است كه اطمينان حاصل كنيد هركسي چيزي را در رسانه اجتماعي قرار مي‌دهد در وضعيت مطلوب است نه‌تنها براي لحظه‌اي در حال حاضر، بلكه براي آينده نيز مي‌تواند باشد. اين تنها براي ايجاد جلب ‌توجه و گرفتن لايك نيست بلكه در اين مورد است كه مطمئن شويد كه محتواي يك فرد اصلاح‌شده و به همين دليل، آن‌ها به هويت و شهرت عمومي خود آسيب نمي‌زنند.


سرويس مشتريان
اگر دو جعبه خيالي وجود مي‌داشت كه يكي براي برندهاي مطلوب و ديگري براي برندهاي معمولي و از مردم خواسته مي‌شد كه برندها را در هر جعبه قرار دهند مي‌توانيد حدس بزنيد كه در كدام جعبه سوث وست و يونايتد ايرلاين قرار مي‌گرفتند و در كدام كام كست يا استار باكس؟


درحالي‌كه مطلوب يا نامطلوب بودن به دليل بخشي از آنچه است كه در رسانه‌ها ديده مي‌شود، ولي اغلب به دليل بخش بزرگتري است كه تجربه‌ خدمات مشتريان را شامل مي‌شود، اين به اين دليل است كه خدمات خوب به مشتري نشان‌دهنده روابط عمومي خوب است.


اتصال مشتريان به نمايندگان مركز تماس‌هاي رباتيك در خارج از كشور و يا درگير كردن آن‌ها به دخمه‌اي از كدهاي تلفن، خدمات خوب و روابط عمومي خوب نيست. خدمات خوب به مشتري شامل صندلي‌هاي راحت، هزينه‌هاي اضافي، چك‌ليست‌هاي خالي يا مأموران شيك‌پوش در‌هاي ورودي و خروجي نيست.

 

خدمات مشتري بايد دوستانه و سازگار با نيازهاي مشتري باشد. اگر يك كسب‌وكار مي‌خواهد تلاش كند تا يك روابط عمومي خوب را به دست آورد، بايد باتجربه خدمات مشتريان آغاز شود. تجربه خدمات مشتري يك كسب‌وكار مي‌تواند به مشتري هر چيزي كه لازم است كه مشتري در خصوص يك برند بداند به مشتري بدهد.

 

حتما بخوانيد: مديريت بحران در فيس بوك و استارباكس


مسئوليت اجتماعي شركت
مسئوليت اجتماعي شركت (CSR) بدون شك يكي از بهترين روش‌ها براي كسب موقعيت مطلوب به‌عنوان يك برند است درحالي‌كه تأثير اجتماعي مثبتي نيز بر جا مي‌گذارد.


آنچه در ابتدا به‌عنوان يك رويكرد براي بزرگترين شركت‌ها آغاز شد، در حال حاضر براي هر كسب‌وكار كوچك و بزرگي تقريباً حياتي شده است. چه مشاركت اجتماعي و چه تمرين مسئوليت زيست‌محيطي، مسئوليت اجتماعي شركت يك روابط عمومي خوب است.


روابط كارمندان
تنها در يك ماه، در شيشه‌اي، وب‌سايتي كه به كارمندان اين اجازه را مي‌دهد تا كارفرمايان خود را موردبررسي قرار دهند بيش از 143 ميليون بازديدكننده داشت. چه كسي يك كسب‌وكار را بهتر از منابع انساني خودش مي‌داند؟


ايده اصلي پشت سر سايت‌هايي مانند در شيشه‌اي، شفافيت است. چگونگي رفتار يك برند با كاركنانش نگاهي به فرهنگ آن برند است. با گزينه‌هاي بيشتر براي محصولات و خدمات نسبت به گذشته، مشتريان اين را در نظر خواهند گرفت كه چطور يك شركت با كاركنانش قبل از گرفتن سخت دستمزدشان برخورد مي‌كند. چه سرمايه‌گذاري در مزايا، چه ايجاد يك فرهنگ مثبت براي كارمندان و روابط مثبت كارمندان مي‌تواند بر فروش محصولات آن برند تأثير بگذارد و همچنين ثابت كند كه روابط ‌عمومي خوب است.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)