شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقدي بر انتخاب برترين هاي روابط عمومي بيمه/ انتخاب عادلانه برترين ها ...؟!
دوشنبه، 26 آذر 1397 - 22:43 کد خبر:36140
ششمين جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت بيمه كشور در حالي برگزيدگان خود را در هفت محور تخصصي معرفي كرد كه اين اقدام ذاتاً مثبت، در نحوه اجرا با سئوالاتي مواجه است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روز ملي "بيمه" و بيست و پنجمين همايش بيمه و توسعه توأم بود با معرفي برترين روابط عمومي هاي شركت هاي بيمه، اين رويداد شايد مجالي بود براي اينكه صنعت بيمه توجهي مضاعف بر نقش و جايگاه اثرگذار و كليدي روابط عمومي هاي شان در راستاي معرفي مأموريت ها و اهداف شركت هاي بيمه داشته باشند.

اما ششمين جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت بيمه كشور در حالي برگزيدگان خود را در هفت محور تخصصي معرفي كرد كه اين اقدام ذاتاً مثبت، در نحوه اجرا با سئوالاتي مواجه است.

اينكه هر ساله ده ها جشنواره با موضوعات مختلف در كشور برگزار مي شود و غالباً هم انجام آن بر عهده روابط عمومي هاست و تمام اين رويدادها از زوايا، نكات و جنبه هاي ظريفي در برنامه ريزي تا اجرا قابل بررسي هستند.


از سويي اينكه جشنواره هاي رقابتي در هر سطح و هر كجاي دنيا كمتر بدون حاشيه و حرف و حديث به كار خود پايان داده اند نيز حاكي از تنوع سلايق و تكثر انتظارات از نحوه برگزاري، شاخص ها، انتخاب و معرفي برگزيدگان است. درخصوص اين جشنواره و در ششمين دوره برگزاري آن اما برخي موارد اساسي محل ترديد در اتخاذ رويكرد حرفه اي براي برنامه ريزي و اجراي جشنواره ايست كه تلاش دارد حرفه اي هاي صنعت خود را ارزيابي كند.


جشنواره اي كه ششمين دوره خود را تجربه مي كند يعني وارد مرحله اي از سكون و وقار شده است كه برگزاركنندگان آن پس از اتمام دوره قبل، برنامه ريزي براي برپايي دوره آتي را جزو برنامه كار خود قرار دهند. اين در حاليست كه نامه فراخوان اين دوره روز چهارشنبه 30 آّبان ماه يعني در كمتر از فاصله دو هفته اي از زمان برگزاري جشنواره خطاب به روابط عمومي هاي صنعت ارسال و زمان ارسال آثار نيز حداكثر تا 5 آبان ماه قيد شده بود كه در عمل به دليل تعطيلات چند روزه (ميلاد پيامبر اكرم "ص") در عمل اما شركت هاي بيمه ارسال آثار خود را تا اواسط هفته به انجام رساندند و فرصتي كمتر از يك هفته براي بررسي آثار ارسالي در هفت بخش و مستندات آن از سوي حدوداً 20 شركت بيمه اي ميسر بود.


از سوي ديگر همان گونه كه در اخبار منتشر شد برگزيدگان توسط "هيات داوراني متشكل از صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومي" انتخاب و معرفي شدند. اين در حاليست كه طي جلسه اي پيش از برگزاري همايش مذكور، به دعوت اداره كل روابط عمومي بيمه مركزي ج.ا.ا از مديران روابط عمومي شركت ها، مقرر شد با راي اعضاي جلسه داوران از اعضاي انجمن هاي حرفه اي روابط عمومي و تحت نظارت مستقيم معاون محترم اداره كل روابط عمومي بيمه مركزي ج.ا.ا تشكيل شود. اصولاً هيأت هاي داوري در موارد مشابه متشكل از كارشناسان با تجربه، صاحب نظر و متخصص و البته قرار نداشتن در جايگاهي كه نفعي را نسبت به جشنواره مذكور و يا شركت كنندگان آن حاصل كنند، حال آنكه پس از اين تصميم اخذ شده در شوراي روابط عمومي، اين تركيب به چه دلايلي و در چه زماني تغيير كرد كه افراد انتصاب شده مذكور موفق شدند در اين فاصله زماني بسيار كوتاه از عهده داوري اين آثار برآمده و طبق عرف تمامي جشنواره ها كه مي بايست هيئت داوري آن جشنواره در اختتاميه رسمي آن مراسم حاضر باشد ، در اين رويداد حضور نداشتند.


اما معرفي ده برگزيده در هفت حوزه تخصصي “انتشارت”، “مديريت روابط عمومي”، “روابط عمومي الكترونيك”، “تبليغات”، “ارتباطات رسانه اي”، “فعاليت هاي فرهنگي” و “پژوهش هاي اجتماعي” حاكي از تلاش اين جشنواره در توزيع عادلانه جوايزي بود كه در برخي شاخه ها به زعم شواهد موجود درستي و مطابق با انتظار صورت گرفته بود ليكن در چند بخش نيز محل ابهام است؛ اينكه برخي مديران به واسطه سازمان داراي نفوذ خود در صنعت بيمه موفق شوند علي رغم عملكرد ناموفق خود جايزه اي را محصول فعاليت و تلاش يك ساله خود بدانند به دور از انصاف است و حاكي از آن است كه بخشي از اين جوايز بيش از پايبندي بر اصول و شاخص هاي معرفي شده، نشان از قدرت روابط است.


در پايان نيز ضمن مطالبه پاسخگويي و شفافيت برگزار كنندگان و هيئت محترم داوران جشنواره در مورد سوالات و ابهامات موجود با يادآوري اين نكته كه تلاش هاي اين چنيني در جهت حرفه اي گري و تخصصي سازي فعاليت هاي روابط عمومي در صنعت بيمه به زعم تمام كاستي ها قابل تقدير است، اميد مي رود در دروه هاي آتي شاهد عملكردي منسجم تر، پايدارتر، شفاف تر با رعايت اصول احترام به نظر و آراء اعضاي شوراي مديران روابط عمومي صنعت بيمه در اين بخش بوده و وثوق عملي و علمي اين جشنواره به لطف تلاش مضاعف برگزار كنندگان آن ارتقا يابد چرا كه جهد و اهتمام بيشتر در اين حوزه مجاليست براي حركت روابط عمومي هاي شركت هاي بيمه در جهت رويش و شكوفايي همگام با توسعه صنعت بيمه و فرصت آنكه عملكرد خود را در فضايي شفاف و رقابتي به بوته آزمايش بگذارد.