شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چهار اصل در تايپ خبرنامه
یکشنبه، 18 مهر 1400 - 12:36 کد خبر:36098
خبرنامه‌ها يكي از ابزار برقراري ارتباط هستند. براي موفقيت هر چه بيشتر در زمينه انتشار آنها كافي است روابط نزديك و ويژه‌اي را با متن و خواننده به‌صورت هم‌زمان ايجاد كنيد. رعايت چهار اصل مطرح شده در اين مقاله شما را در پيمودن اين راه ياري خواهد كرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چگونه مي‌توان به كمك حروفچيني و تايپ توجه خوانندگان خبرنامه را به‌خود جلب كرد؟ در اينجا به چهار اصل ساده در اين زمينه اشاره مي‌كنيم:


۱) آفرينش با توان تجزيه و تحليل
تنها كسي كه نوشته‌هاي شما را (هر چه كه باشد) مي‌خواند، مادرتان است. بقيه تنها مقاله شما را مرور مي‌كنند. خوانندگان دوست دارند اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت و بدون كوچك‌ترين آشفتگي به‌دست آورند. سبك نوشتاري مي‌تواند دست‌يابي به اين هدف را ميسر سازد. جملات بايد كوتاه و هدفمند باشند. ضمن اينكه پاراگراف‌هاي كوتاه هم مي‌توانند تاثيرگذار باشند.


۲) دربرگيرنده علائم
خبرنامه‌هاي خوب، ساختاري واضح دارند. همواره بايد رابطه‌اي واضح و آشكار ميان عوامل گرافيكي هر سندي وجود داشته باشد. خبرنامه‌ها هم از اين قاعده مستثني نيستند. علامت‌هاي گرافيكي مي‌توانند برقراري ارتباط ميان خواننده و متن را ساده‌تر كنند.


ثبات و پايداري، نخستين علامت در حروف‌نگاري است. خوانندگان متن نبايد به‌دنبال تصويرهاي متن شما بگردند. اگر تصميم داريد اطلاعات را در سمت راست حاشيه‌گذاري نشان دهيد بهتر است در انجام اين‌كار ثابت‌قدم و استوار باشيد. اگر عنوان شما زير يك تصوير قرار گرفت بايد همه عنوان‌ها به‌همين شكل قرار گيرند در واقع اگر مرتكب اشتباه شديد، بهتر است تا پايان متن آن اشتباه را تكرار كنيد! تكرار اشتباه، آن را مي‌پوشاند، اما اگر تنها يك‌بار اشتباه را مرتكب شده و ديگر آن را تكرار نكنيد واضح‌تر و برجسته‌تر به‌چشم مي‌آيد.


۳) سادگي
يكي از جذاب‌ترين، بهترين و مفهومي‌ترين حروف‌نگاري‌ها، حروف‌نگاري ساده است. قلم نوشتاري و تصوير ابزارهاي مهم برقراري ارتباط تصويري هستند. خطوط، مرزها، فونت‌هاي غيرضروري يا تغيير اندازه فونت‌ها بيش از آنكه به كمك خوانندگان بشتابد، چشم آنها را خسته مي‌كند. براي بهره‌گيري از هر كادر، تيتر و تغييري در نوع حروف‌نگاري هدف و دليلي قانع‌كننده‌اي داشته باشد. اگر دليل براي كارتان نداريد (يا اين‌كه تنها به خاطر زيبائي بيشتر اين‌كار را كرده‌ايد) تجديدنظر كنيد. به نوع نوشتار، طرح و تركيب قرار گرفتن حروف اجازه دهيد تا ساختار متن را بسازند.


نوع حروف متن نبايد حالت تزئيني يا برجسته‌نمائي داشته باشند. حروف شما مي‌توانند به متن شخصيت دهند. برخي معتقدند كه آنها حتي مي‌توانند واكنش‌هاي احساسي خواننده را برانگيزند.
۴) ايجاد تهييج در روابط موجود ميان بخش‌هاي گوناگون مقاله

هرگز علايق خوانندگان خود را دست بالا نگيريد. به‌گونه‌اي كار كنيد كه اگر خبرنامه‌تان قابل تجزيه و تحليل باشد، دست‌كم علائم نگارشي در آن رعايت شده باشد و ساختار مناسبي داشته باشد. در صورتي‌كه محتويات متن جذاب نباشد نيز احتمال از دست دادن خوانندگان وجود دارد.


خبرنامه‌هاي بسياري وجود دارند كه تركيبي از تصويرها، سرتيتر، متن و عكس هستند. چه كسي مي‌گويد نمي‌توان يك مقاله ده‌هزار كلمه‌اي يا يك صفحه فقط تصويري داشت؟ اين شما هستيد كه بايد با انجام يك‌سري تغييرات باعث تهييج روابط موجود ميان بخش‌هاي گوناگون مقاله شويد. محتويات يك مقاله نه تنها بايد قابل درك و لذت‌بردن باشد، بلكه بايد از نظر ديداري هم جلب توجه كند.


تيتر و متن بايد كنتراست قوي داشته باشند. براي مثال اگر متن شما طراحي بازايده‌اي دارد، قوي‌ترين كنتراست آن مي‌تواند يك طرح بدون زايده باشد اگر فريبندگي يكي از هدف‌هاي طراحي‌تان به حساب مي‌آيد، سعي كنيد طرح و بافت متن از نظر ديداري هم پربار و پرثمر واقع شود.


اگر به‌صورت مكرر از گرافيك‌ها استفاده نشده باشد، آنها مي‌توانند اشتياق خواننده براي مطالعه را بيش از پيش كنند. شبكه طراحي را مبناي كار خود قرار دهيد، اما اگر در فرصت‌هائي نتوانستيد آن را به‌كار گيريد، نترسيد. اگر پنج ستون شبكه‌اي داريد، به اين فكر كنيد كه مثال تان مي‌تواند در هشت ستون و در دو صفحه معرفي شود. مكان‌يابي مناسب يا عنوان دادن به فاكتورهاي تصويري و هم‌چنين عكس‌ها نه تنها موجب گسترش ستون متن مي‌شود، بلكه از نظر ديداري هم جلب ‌توجه مي‌كند.


خبرنامه‌ها يكي از ابزار برقراري ارتباط هستند. براي موفقيت هر چه بيشتر در زمينه انتشار آنها كافي است روابط نزديك و ويژه‌اي را با متن و خواننده به‌صورت هم‌زمان ايجاد كنيد. رعايت چهار اصل مطرح شده در اين مقاله شما را در پيمودن اين راه ياري خواهد كرد. (نشريه تخصصي هنر و رايانه)