شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زيرساخت‌هاي ديجيتالي كليد بقاي شركت‌ها
چهارشنبه، 21 آذر 1397 - 14:45 کد خبر:36056
كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند طي دو دهه آينده تمامي شركت‌ها مجبور به گذار به سمت ديجيتالي شدن هستند و حتي در اين دوره سفرهاي ديجيتال براي افزايش كيفيت تجربه مشتريان و كاركنان، شكل خواهد گرفت. شركت‌هايي كه از اين مرحله عبور نكنند محكوم‌به نابودي هستند.

گذار به دنياي ديجيتال اجتناب‌ناپذير است
 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند طي دو دهه آينده تمامي شركت‌ها مجبور به گذار به سمت
 ديجيتالي شدن هستند و حتي در اين دوره سفرهاي ديجيتال براي افزايش كيفيت تجربه مشتريان و كاركنان، شكل خواهد گرفت. شركت‌هايي كه از اين مرحله عبور نكنند محكوم‌به نابودي هستند.

برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كه همه شركت‌ها طي ۲۰ سال آينده به‌واسطه يكي از دو شكل متفاوت سفرهاي ديجيتال، به سفرهاي كار خواهند رفت. به اعتقاد كارشناسان، اين سفرها اجتناب‌ناپذير بوده و به دليل رقابت بين شركت‌ها و هزينه‌هاي كمتر، تنها گزينه پيش روي شركت‌ها خواهد بود. در حقيقت درباره وقوع اين رويدادها هيچ ترديدي وجود ندارد و سؤال تنها درباره زمان وقوع آن‌ها است.

به‌هرحال روي، نتيجه يا خروجي بالقوه اين شرايط تنها يك جنبه از دنياي ديجيتال است كه برخي مديران گاهي در مورد آن اشتباه كرده و درك درستي از آن ندارند كه درنتيجه پروژه‌هاي آن‌ها با طرح‌هاي شكست‌خورده به پايان مي‌رسد؛ بنابراين، بياييد تصورات نادرستي را در اين حوزه مشخص كرده و به آنچه در مورد سفرهاي ديجيتال پرداخته و انواع نتايجي كه شركت‌ها مي‌توانند از اين تجربه به دست بياورند مشخص كنيم تا نحوه عملكرد سامانه‌هاي ديجيتال به تصوير كشيده شود.

هدف و نتايج سفرهاي ديجيتال
هدف شركت‌هايي كه سفرهاي ديجيتال را انجام مي‌دهند، بهبود تجربيات كاربران (مشتريان، كاركنان و شركا) با استفاده از فنّاوري‌هاي ديجيتال است. قدرت ارتقاء تجربه مشتريان، كارمندان يا شركا تا حد زيادي بر نحوه رقابت شركت‌ها تأثير مي‌گذارد. اين تأثيرگذاري به حدي است كه شركت‌ها يا ملزم به انجام آن كار و تسليم شدن در برابر آن فناوري بوده يا محكوم‌به نابودي هستند.

شركت‌ها مي‌دانند كه به‌ناچار نياز به بهبود اين تجربيات براي بقا و تداوم حيات خود خواهند داشت. يك موضوع اصلي كه باعث مي‌شود سفرهاي ديجيتال اجتناب‌ناپذير باشد، اين است كه سفرهاي ديجيتال فرآيندي است كه به‌طور چشمگيري باعث افزايش كارايي و كاهش هزينه‌ها شده و علاوه بر آن افزايش رقابت را در پي دارد.

پروژه‌هاي ديجيتال: پروژه‌هايي هستند كه هزينه‌ها را كاهش و سرعت عمل را بيشتر مي‌كنند. اين پروژه‌ها از طريق استفاده از فن‌آوري‌هاي ديجيتال موجب افزايش كيفيت در مدل‌هاي عملياتي و تجاري خواهند شد.

تبديل ديجيتال: برنامه‌هايي كه اهداف كسب‌وكار را به‌طورمعمول در حوزه‌هاي تجربه مشتري، تجربه كاركنان، تجربه شركا يا مدل‌هاي كسب‌وكار با استفاده از فن‌آوري‌هاي ديجيتالي تغيير مي‌دهند، تغيير ديجيتالي تعريف مي‌شوند.

پروژه‌هاي ديجيتال مي‌توانند تنها به افزايش ارزش منتهي شده و تحولات ديجيتال مي‌تواند ارزش‌هاي عالي را به دست آورند. براي درك بهتر اين تفاوت، مي‌توانيد شركت خود را به يك دوچرخه دنده‌اي تشبيه كنيد كه داراي ۱۰ دنده است و قطعاً اگر اين دوچرخه را تبديل به يك دوچرخه با ۱۲ دنده كنيد، عملكرد آن بهبود خواهد يافت. اين حالت مي‌تواند ارزشمندتر از افزايش ارزش‌افزوده شركت‌ها باشد.

اين كار، سرعت دوچرخه شمارا بهبود قابل‌توجهي مي‌دهد، اما محدوديت‌هاي دوچرخه را به‌عنوان وسيله حمل‌ونقل تغيير نخواهد داد. حال فرض كنيد اگر در شركت شما، يك موتور روي دوچرخه نصب شود. به‌اين‌ترتيب محدوديت‌ها حذف‌شده و ارزش آن وسيله نقليه بسيار بيشتر خواهد شد. اين فرايند يعني موتوردار كردن دوچرخه كاري متفاوت محسوب شده و مي‌تواند به ارزش عالي منجر شود.

در هنگام تبديل ديجيتال چه اتفاقي مي‌افتد؟
بهتر است به‌طور دقيق‌تري به آنچه در تحولات ديجيتال اتفاق خواهد افتاد، بنگريم. در طول ۱۹ ماه گذشته، گروه Everest ۱۲ به مطالعه سفرهاي مختلف ديجيتال پرداخته و بر اساس اين مطالعات مشخص شد كه شركت‌ها دو وظيفه اصلي را در تحول ديجيتال بر عهده‌ دارند كه شامل مونتاژ و ارتقاء يك پلت فرم ديجيتال است.

ترجمه: احسان محمدحسيني
منبع: forbes - سيناپرس