شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه روز چهارشنبه بيست و يكم آذرماه در صداوسيما برگزار شود.
به گزارش شارا به نقل از باشگاه خبرنگاران پويا، دكتر حسين رضي معاون پژوهشي، برنامه ريزي و نظارت سازمان صداوسيما كه متولي برپايي اين همايش است به ضرورت "اخلاق در رسانه" اشاره كرد و گفت: "اخلاق در رسانه" يكي از نقاط مغفول مانده در جريان حركت هاي رسانه اي است كه دو سال پيش دغدغه مشترك رسانه ملي و حوزه هاي علميه بوده است.
وي با اشاره به اينكه در اين همايش يك روزه هم نسبت به بي اخلاقي ها در رسانه آسيب شناسي خواهيم داشت و هم مباحث علمي اخلاق رسانه اي را مطرح خواهيم كرد، افزود: رسانه هاي جديد و امروزي ما حتي در سطح بين الملل دچار آسيب هاي جدي است كه در اين همايش ضمن تنظيم و تبيين دانش هاي نظري مجرب و ويژه، از منظر علوم ديني و اسلامي و دانشگاهي بحث مي كنيم كه واقعا رعايت اخلاق در رسانه چه فضيلت هايي را به دنبال دارد.
دكتر رضي خاطرنشان كرد: نظام مند كردن مباحث اخلاقي در حوزه رسانه نيازمند توليد دانش نظري است. همايش اخلاق در رسانه فصل جديدي از پويايي رسانه به واسطه اخلاق مداري به روي فعالان و موثرين در رسانه باز مي شود. به نظر مي رسد اين اتفاق بديع در رسانه يك كار جهشي دانشي در حوزه اخلاق به ارمغان آورد.
وي درباره بسط و گسترش اخلاق رسانه اي به جنبه هاي نمايشي از حيث برنامه سازي و ارائه هنر، افزود: در مقوله كاركردهاي خود صداوسيما چه از حيث تهيه كنندگي و برنامه سازي و چه در ديگر رشته هاي هنر نمايشي هم كه مرتبط با فعاليت هاي رسانه اي است با ارائه مقالات، ميزگردها و كميسيون ها ورود علمي و پژوهشي خواهيم داشت. اميدواريم در نتيجه مباحثي كه در اين همايش ارائه مي شود و نشست هاي مستمر آينده، بتوانيم مسائل رسانه اي را از زاويه اخلاق در جامعه انعكاس دهيم.
معاون پژوهشي، برنامه ريزي و نظارت سازمان صداوسيما، تصريح كرد: همايش "اخلاق در رسانه" به نوعي مي تواند ما را به ابعاد رسانه اي اخلاق مدار نزديك كند. براي اين منظور به دنبال تثبيت يك مرام نامه اخلاقي براي رسانه هستيم. چرا كه برخي از عرصه ها همچون پزشكي صاحب يك منشور اخلاقي هستند. خوشبختانه اين همايش با حضور 50 موسسه دانشگاه و حوزوي كه در عرصه رسانه حرف هاي بسياري براي گفتن دارند برگزار مي شود كه به يك ترسيم نقشه راه اخلاق مداري در رسانه برسيم. البته تثبيت اين مسير نيازهاي به گردهمايي هاي تخصصي تر دارد كه بعد از اين همايش به صورت اختصاصي با نهادهاي دانشگاهي، رسانه اي و حوزوي نشست هاي تخصصي خواهيم داشت.
دكتر محمدحسين ظريفيان مديركل مركز پژوهش هاي اسلامي و دبير همايش "اخلاق رسانه"، ادامه داد: واقعا در رابطه با مقوله اخلاق در رسانه به لحاظ دانش نظري عرصه خالي است و حتما مي بايست چنين همايشي براي تعميق اين راهبرد رسانه اي شكل مي گرفت تا پژوهشگران به ميدان بيايند و فكري براي غني شدن قلمرو اخلاق در رسانه مي كردند. اين فرصت را رسانه ملي ايجاد كرد.
وي گفت: همايش "اخلاق در رسانه" روز چهارشنبه با حضور رئيس سازمان صداوسيما و آيت الله اعرافي رئيس حوزه هاي علميه سراسر كشور در مركز همايش هاي بين المللي صداوسيما در دو بخش رسانه اخلاقي و اخلاق رسانه اي در 30 محور با ارائه چكيده 150 مقاله برگزيده برگزار ميشود.
ظريفيان با اشاره به رونمايي از شش كتاب اخلاق در رسانه، گفت: در اين همايش هم افزايي سه ضلع وحدت نظر و هم گرايي رسانه ها، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه را شاهد خواهيم بود. در جريان همايش از 6كتاب ترجمه شده علمي آلماني و انگليسي رونمايي ميشود. راهنماي مطالعاتي اخلاق و رسانه براي اولين بار منتشر مي شود.
دكتر رضي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تسنيم مبني بر كاركرد اين همايش براي اخلاق مداري در اتخاذ مواضع و اخبار و الگوهاي مطلوب خاطرنشان كرد: قاعدتا اين نوع اقشار از اين نوع اقدامات استقبال نمي كنند، چون با اين نوع رفتارهاي حرفه اي رسانه اي بيگانه اند و نمي خواهند در معرض نقد و داوري قرار بگيرند. شايد هم فكر مي كنند غيراخلاقي رفتار نمي كنند. راه چاره اين است كه مباحث اخلاق رسانه اي درست تببين و ترويج شوند. وقتي چنين فضايي بر رسانه حاكم شود ناهنجار و ضدارزش در اين رسانه جايي نخواهد داشت.