شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه در اينستاگرام كمپين موفقي داشته باشيم؟
سه شنبه، 13 آذر 1397 - 18:31 کد خبر:35916
داشتن يك برنامه مختصر پيرامون نحوه عملكرد برندمان در اينستاگرام بخش زيربنايي كار را شكل مي دهد. با اين حال به منظور دستيابي به اهداف مان بايد اندكي تلاش بيشتري از خود نشان دهيم. اينجاست كه مفهوم «كمپين بازاريابي اينستاگرامي» مطرح مي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اينستاگرام براي بسياري از برندها خانه امني در ميان شبكه هاي اجتماعي مختلف محسوب مي شود. در اين فضا به راحتي امكان توسعه برند، آشنايي با مشتريان تازه و جلب نظر كاربران بي شمار وجود دارد.

 

داشتن يك برنامه مختصر پيرامون نحوه عملكرد برندمان در اينستاگرام بخش زيربنايي كار را شكل مي دهد. با اين حال به منظور دستيابي به اهداف مان بايد اندكي تلاش بيشتري از خود نشان دهيم. اينجاست كه مفهوم «كمپين بازاريابي اينستاگرامي» مطرح مي شود.


در طول اجراي كمپينبازاريابي اينستاگرامي هدف اصلي شما دستيابي به هدف يا مجموعه اهدافي خاص در مدت زمان مشخصي است. تمام محتواي مورد استفاده از سوي برند ما در اين فرآيند بايد كاملا دقيق و قابل اندازه گيري باشد. همچنين همه المان هاي برندمان در حوزه بازاريابي بر روي يك هدف واحد تمركز دارد.


اگر استراتژي هاي كاربردي در اينستاگرام آهسته و مانند مسابقه هاي ماراتن ديربازده هستند، كمپين ها دقيقا شبيه به مسابقات دوي سرعت خواهند بود. كمپين ها برخلاف استراتژي هاي طولاني در مدت زماني اندك ميزان زيادي از انرژي برند ما را استفاده مي كنند. به طور طبيعي در زمينه نتيجه بخشي نيز اين المان در كوتاه مدت نمايان خواهد شد.


اگر شما به دنبال رونمايي از يك محصول تازه، ارتباط با طيف تازه اي از مخاطب ها و ايجاد شهرتي مطلوب براي برندتان هستيد، استفاده از كمپين اينستاگرامي گزينه منطقي خواهد بود. در اين مقاله هدف اصلي ما نمايش تفاوت هاي كمپين هاي اينستاگرامي و به اشتراك گذاري توصيه هاي كاربردي به منظور راه اندازي و مديريت يك كمپين تاثيرگذار است.


انواع كمپين هاي بازاريابي اينستاگرامي
خوشبختانه اكنون انواع مختلفي از كمپين هاي بازاريابي اينستاگرامي وجود دارد. هر كدام از اين گونه ها براي نوع خاصي از فعاليت و دستيابي به اهداف متمايزي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اينجا به معرفي برخي از مشهورترين نمونه ها به منظور الهام بخشي شما در راستاي انتخاب گونه مناسب براي برندتان خواهيم پرداخت.

 

حتما بخوانيد:  به چه چيزي پيش از شروع كمپين بازاريابي نياز داريد؟


1. كمپين هاي اطلاع رساني (آگاهي بخش)
در طول يك كمپين اطلاع رساني شما تلاش خود را به طور بي وقفه در راستاي افزايش مشاهده برند، كالا يا سرويس تان از سوي مخاطب ها قرار مي دهيد. براي برندهايي كه در شرايط اضطراري براي فروش محصول قرار دارند، اين شيوه مناسب خواهد بود. به علاوه برندهاي نوپا نيز به خوبي از الگوي حاضر بهره مند مي شوند. به هنگام طراحي محتوا براي اين نوع از كمپين ها بايد به طور مداوم بر روي دليل فعاليت برندتان در حوزه مشخص كسب وكار و پينشهادهاي اساسي اش براي مشتري تاكيد داشته باشيد.


به خاطر اينكه اينستاگرام محيطي مناسب براي كاربران به منظور دنبال برندها و شركت هاي مختلف است (80درصد كاربران اينستاگرام حداقل يك برند را فالو دارند)، پلتفرمي مناسب و طبيعي براي كمپين اطلاع رساني ما محسوب مي شود. توجه داشته باشيد كه فعاليت در اين عرصه بسيار تاثيرگذار است. براساس آمارهاي رسمي 70درصد از كاربران در مواجهه با پست يك برند نوعي واكنش مشخص مانند رجوع به سايت رسمي آن برند از خود نشان مي دهند.


2. كمپين هاي ريشه اي
مشتريان نسل جوان (مانند آنهايي كه اينستاگرام را به تسخير خود در آورده اند) به برند مورد نظرشان بيشتر از نوع محصولش توجه مي كنند. آنها به مسئوليت اخلاقي و اجتماعي برندها و حمايت شان از ارزش هاي اساسي شركت مادر توجه بسيار بالايي دارند.


كمپين ريشه اي راهكاري مناسب براي نمايش تصويري قهرمانانه از ارزش هاي برندمان است. به عنوان مثال، شما امكان همكاري با يكي از سازمان هاي عام المنفعه در يكي از روزهاي جهاني مرتبط با موضوع كار آن سازمان را خواهيد داشت. برند داو با كمپين ويژه اش در زمينه حفاظت از حيوانات به خوبي ميزان تعهدش به پرهيز از انجام آزمايش هاي پزشكي خطرناك بر روي حيوانات را اعلام كرد. در اينجا منظور از آزمايش هاي خطرناك آن دسته از روش هايي است كه تاثير جبران ناپذيري بر روي طبيعت و محيط زيست دارد.


يك كمپين ريشه اي امكان ايجاد اعتماد و وفاداري در مخاطب هاي ما را دارد. به اين ترتيب ارزش هاي ما به طور كامل به مخاطب منتقل مي شود. از همه مهم تر، با اقدام عملي ما مخاطب از پايداري ما بر روي آن ارزش ها مطمئن خواهد شد.


3. كمپين هاي توسعه اي يا فروشي
راه اندازي كمپين هاي فروش محصولات يكي از راهكارهاي زودبازده براي برندها محسوب مي شود. نتيجه نهايي چنين كمپين هايي دريافت مخاطب بيشتر در كنار بخت آزمايي براي فروش محصولات است. خوشبختانه اكنون با افزودن سرويس خريد دروني از اينستاگرام بسياري از برندها نگاه كاملا تازه اي به فروش اينستاگرامي محصول پيدا كرده اند. براساس گزارش تيم فني اينستاگرام برندهاي مختلف امكان فروش مستقيم محصولات خود از طريق اين پلتفرم را خواهند داشت. به منظور استفاده از اين سرويس فقط بايد اكانتي در فيس بوك ساخته و از طريق آن فهرست محصولات و قيمت هاي مورد نظرمان را منتشر كنيم. سپس با همگام سازي اكانت فيس بوك و اينستاگرام مان به راحتي از سرويس فروش بهره مند خواهيم شد.


برخي از مناسبت ها و روزهاي مهم فرصت عالي براي راه اندازي كمپين فروش هستند. كليشه اي ترين نمونه در اين ميان تعطيلات كريسمس است. با اين حال اگر به دنبال جلب نظر مخاطب هستيد، بايد اندكي از كليشه ها فاصله بگيريد. يكي از ايده هاي تازه و خلاقانه در اين زمينه ارائه كدهاي تخفيف به مشتريان است. به اين ترتيب هر مشتري با درج كد تخفيف ويژه خود از ميزان قابل توجهي تخفيف در فرآيند خريدش برخوردار خواهد شد. چنين شيوه اي به مخاطب انگيزه بسيار بيشتري براي خريد در مقايسه با شيوه هاي اعمال تخفيف بر روي محصولاتي مشخص مي دهد.


4. مسابقات اينستاگرامي
مسابقات طرفدارهاي پر و پا قرصي در اينستاگرام دارد. دليل اصلي آن نيز تاثير بسيار بالاي اينگونه از كمپين ها در جلب مخاطب براي برندهاست. به منظور افزايش تاثيرگذاري مسابقات شما امكان وضع قوانيني در راستاي انتقال بهينه مطالب مورد نظرتان به مخاطب هدف را نيز خواهيد داشت. به عنوان مثال، درخواست از كاربران به منظور معرفي يكي از دوستان براي بهره مندي از امتياز ويژه يكي از آنهاست.


توصيه من در اينجا اطلاع از بدنه مسابقه تان و امكانات اينستاگرام در اين زمينه پيش از اقدام به راه اندازي اش است. به اين ترتيب ديگر حين برگزاري مسابقه غافلگير نخواهيد شد.

 

حتما بخوانيد: نكاتي در مورد راه اندازي اولين كمپين روابط عمومي


5. معرفي محصول
اگر شما در آستانه رونمايي از محصولي تازه هستيد، شايد به كارگيري يك كمپين اينستاگرامي براي افزايش تاثيرگذاري مراسم تان ايده چندان بدي نباشد. چنين كمپين هايي به طور معمول هيجان و تفريح زيادي را براي مخاطب به ارمغان مي آورد. همچنين اين كمپين ها فرصت مناسبي به شما در راستاي جلب نظر طيف وسيع تري از مخاطب ها را نيز مي دهد.


به عنوان نمونه اي موفق در زمينه كمپين هاي معرفي محصول، خرده فروشي Frank & Oak واقع در شهر مونتريال از اكانت اينستاگرامي اش براي توسعه فروش بسته هاي تركيبي پوشاك استفاده كرد. در اين بسته هاي تركيبي لباس هاي مختلفي از برندهاي گوناگون در كنار هم به مشتري پيشنهاد مي شود.


پست هاي برند Frank & Oak بسته هاي مختلفي را بنا بر سليقه و البته بودجه خريد مخاطب هاي خود طراحي كرده است. يكي از بسته هاي پرطرفدار آنها مخصوص دانشجويان است. همه ما در دوران دانشجويي از درآمد نسبتا كمي برخوردار بوده ايم. به همين دليل خريد لباس هميشه جزو اولويت هاي آخر ما بوده است. همچنين به هنگام خريد لباس هميشه به قيمت آن توجه مي كرديم. دقيقا به همين دليل برند Frank & Oak اغلب بسته هاي دانشجويي خود را با تركيب محصولات ارزان و ارائه تخفيف هاي مناسب عرضه مي كند.

 

حتما بخوانيد: چطور كمپين تبليغاتي موفق طراحي كنيم؟


6. كمپين هاي مبتني بر محتواي توليدي كاربران
در كمپين هاي مبتني بر محتواي توليدي كاربران شما به جاي توليد مستقيم محتوا به سراغ ترغيب كاربران براي ارسال محتواي مدنظرشان مي رويد. به طور معمول در چنين پست هايي مخاطب ما در حال استفاده از محصول يا سرويس برندمان است. به اين ترتيب با شيوه اي كاملا تاثيرگذار از زبان مخاطب به تبليغ محصولات مان خواهيم پرداخت.


كمپين هاي متكي به محتواي توليدي كاربران نه تنها آگاهي مخاطب از برند ما را افزايش مي دهد، بلكه بدون صرف حتي اندكي هزينه محتواي رايگان براي ما به ارمغان مي آورد. اگرچه كمپين هاي مبتني بر محتواي كاربران انواع گوناگوني دارد، اما ساختار كلي همه آنها به يك شكل است. به اين ترتيب در همه آنها تلاش اصلي تيم بازاريابي بر روي ترغيب مخاطب به انجام نوع خاصي از فعاليت در مدت زماني كوتاه است. با اين حساب چنين كمپيني يكي از راهبردهاي بسيار زودبازده در دنياي بازاريابي به حساب مي آيد.

 

مترجم: علي آل علي, ميشله سيكا
منبع: hootsuite- فرصت امروز