شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۱۷ تاكتيك موثر روابط‏ عمومي براي استارت‌آپ‌ها
سه شنبه، 13 مهر 1400 - 13:21 کد خبر:35912
روابط ‏عمومي بايد هنر و علم خوب نشان دادن فعاليت‏‌هاي مجموعه‏ خود را داشته باشد؛ وجه تمايز روابط‏ عمومي از بازاريابي همين موضوع است، چرا كه در بازاريابي فعاليت‏‌ها صرفاً با ابزار تبليغات و ارتباطات هدفمند در جهت عرضه محصول يا خدمت صورت مي‌گيرد، در حالي كه در روابط ‏عمومي با استفاده از همان شيوه‏‌ها و با استفاده از ابزارهاي رسانه‏‌اي غير‏تجاري سهمي به دست آورده و ذهنيتي كه مدنظر ما است را ايجاد مي‌كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط‏ عمومي را بي‌‏شك مي‌توان به عنوان يكي از مهم‏ترين بخش‏‌هاي هر سازماني دانست، همانطور كه از عنوان روابط عمومي پيداست، شما در اين بخش قرار است با داخل و خارج از سازمان يا به طور كل با مجموع ذي‌‏نفعان خود ارتباط موثر و مفيد برقرار و حفظ نماييد. در اينجا نكته قابل توجه اين است كه كيفيت اين ارتباط مي‏‌بايست چگونه باشد و آيا ارتباط صرف كافي است يا خير؟ قطعا اينطور نخواهد بود، چرا كه ارتباط بدون اعتماد، مانند تلفن همراه بدون آنتن‏‌دهي است! با اين تلفن همراه چه خواهيد كرد؟

يكي از وظايف مهم روابط ‏عمومي ايجاد تصوير ذهنيِ اعتماد است، البته عوامل ديگري هم در ايجاد اعتماد بين يك نهاد يا شركت و مخاطبين خود وجود دارد؛ اما در حالت كلي ايجاد اعتماد وظيفه‏ روابط ‏عمومي است، در حقيقت روابط ‏عمومي بايد هنر و علم خوب نشان دادن فعاليت‏‌هاي مجموعه‏ خود را داشته باشد. شايد بتوان گفت وجه تمايز روابط‏ عمومي از بازاريابي همين موضوع است، چرا كه در بازاريابي فعاليت‏‌ها صرفاً با ابزار تبليغات و ارتباطات هدفمند در جهت عرضه محصول يا خدمت صورت مي‌گيرد، در حالي كه طبق موارد بيان شده، در روابط ‏عمومي با استفاده از همان شيوه‏‌ها و با استفاده از ابزارهاي رسانه‏‌اي غير‏تجاري (از نظر‏عمومي) سهمي به دست آورده و ذهنيتي كه مدنظر ما است را ايجاد مي‌كند.

 

 به همين منظور با توجه به نوظهور بودن مباحث استارت‌آپي و ناشناخته بودن اين شركت‏‌ها، مي‌بايست قبل از انجام تبليغات صرف، تصويري در ذهن مخاطب ايجاد كنيم تا با جلب اعتماد آنها بتوانيم مخاطبين خود را وفادار كنيم؛ به همين منظور در يادداشت پيش رو بنا داريم به صورت تيتروار به ۱۷ راهكار عملي جهت موفقيت در فرآيند روابط ‏عمومي براي به شهرت رساندن استارت‌آپ بپردازيم. لازم به ذكر است در نوشتار فوق از مطالب ارائه شده توسط Wendy Marx پژوهشگر حوزه ارتباطات و بازاريابي استفاده شده است.

۱- اهداف خود را شناسايي و پيام خود را تعريف كنيد


بايد توجه داشته باشيد كه داشتن هدف براي هركاري بسيار اهميت دارد، با تعيين اهداف، روابط‏ عمومي شما در مسير درست قرار مي‌گيرد در حالي كه فقدان آن باعث مي‌‏شود روابط ‏عمومي شما عملكرد موفقي نداشته باشد، بس ابتدا اهداف خود را مشخص كنيد.
اهداف ممكن است شامل:
-افزايش هدفمند بازديدكنندگان وب‏‌سايت شما
-جذب مشتري‌‏هاي جديد
-آگاه كردن مشتريان از محصول
-ايجاد رهبري فكري و يا هر هدف ديگري باشد.

پس از اينكه شما اهدافتان را مشخص كرديد، در مرحله بعد بايد يك پيام منسجم و قابل دسترس بسازيد.

در اين پيام مشخص كنيد كه دوست داريد مردم چه چيزي در خصوص كسب‏‌و‏كار شما به ياد بياورند؟ چرا بايد كسي اين كار را انجام دهد؟ نكته كليدي كسب‏‌وكار شما كه باعث مي‏‌شود فعاليت‌هاي شما به موفقيت محض برسد، چيست؟

۲- يك موضوع قابل توجه را انتخاب كنيد


با توجه به رقابت ميان كسب‌‏وكارهاي بزرگ و استارت‌آپ‌‏ها براي پوشش رسانه‌‏اي بهتر، به نظر مي‌‏رسد كه جلب توجه، كاري دشوار باشد؛ حال مهم اين است كه چگونه مي‏‌توانيد نسبت به ديگران برتر باشيد؟ «با يك پيام قابل توجه كه شما را از همه متمايز مي‌‏كند!»

كافيست با انتخاب عناويني كه براي مخاطبانتان جالب توجه است، نظر مخاطبين خود را جلب نماييد. اين اتفاق مي‌‏تواند شروع مناسبي براي استارت‌آپ شما باشد.
برخي از موضوعات قابل توجه كه بايد در نظر داشته باشيد:
-استخدام نيروي ‏اجرايي
-دعوت از سرمايه‏‌گذاران جديد
-مكان جديد استارت‌آپ شما
-نقطه عطف شركت

از آنجا كه شما يك استارت‌آپ هستيد، رقابت با شركت‏‌هاي بزرگتر برايتان دشوار خواهد بود، پس خود را خسته نكنيد و زماني را براي انتشار مطلب خود انتخاب كنيد كه پيام شما سركوب نشود! به عنوان مثال، تصور كنيد هم‌زمان با انتشار مطلب شما يك اعلاميه ازسوي اَپل منتشر شده است! به نظر شما پيام شما ديده خواهد شد؟

 

حتما بخوانيد: چرا وجود جايگاه روابط عمومي در استارت‌آپ‌ها بسيار ضروري است؟


۳- پياده‏ سازي داستاني از كسب‌‏و‏كار خود در روابط‏ عمومي


داستان‏‌سرايي يكي از راهكارهاي بسيار مفيد و كاربردي در ايجاد ارتباط عاطفي با مخاطبين است به طوري كه اين احساسات به مرور زمان مي‌‏تواند منجر به جلب اعتماد بيشتر مخاطبين شود. شما مي‌توانيد از اين ارتباط عاطفي براي درگير كردن يك خبرنگار استفاده كنيد.

نكته قابل توجه اين است كه داستان‏‌سرايي، حتي قبل از انتخاب موضوع قابل ارائه شما شروع مي‌‏شود. پس موضوعي را انتخاب كنيد كه به يك داستان جذاب تبديل شود. شما بايد از زاويه ديد يك روزنامه‏‌نگار به آن نگاه كنيد. مسئله مهمي كه بايد بدانيد اين است كه مخاطبان يك روزنامه‌نگار چه چيزي مي‌خواهند بخوانند؟

هنگامي كه موضوع را در ذهن خود مشخص كرديد، يك طرح كلي ايجاد كنيد. نوشتن يك طرح كلي به شما اجازه مي‏‌دهد تا متوجه شويد كه آيا نكات شما توجه خبرنگار يا وبلاگ‏‌نويس را جلب مي‏‌كند يا خير. سوالات و كاستي‌هاي طرح قابل ارائه خود را پيش‌‏بيني كرده و آنها را برطرف كنيد.

۴- مثل يك روزنامه‏‌نگار فكر كنيد


به عنوان موضوع قابل توجه در تعامل با اهالي رسانه، بايد توجه داشته باشيد كه قطعاً اهداف روابط‏ عمومي شما و خبرنگاران بسيار متفاوت خواهد بود. در حالي كه شما مي‏‌خواهيد توجه رسانه‏‌ها را به كسب آگاهي بيشتر از برند كسب‏‌و‏كار خود جلب كنيد، روزنامه‌‏نگاران بر مخاطبان خود تمركز مي‌‏كنند – اگر داستان شما براي مخاطبان رسانه‌‏ها مورد توجه نباشد، قطعا آن‏ها وقت خود را صرف شما نخواهند كرد.

نكته مهم اين است كه چگونه مي‌‏توان منافع خود را با منافع روزنامه‌‏نگاران تطبيق داد و يا اينكه چطور داستان خود را مورد توجه قرار دهيم. براي اين كار چند راه‌ وجود دارد كه در ادامه، به تعدادي از آن‏ها اشاره مي‌كنيم.

اول، داستان خود را به موقع بسازيد – به آنچه كه در صنعت و يا در رويدادهاي كنوني به طور كلي اتفاق مي‌‏افتد، فكر كنيد و داستان خود را به گونه‏‌اي شكل دهيد كه متناسب با آن باشد.

دوم، آن را مرتبط بسازيد – تحقيق كنيد تا ببينيد اخيراً خبرنگاران در مورد آن چه چيزهايي نوشته‌‏اند و آن را با كار خود سازگار كنيد.

و سوم، آن را متفاوت بسازيد – داستان خود را از زاويه‏‌اي ديگر روايت كنيد به طوري كه از ديگر داستان‌‏ها متمايز شود.

۵- ميانبرها را انتخاب نكنيد


هنگامي كه صحبت از روابط‏ عمومي براي استارت‌آپ مي‌‏شود، تصور اين كه راه ميانبري وجود دارد را از ذهن خود بيرون كنيد. شما يك شركت جديد هستيد، با يك تيم نسبتاً ناشناخته كه بايد توجه رسانه‌‏ها را به خود جلب كنيد، چرا كه يك استارت‌آپ نياز به تداوم و خلاقيت دارد.

شيوه‏ آسان ارسال ايميل‏‌هاي انفجاري براي هر روزنامه‌‏نگار كه اطلاعات تماسشان را داريد به كار نگيريد. تحقيق كنيد، و به هر موضوع قابل ارائه‌‏اي با ذكاوت و استراتژي نزديك شويد.

 

حتما بخوانيد: بزرگ‌ترين عامل موفقيت يك استارت آپ‌


۶- مخاطبان خود را بشناسيد


روزنامه‌‏نگاران و خبرنگاران روزانه بيش از ۱۰۰ ايميل دريافت مي‌كنند – مخصوصا اگر آنها در جايي مانند رسانه‏‌هاي معتبر و مهمي كار كنند. اما اين بدان معنا نيست كه اصلاً وقتي براي مخاطبين خود نمي‏‌گذارند؛ اگر مطلبي كه ارسال مي‌كنيد غير‏مرتبط با موضوع قابل ارائه شما باشد و يا شما يك ايميل گروهي ارسال كنيد، بايد بدانيد كه آن را در كسري از ثانيه حذف خواهند كرد.

قبل از ارائه مطلب، تحقيقات خود را كامل كنيد و اطمينان داشته باشيد كه موضوع شما، با علايق و مشي خبرنگاران مطابقت دارد. داستان‌‏هاي گذشته خود را بخوانيد و ببينيد آنها به چه چيزهايي در داستان شما علاقه دارند. حتي اگر مناسب ديديد، به همان مطالب اشاره‌اي دوباره داشته باشيد؛ لازم است بدانيد، توجه شما به موارد مورد علاقه آنها، شما را از ساير رقباي خود متمايز خواهد كرد. به طور كلي مي‌توان گفت بهترين كار اين است كه از همان ابتدا، محتوا را براي روزنامه‏‌نگار فراهم كنيد.

چرا مخصوصاً او را انتخاب كرديد؟ چرا موضوع قابل ارائه شما براي مخاطبان نويسنده فوق اهميت دارد؟ كدام يك از داستان‌هاي آنها در رسانه‏‌هاي اجتماعي لايك و كامنت بيشتري دريافت كرده ‏است و چه تشابهي بين داستان شما و آنها است؟ اينها سوالاتي است كه بايد هميشه در ذهن خود داشته باشيد.

گاهي اوقات لازم است مطالب خود را متناسب با رسانه‏‌هاي مختلف تدوين كنيد كه قطعاً اين كار بسيار مفيد و موثر خواهد بود.

۷- متفكرانه عمل كنيد


همانطور كه ذكر شد، روزنامه‌‏نگاران هميشه مشغول هستند؛ بس لازم است شما سريعاً سراغ اصل مطلب برويد و از معرفي‏‌هاي طولاني كه ممكن است باعث شود مخاطبين خود را از دست دهد، اجتناب كنيد. به اين اصول مهم در توضيحات خود توجه ويژه داشته باشيد: در مورد چه كسي، چه چيزي، چه زماني، كجا و چگونگي سخن مي‌گوييد. در اينجا هم سوالات مهمي وجود دارد كه بايد مدنظر قرار دهيد؛ چرا بايد براي خبرنگار مهم باشد كه طرح شما را بررسي كند و چرا در حال حاضر مناسب است و پيش از اين نبود؟

پس در هر صورت از توضيحات زياد اجتناب كنيد چرا كه مي‌خواهيد با يك روزنامه‏‌نگار ارتباط برقرار كنيد و به او انگيزه دهيد تا با طرح شما كه متمايز از ديگران است همكاري كند.

به خاطر داشته باشيد نقش شما اين است كه به خبرنگار كمك كنيد، پس به دنبال راه‌‏هايي براي خلق ارزش باشيد. آنها به دنبال چه روايت‏‌هايي هستند؟ خط‏‌مشي آنها چيست؟ موضوع شما چه منفعتي براي آنها خواهد داشت؟ اين سوال‌هايي است كه بايد در اين بخش به آن‏ها توجه كنيد.

۸- با اهالي رسانه رابطه طولاني مدت برقرار كنيد، نه يك روابط كوتاه مدت


خبرنگاران فقط يك برگ برنده نيستند كه در جيب شما نگه داشته شوند و تنها زماني كه نياز به پيروزي داريد، خارج شوند! قطعاً مثل تمام رابطه‌هاي موجود، روابطي كه با اهالي رسانه برقرار مي‏‌كنيد بايد روابط دو طرفه يا به قول معروف، روابط بده‌‏بستاني باشد.

قبل از اينكه به آنها نياز داشته باشيد، شروع به تشكيل رابطه با خبرنگاران حوزه صنعت خود كنيد. چند راه براي انجام اين كار وجود دارد؛

ابتدا با آنها در رسانه‌‏هاي اجتماعي و گروه‏‌هاي ديگر ارتباط برقرار كنيد. در بحث‏‌هايي كه در آن گروه‌‏ها ايجاد مي‏‌شود شركت كنيد و مشاركت‏تان مفيد و به طور متواضعانه باشد.

اگر دوست مشترك داريد، مي‏‌توانيد درخواست كنيد تا شما را به ايشان معرفي كند يا در رويدادهايي كه آنها شركت مي‏‌كنند حضور پيدا كنيد؛ البته رويدادهايي كه در حوزه كاري مشترك برگزار مي‌شود.

اگر شما فرصتي براي ارتباط با يك روزنامه‏‌نگار داريد، مدام نام تجاري خود را تبليغ نكنيد. در عوض، به موضوعاتي بپردازيد كه دانش و تخصص شما را نشان دهد. در واقع، اجازه دهيد آنها شما را به عنوان يك فرد ببينند نه به عنوان يك برندي كه فقط منافع خود را در نظر مي‌گيرد.

به خاطر داشته باشيد كه اين روابط زمان زيادي براي توسعه نياز دارند. مشتاق باشيد تا نتايجي را كه مي‌خواهيد به دست بياوريد.

۹- به‌روز باشيد


اغلب اوقات شما مي‌‏توانيد كاستي‏‌هاي شركت خود را با ابتكار و خلاقيت جبران كنيد. ديدگاه تازه‏‌اي در مورد موضوع قابل بحث يا روايت خود ارائه دهيد. به دنبال جايگزيني‏‌هايي باشيد كه باعث پيشرفت داستان شما نسبت به رقبا شود. اين براي شما يك فرصت است؛ پس به خلاقيت و متفاوت‏‏ بودنتان متوسل شويد و بعد با روزنامه‏‌نگاران و وبلاگ‏‌نويسان ارتباط برقرار كنيد.

از راه‌‏هاي ارائه يك ديدگاه تازه، نظرسنجي است. نظرسنجي، داده‏‌هاي اصلي را فراهم مي‌‏كند به طوري كه هيچ فرد ديگري آن را ندارد و ممكن است نظر خبرنگار را جلب كند.

سرنخ مفيد؛ در ساخت نظر‏سنجي، علاوه بر پاسخ‌دهندگان نظرسنجي يا موضوعات شركت خودتان، به موضوعات جذاب براي روزنامه‏‌نگاران توجه كنيد. سعي كنيد سوالاتي بپرسيد كه پاسخ‏‌هاي مخالف دريافت كنيد – چيزي كه هيچكس انتظار آن را ندارد.

 

حتما بخوانيد: نكات مهم در راستي آزمايي استارت‌آپ‌ها


۱۰- تيتر جذاب انتخاب كنيد


تيتر يا عنوان شما نخستين چيزي است كه روزنامه‌نگاران مي‌بينند و اين تيتر، موضوعي است كه باعث مي‌‏شود مطلب شما خوانده شود يا از دستور كار خارج شود.

مواردي كه باعث مي‌‏شود تيتر شما خوب باشد به اين ترتيب است:

-تيتر كوتاه و جالب انتخاب كنيد؛ بهتر است تيتر شما ۷۰ كاراكتر يا كمتر باشد.

-از افعال الهام‌بخش استفاده كنيد؛ مخاطبين خود را با افعالي كه به آنها انگيزه مي‏‌دهد تشويق كنيد.

-تيتر قابل توجه بسازيد؛ كاري كنيد كه نسبت به تيتر‏هاي رايج خاص و متفاوت باشد.

-مردمي باشد؛ از استفاده‏ كلمات عجيب و غريب بپرهيزيد و به زبان ساده، با زبان روزمره سخن بگوييد.

مدتي وقت بگذاريد و سعي كنيد بهترين تيتر را براي روايت خود انتخاب كنبد و البته از آزمون و خطا نهراسيد، اگر ممكن است صبر كنيد تا ارائه‏ شما كامل نوشته شود و كمك كند تيتري انتخاب كنيد كه جذاب و فوق‌العاده باشد.

۱۱- از نقاط گلوله و فضاي سفيد استفاده كنيد


وقتي از پاراگراف‌هاي طولاني در ارائه خود استفاده كنيد، ممكن است روزنامه‌نگار يا هر خواننده‌ ديگري خسته شده و او را وادار كند كه حتي قبل از خواندن مطلب شما آن را حذف كند. با تقسيم كردن متن خود به واسطه‏ نقطه گلوله و پاراگراف‏‌هاي كوچك‏تر كه خواندنشان آسان‌‏تر است مانع اين كار خواهيد شد. به ياد داشته باشيد كه گلوله و فضاي سفيد مي‏‌تواند بهترين دوست شما باشد.

۱۲- تمركز بر واقعيت‏‌ها


در عصري كه روزنامه‏‌نگاران دائما با اخبار غيرواقعي روبرو هستند، خبرنگاران ناگزيرند كه در صدر بازي‏‌هاي خبرنگاري قرارگيرند. اين مورد به اين معناست كه از بررسي روايت‏‌هايي كه شامل حقايق زيادي نباشد دوري مي‌‏كنند. حقايق و آمار و ارقامي كه قابل اثبات است، همان چيزي است كه خبرنگاران نياز دارند.

به روزنامه‏‌نگاران كمك كنيد تا روايتي بسازند كه بعدها باعث دردسر آنها نشود. از هرگونه حقايق و آمار و ارقامي استفاده كنيد كه آنها را خاطر جمع كرده و روايت شما هم طبق نياز خبرنگاران، براي آنها جذاب باشد. اين موضوع مي‌‏تواند به واسطه‏ نظرسنجي يا طبق مطالعات موردي كه اخيرا انجام داده‌‏ايد باشد.

 

حتما بخوانيد:  تحول اقتصادي با استارت‌آپ‌ها

 

۱۳- عدم استفاده از زبان تخصصي


مهم‏ترين نكته در خصوص ارتباط با خبرنگاران، شيوه‌هاي است كه منجر به قطع ارتباط شما با اهالي رسانه مي‌شود. پس دقت كنيد! چرا كه اگر روزنامه‏‌نگاران پايه و اساس موضوع قابل ارائه شما را درك نكنند، آن‏ها براي بار دوم سوال نخواهند پرسيد و در اين صورت به سادگي موضوع شما را كنار مي‏‌گذارند.

براي اجتناب از اين كار روايتي ارائه دهيد كه براي همه قابل فهم باشد. قبل از اين كه روايت خود را براي كسي ارسال كنيد، از يك شخص خارج از حوزه كاريتان (اعضاي خانواده يا يكي از دوستان) بخواهيد كه روايت شما را بخواند. اگر هر گونه سوء‏تفاهم و يا مطالب اضافي كه باعث خستگي خواننده مي‌‏شود وجود داشت، روايت خود را بازنويسي كنيد.

۱۴- به عنوان مشاركت‏‌كننده تبديل شويد


با فرستادن متخصصان خود به سايت‏‌هاي ديگر نام و برند خود را در معرض توجه قرار دهيد. به عنوان مهمان در وبلاگ‏‌هايي كه مخاطبين شما معمولاً از آنها بازديد مي‏‌كنند پست بگذاريد. شما همچنين مي‌توانيد با يكي ديگر از كارشناسان صنعت ديگر در يك پادكست، كتاب الكترونيكي يا وبينار همكاري كنيد؛ به ويژه اگر با يكي از نام‏‌هايي كه شناخته شده است تيم تشكيل دهيد، باعث مي‌شود شما بهتر ديده شويد.

ممكن است برايتان سوال پيش بيايد كه چرا من زمان خود را به افزايش بازديد يك سايت ديگر صرف كنم؟ خوب، اين براي نام تجاري شما منافعي به ارمغان مي‌‏آورد كه محتواي داخل وب‏‌سايت شما قادر به آن نخواهد بود. براي شروع‌كنندگان، اين همانند تأييد شخص ديگر است؛ كه قطعا تاييد شخص ثالث ارزش بيشتري نسبت به تبليغات سنتي دارد.

اشكال جديد محتوا و مشاركت نيز مي‌تواند به شكل‏‌هاي ديگر توجه مخاطبين شما را جلب كند و همچنين مي‌‏تواند مخاطب جديدي را جذب كند كه قبلاً با برند شما آشنايي نداشتند.

۱۵- تأثير شبكه‌‏هاي اجتماعي خود را افزايش دهيد!


شبكه‏‌هاي اجتماعي شما فرصت‏‌هاي باور نكردني را به خصوص براي استارت‌آپ شما كه بودجه محدود دارد، ارائه مي‌دهد. شبكه‌‏هاي اجتماعي خود را تقويت كنيد تا نام تجاري خود را بازتاب دهيد. بسياري از افراد قبل از اينكه با شما كار كنند، پروفايل شبكه‌‏هاي اجتماعي شما را بررسي مي‏‌كنند، بنابراين سعي كنيد حاوي اطلاعات مفيد و هدفمند باشد كه باعث مي‌‏شود خبرنگاران بيشتري به سمت شما بيايند.

به محض اين‏كه نام شما در مطبوعات آورده شد، آن را در پروفايل و وب‌سايت خود قرار دهيد. اين باعث افزايش اعتبار شما خواهد شد.

شبكه‏‌هاي اجتماعي نيز همچنين فضاي خوبي براي ذكر رسانه‏‌هايي است كه از شما نام برده‌‏اند. مقاله‏‌اي كه در آن ذكر شده‌‏ايد را به اشتراك بگذاريد و فراموش نكنيد كه نام روزنامه‏‌نگاري را كه آن را نوشته است را ذكر كنيد. اين موفقيت شما را برجسته مي‏‌كند و شهرت شما را تقويت مي‏ كند.

 

حتما بخوانيد: جالب‌ترين استارت‌آپ‌هاي جهان در سال 2016


۱۶- نتايج خود را ارزيابي كنيد


ابزارهاي تجزيه و تحليل روابط‏ عمومي مانند ابزار در يك هواپيما است. بدون چنين ابزارهايي مانند ارتفاع‌‏سنج و هوانوردي، ممكن است يك خلبان مسير خود را گم كند يا در ارتفاعات پايين پرواز كند. به طور مشابه، با توجه به معيارهاي روابط‏ عمومي، به شما كمك مي‌‏كند تا بررسي كنيد كه آيا استراتژي شما در مسير درست قرار دارد يا خير.

اگر شما متوجه شديد كه بخشي از استراتژي شما به خوبي كار نمي‏‌كند، آن را به عنوان يك فرصت براي بالا و پايين كردن استراتژي خود در نظر بگيريد و آنقدر آن را دستكاري كنيد تا در مسير درست قرار گيرد. ناديده گرفتن معيارها همانند پرواز كردن با چشمان كور است و منجر به نتايج فاجعه‏‌آميز براي روابط ‏عمومي مي‏‌شود.

۱۷- يك آژانس ارائه‏‌دهنده‏ خدمات روابط ‏عمومي انتخاب كنيد


اگر شما يك پيش‌زمينه‏ مناسب در حوزه‏ روابط ‏عمومي نداريد، بنابراين بالا و پايين كردن روابط‏ عمومي براي استارت‌آپ‏تان دشوار خواهد بود. يك آژانس ارائه‏‌دهنده خدمات روابط ‏عمومي مي‌‏تواند متخصصاني به شما پيشنهاد دهد تا از آنها قوانين ميدان بازي را فراگيريد و از فرصت‏‌هاي رسانه‏‌اي بدون ورشكسته شدن، استفاده كنيد. آژانس ارائه‌دهنده خدمات روابط ‏عمومي سطح بالايي از توجه و انعطاف‌‏پذيري فراهم مي‌‏كند به طوري كه آژانس‏‌هاي بزرگ‏تر نيز با توجه به ساختار آنها، قادر به انجام آن نيستند.

 

منبع: نوپانا

 

مدير روابط‏ عمومي صندوق پژوهش ‏و ‏فناوري كريمه