شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه از سرويس گوگل داكس بهترين استفاده بازاريابي را داشته باشيم؟
دوشنبه، 12 آذر 1397 - 11:48 کد خبر:35863
امروزه سرويس هاي مختلف برند گوگلكاربران پرشماري در سراسر دنيا دارد. تا همين يه دهه پيش برند گوگل فقط براي موتور جست وجوگر قدرتمندش نزد كاربران آنلاين شهرت داشت.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه سرويس هاي مختلف برند گوگلكاربران پرشماري در سراسر دنيا دارد. تا همين يه دهه پيش برند گوگل فقط براي موتور جست وجوگر قدرتمندش نزد كاربران آنلاين شهرت داشت. با اين حال اكنون آنها سرمايه گذاري بسيار وسيعي در ساير حوزه هاي تكنولوژي نيز دارند. به عنوان يك بازارياب اطلاع از 25 نكته مهم در مورد سرويس گوگل داكس زندگي شخصي و حرفه اي را براي ما بسيار راحت تر خواهد كرد.


اگر با سرويس گوگل داكس زياد سر و كار داريد، به احتمال زياد با مايكروسافت آفيس نيز ميانه خوبي خواهيد داشت. بسياري از كاربران آفيس با دستيار كمكي اين نرم افزار تحت عنوان كليپي مشكلات بسياري دارند. اين ابزار جانبي به منظور اصلاح نوشتار كاربران و كمك به آنها از طريق حدس زدن كلمات بعدي معرفي شد. با اين حال بسياري از كاربران آن را اعصاب خوردكن و كند يافته اند. به عنوان مثال وقتي در اين مقاله قصد تايپ كلمه نكات مهم (Hacks) را داشتم، كليپي مدام آن را اصلاح مي كرد. البته اين ابزار سودهاي زيادي هم براي كاربران داشته است. به ويژه خبرنگارها از كليپي بسيار راضي هستند. تجربه كليپي نشان مي دهد كه همه كاربران، كم و بيش، اطلاع از نكات مهم يك سرويس يا نرم افزار را جذاب خواهند يافت.

حتما بخوانيد:
5 نمونه از جذاب ترين محتوا در شبكه هاي اجتماعي


اگرچه امسال توجه چنداني به ابزارهايي نظير كليپي نشده است، اما اين به معناي عدم علاقه كاربران به يافتن نكات مهم پيرامون سرويس هاي مشهور نيست. در اين مقاله من به بررسي 25 نكته جالب و كاربردي حوزه نگارش خواهم پرداخت. البته در اينجا گزينه مورد هدف من نه مايكروسافت آفيس، بلكه گوگل داكس است.


مرحله نصب
1. استفاده از قالب ها

آيا شما نيز مانند من شروع به نگارش در قالب صفحه اي خالي را آزاردهنده مي يابيد؟ در اين صورت با مراجعه به گالري قالب هاي گوگل شمار بالايي از قالب هاي از پيش طراحي شده را خواهيد يافت.


خوشبختانه در گالري آرشيو گوگل هر نوع قالبي از ساعت برنامه ريزي گرفته تا تصوير لوگوي پس زمينه به راحتي يافت مي شود. اگر تيم بازاريابي شما از قالب هاي معمولي استفاده نمي كند، گوگل فرصت ساخت قالب ويژه را براي شما مهيا كرده است. به اين ترتيب با ساده ترين دانش ممكن به راحتي قالب ويژه برندتان را طراحي كنيد.


2. افزودن فونت مان به آرشيو فونت ها
بسياري از برندها در زمينه نگارش مطلب براي بازاريابي و تبليغات از فونت ويژه خود استفاده مي كنند. متاسفانه چنين فونت هاي ويژه اي به طور عمومي در اختيار همه كاربران و همچنين برندهاي ديگر نيست. به همين دليل به هنگام استفاده از سرويس گوگل داكس شايد فونت ويژه برندتان در فهرست پيشنهادي نباشد. با افزودن فونت برندمان به آرشيو فونت گوگل داكس به راحتي امكان استفاده از آن از طريق هر دستگاه هوشمندي وجود خواهد داشت. مزيت اين روش امكان انتخاب انتشار عمومي يا محدود فونت شماست. به اين ترتيب ديگر خبري از استفاده غيرقانوني از فونت شما نخواهد بود. به علاوه اگر شما به دنبال فونت خاصي هستيد، با كليك بر روي گزينه «فونت هاي بيشتر» به راحتي گزينه مدنظرتان را جست وجو كنيد.


3. ايجاد ميانبرهاي كاربردي
بر روي گزينه Tools و سپس Preferences كليك كنيد. در اينجا شما توانايي مديريت ميانبرهاي مورد نظرتان را خواهيد داشت. به عنوان مثال، اگر شما از سمبل كپي رايت به طور مداوم استفاده مي كنيد، امكان طراحي ميانبري براي دسترسي سريع تر بدان را داريد.
همچنين شما مي توانيد به راحتي سيستم برجسته سازي حرف نخست هر كلمه (در انگليسي) را غيرفعال كنيد. اين كار به ويژه در عرصه بازاريايي و تبليغات كه با محصولات داراي نام هاي غيررسمي مواجه هستيم، كاربردي خواهد بود.


4. ديكشنري را دور بزنيد
بسياري از برندها واژگان اختصاصي و ويژه اي در صنعت شان دارند. اغلب اين واژه ها از سوي ديكشنري گوگل داكس شناسايي نمي شود. به اين ترتيب دور زدن ديكشنري اين سرويس براي بسياري از برندها مزاياي زيادي به همراه خواهد داشت. اگر شما هم از مشاهده خط قرمز زير كلمات كليدي كسب وكارتان خسته شده ايد، به بخش Tools ، Personal Dictionary رفته و كلمات مورد نظرتان را در آنجا وارد كنيد. به اين ترتيب ديكشنري شخصي شما كار ديكشنري گوگل داكس را اصلاح خواهد كرد.


5. چك كردن تنظيمات بخش اطلاع رساني
پيش از آنكه صندوق ورودي شما پر از يادآوري هاي گوگل داكس شود، به بخش اطلاع رساني رفته و در زمينه دريافت هشدار فقط گزينه هاي مورد علاقه تان را فعال كنيد. در غير اين صورت شما هميشه با پيام هاي اين سرويس اذيت خواهيد شد.


6. اطلاع از پارامترهاي بخش حريم خصوصي
اگر شما بر روي موضوع حساس يا بحث برانگيزي كار مي كنيد، بايد بيش از يكبار بخش حريم خصوصي فايل تان را چك كنيد. با كليك بر روي بخش Share در گوشه سمت راست شمابه بخش Share With Others دسترسي خواهيد يافت. در اين بخش هر كاربر امكان تنظيم مجوزهاي دسترسي ساير كاربران به فايلش را دارد. به عنوان مثال اگر مايل به عدم دانلود فايل تان از سوي برخي كاربران هستيد، در اين بخش نام آنها را در ليست سياه قرار دهيد.


مرحله فرمول بندي
7. استفاده از ميانبرهاي كيبورد

ميانبرها در هر زمينه اي به خوبي زمان ما را ذخيره مي كنند. خوشبختانه گوگل داكس نيز شما بالايي از ميانبرها را براي كيبورد كاربران طراحي كرده است. براي اطلاع از فهرست ميانبرهاي پيش فرض گوگل داكس فقط بايد به بخش Help مراجعه كرد. به اين ترتيب با شمار بسيار زيادي از ميانبرهاي كاربردي مواجه خواهيد شد.


8. متن تان را ديكته كنيد
اگر شما در وضعيت مناسب براي تايپ متن تان نيستيد يا هميشه آرزوي استفاده از سرويس صوتي در آفيس را داشته ايد (چه كسي اينچنين آرزويي ندارد؟) به راحتي در گوگل داكس از اين سرويس بهره مند خواهيد شد. با مراجعه به منو Tools شما به آساني امكان فعال سازي سرويس تايپ صوتي را خواهيد داشت.


در زمينه نگارش صوتي هميشه علائم نگارشي دردسرساز مي شود. خوشبختانه در نسل جديد ابزارهاي صوتي شما امكان استفاده از اين علايم را داريد. به اين ترتيب با اتمام سطر عبارت «شروع سطر جديد» را بيان كنيد. سيستم صوتي به محض دريافت اين پيام ادامه تايپ متن را در سطري تازه شروع خواهيد كرد.


9. ساماندهي كلمات
براي افرادي كه از مرورگر گوگل كروم استفاده مي كنند و با ظاهر نرم افزار آفيس هماهنگي بيشتري دارند، امكان استفاده از ابزار جانبي Office Editing Docs وجود دارد. به اين ترتيب شما به محض نصب اين ابزار با صفحه اي مشابه آفيس مواجه خواهيد شد. فرآيند تايپ متن در چنين شرايطي براي افراد سازگار با نرم افزار مشهور مايكروسافت بسيار ساده تر خواهد بود.


10. دسترسي آفلاين به داكس
بسياري از بازارياب ها هميشه به اينترنت براي ويرايش فايل هاي خود دسترسي ندارند. به همين سبب امكان تايپ و ويرايش آفلاين متن براي ما بازارياب ها هميشه يك نكته كليدي به حساب مي آيد. خوشبختانه گوگل داكس در اينجا به فكر ما بوده است. با مراجعه به بخش Offline Sync به راحتي گوگل داكس خود را با نگارش و ويرايش آفلاين متن سازگار كنيد.


متاسفانه سرويس آفلاين فقط بر روي گوگل كروم كاربرد دارد. به اين ترتيب علاقه مندان به ساير مرورگرها بايد اندكي صبر كنند تا نسخه هماهنگ با مرورگرهاي ديگر نيز روانه بازار شود.


11. جست وجوي گوگلي پيرامون اثرتان
يكي از مزيت هاي استفاده از سرويس گوگل داكس امكان جست وجوي آنلاين و آفلاين است. اگر در متن خود به دنبال ايده، كلمه يا هر گزينه ديگري هستيد، به بخش Explore از منو Tools برويد. در اين بخش شما فرصت جست وجوي كلمات و ايده هاي مورد نظرتان را خواهيد داشت.


12. افزودن بوك مارك
اين نكته مهم در مورد گوگل داكس به طور ويژه به هنگام نگارش متن هاي طولاني و داراي چند بخش متفاوت كاربرد دارد. به منظور بوك مارك كردن بخش هايي از متن تان به منو Insert مراجعه كرده و گزينه Bookmark را انتخاب كنيد. به اين ترتيب شما امكان افزودن بخش هاي مختلفي را به بخش بوك مارك تان خواهيد داشت.


13. استفاده از تيترهاي جانبي براي جداسازي متن
همانطور كه در حال ساخت فايل تان هستيد، از اختصاص تيتر براي هر بخش متن خود مطمئن شويد. به اين ترتيب مخاطب شما به هنگام مطالعه بسيار راحت به بخش هاي مد نظرش دسترسي خواهد داشت. به منظور انجام اين كار بر روي منو Styles كليك كرده و گزينه Heading 1 را انتخاب كنيد. در اينجا شما مي توانيد به هر ميزان كه مايل هستيد، تيتر براي متن تان تعريف كنيد.

 

حتما بخوانيد: 5 نمونه از جذاب ترين محتوا در شبكه هاي اجتماعي


مرحله همكاري
14. اطلاع رساني به ديگران در مورد يك تغيير
يكي از سرويس هاي كاملا كاربردي گوگل داكس بخش همكاري آن است. با اين حال اگر شمار بالايي از دوستان يا همكاران بر روي يك فايل به طور همزمان همكاري كنند، كارها سرگيجه آور خواهد شد. به اين ترتيب شما نياز به ارتباط سريع و قدرتمند با ساير اعضاي تيم مان خواهيد داشت.


به منظور اطلاع رساني به ساير اعضاي تيم در مورد يكي از تغييرات اعمالي تان بر روي فايل بر روي گزينه + كليك كرده و در بخش ايميل به آنها ايميل خودكار ارسال كنيد. متن اين پيام حاوي اطلاع رساني در مورد نحوه تغيير اعمالي شما در فايل مورد نظر است.


15. همكاري خود را بر روي زمان واقعي متمركز كنيد
اگر شما از ساعت زماني واقعي براي همكاري با دوستان تان استفاده كنيد، به محض ورودشان به بخش ويرايش فايل مورد نظر با نمايش آواتارشان از حضور آنها مطلع خواهيد شد. در غير اين صورت هيچ كاربري از حضور ديگر اعضا در بخش ويرايش فايلي خاص مطلع نخواهد شد.


16. تعيين هويت كاربر ويرايشگر
در بسياري از مواقع يافتن كسي كه بخشي از تغييرات يا نظرات جانبي را در بخشي از متن قرار داده، بسيار حياتي است. به طور معمول بسياري از افراد از طريق ارسال ايميل يا تماس با ديگر كاربران از هويت فردي كه تغيير را ايجاد كرده آگاه مي شوند. خوشبختانه در اينجا نيز گوگل داكس به فكر كاربرانش بوده است. به اين ترتيب با مراجعه به بخش Version History به راحتي نام كاربري فرد اعمال كننده تغييرات را مشاهده خواهيد كرد. اين فرآيند در عين سرعت بالا بسيار ساده نيز هست.


17. بازبيني بخش Version History
با كليك بر روي گزينه Version History شما از نحوه اعمال تغيير بر روي فايل تان مطلع خواهيد شد. به علاوه با كليك بر روي Show Changes به راحتي از تغييرات گذشته اطلاع خواهيد يافت.


مرحله ويرايش
18. مشاهده تغييرات جديد در يك نگاه

وقتي كه شما فقط قصد مشاهده آخرين تغيير اعمالي بر روي فايل تان را داريد، بر روي لينك انتهاي بخش منو كليك كنيد. در منو جديد گزينه «مشاهده تغييرات جديد» وجود دارد. با كليك بر روي آن شما به صفحه اطلاع رساني در مورد آخرين تغيير فايل تان راهنمايي خواهيد شد.


19. رفتن به حالت توصيه
گاهي اوقات ما فقط به بخش توصيه ها نياز داريم. به منظور فعال سازي اين سرويس بر روي صفحه منو كليك كرده و در آن تب Suggesting را پيدا كنيد. با كليك بر روي اين تب شما به راحتي امكان فعال سازي سرويس توصيه را خواهيد داشت. اين سرويس براي بسياري از كاربران به هنگام نگارش متن كاربردي است.


نكات اضافي
20. به روزرساني به افزونه ها

بسته به نوع نياز و كار شما جست وجوي مطلب از طريق افزونه گوگل داكس در مرورگر كروم كاربردي خواهد بود. به منظور دستيابي به افزونه اين سرويس كافي است در آرشيو افزونه هاي گوگل نام اين سرويس را تايپ كنيد. به اين ترتيب شما هميشه به افزونه گوگل داكس به هنگام جست وجو در اينترنت دسترسي خواهيد داشت.

21. افزودن امضاي الكترونيكي
بسياري از كسب وكارها در انتهاي متن هاي خود از امضاي ويژه اي استفاده مي كنند. به اين منظور با مراجعه به بخش Insert و تب Drawing به راحتي فرصت وارد كردن امضاي ويژه برندتان به متن را خواهيد داشت.


22. افزودن لينك هاي جانبي
اگر شما افزودن لينك هاي جانبي به متن تان را فراموش كرده ايد، در اينجا يك توصيه جالب براي شما دارم. در ابتدا كلمه يا عبارت مورد نظرتان را براي افزودن لينك جانبي برجسته كنيد. سپس بخش Find More به شما توصيه مي شود. در اين بخش به راحتي امكان افزودن لينك جانبي براي كاربران وجود دارد.


23. ترجمه متن به زبان هاي ديگر
همانطور كه همه ما مي دانيم، سرويس ترجمه گوگل اكنون يكي از بهترين هاست. اگر شما در ميانه مطالعه متن يا نگارش نياز به ترجمه سريع عبارت يا كلمه اي داشتيد، به بخش Tools رفته و تب Translate Document را انتخاب كنيد. به اين ترتيب در كمترين زمان ممكن عبارت مورد درخواست شما ترجمه خواهد شد.


24. ارائه فايل مان
شما امكان ارائه فايل تان از طريق Google Hangouts Meet را داريد. به منظور اين كار بر روي گزينه Present Now كليك كرده و اندازه صفحه مورد نظرتان را انتخاب كنيد. پس از اين كار نمايش شما شروع خواهد شد.


25. يافتن كارمان به صورت ساده تر
هرچه فايل بيشتري در گوگل داكس قرار دهيم، اهميت نكات كليدي و راهبردي اين سرويس براي ما بيشتر مي شود. خوشبختانه گوگل در سرويس درايو امكان جست وجوي فايل هاي گوگل داكس را تعبيه كرده است. به اين ترتيب با درج نام، زمان انتشار يا سايز فايل مورد نظر به راحتي آن را پيدا خواهيد كرد.


مترجم: علي آل علي, كيتي سِهل
منبع: hootsuite - فرصت امروز