شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شايد پيش از اين بارها شنيده باشيد كه محتوا در بازاريابي امروز اهميت بسيار بالايي دارد. بي ترديد هنوز هم در عرصه كسب وكار نياز به طراحي تبليغات جذاب و تلاش براي جلب نظر مخاطب از طريق توليد محصولات باكيفيت احساس مي شود. با اين حال اتكاي صرف بر روي تبليغات و توليد محصول مناسب براي جلب نظر كاربران كافي نيست. بازاريابي محتوايي اكنون يكي از بخش هاي جدايي ناپذير كسب وكار محسوب مي شود.
نكته مهم اينكه صرف تاكيد بر روي اهميت بازاريابي محتوايي به معناي موفقيت در اجراي آن نيست. دليل اصلي اين امر تغيير و تحول مداوم بازاريابي محتوايي است. به اين ترتيب كمتر برندي اكنون خود را بي نياز از بازاريابي محتوايي حس مي كند، اما در شيوه به كارگيري اين مفهوم دچار مشكلات فراواني است. به عنوان مثال طرحي كه شما در سال گذشته براي برند خود اجرا كرديد، در سال جديد به هيچ وجه كاربرد نخواهد داشت.
در اينجا ما با ضرورت به روز رساني مداوم برنامه بازاريابي محتوايي مان مواجه هستيم. اگر قصد پيشتازي در زمينه بازاريابي محتوايي و جلب نظر مخاطب هاي متعدد را داريد، بايد هميشه از تغييرات اين حوزه اطلاع كافي داشته باشيد. در غير اين صورت رقبا به راحتي جايگاه ما در بازار را تصاحب خواهند كرد.
در اين مقاله هدف اصلي من بررسي دقيق سه تغيير عمده در دنياي بازاريابي محتوايي و چگونگي سازگاري با آنهاست. بي شك شناخت تغييرات يك بخش از كار و توانايي سازگاري با آنها بخش ديگري محسوب مي شود. اجازه دهيد در ادامه به بررسي هر كدام از اين سه تحول بپردازيم.
حتما بخوانيد: اصول بازاريابي محتوايي در توييتر
اطلاعات دقيق تر در مورد مخاطب محتواي تاثيرگذارتر به همراه دارد
نخستين نكته مهم به هنگام تفكر پيرامون كمپين هاي بازاريابي «مخاطب» است. همه صاحبان كسب وكار و مديران بازاريابي در نخستين گام به مخاطب شان فكر مي كنند. وقتي به وضعيت كمپين مان فكر مي كنيم، استقبال و پذيرش يا رد محتواي مان از سوي مخاطب در ذهن پديدار مي شود. بهترين كار در اين ميان براي اطمينان از پسند مطالب مان از سوي مخاطب تلاش براي شناخت آنهاست. به اين ترتيب با شناخت بهينه مخاطب توليد محتواي ما در راستاي احترام به سليقه آنها خواهد بود.
همانطور كه بازاريابي محتوايي به توسعه خود ادامه مي دهد، بازارياب ها بايد تمركز بيشتري بر روي گردآوري اطلاعات پيرامون مخاطب هدف شان داشته باشند. اين فرآيند براي شناخت بهتر مخاطب ضروري است. امروزه ديگر هدف گذاري براي توليد محتوايي عامه پسند به معناي استقبال از شكست و نابودي برندمان است. بايد قبول كنيم كه دنياي مدرن ديگر توليد محتواي يكسان براي همه را نمي پذيرد.
به اين ترتيب تنها راهكار ما توجه به تفاوت هاي مردم و تمركز بر روي ويژگي هاي خاص مخاطب هدف مان است. يكي از منابع اصلي بازارياب ها براي شناخت مخاطب سايت رسمي برندشان است. به اين ترتيب با نحوه رفتار كاربران در سايت رسمي شركت اطلاعات مفيدي از آنها به دست خواهد آمد. در مورد برندهايي كه فروش آنلاين نيز دارند، ميزان خريد از هر محصول در كنار نظرات درج شده منبع اطلاعاتي مهمي محسوب مي شود. همچنين نظرات كاربران در مورد محصولات ما در فروشگاه هاي آنلاين بزرگ مانند آمازون و ساير نمونه هاي محلي براي ارزيابي ميزان هماهنگي برندمان با سليقه مخاطب مناسب خواهد بود.
نگاه دقيق به اطلاعات به دست آمده از سايت رسمي برندمان در كنار فروشگاه هاي آنلاين سرنخ مناسبي در راستاي بهبود وضعيت بازاريابي محتوايي برندمان به ما مي دهد. به عنوان يك برند معتبر هيچ گاه عذرخواهي از مخاطب را فراموش نكنيد. اين كار به ويژه هنگامي كه به طور مداوم صورت گيرد، حس ارزشمندي مخاطب در نگاه برندمان را به مخاطب منتقل خواهد كرد.
به عنوان توصيه پاياني اين بخش بايد به ضرورت بررسي و تحليل مناسب عملكرد رقباي مان نيز اشاره كنم. بر اين اساس به هنگام طراحي برنامه بازاريابي محتوايي مان بايد توجه كافي به المان هاي برتر و نقطه ضعف هاي رقباي خود نيز داشته باشيم. در غير اين صورت تلاش هاي ما در راستاي توليد محتواي بازاريابي جذاب به سرانجام نخواهد رسيد.
حتما بخوانيد: درس هاي بازاريابي محتوايي از يونيليور
اطلاعات بيشتر مسئوليت پذيري را تضمين خواهد كرد
يكي از واقعيت هاي انكارناپذير در مورد بازاريابي تاثيرگذار اهميت كيفيت و كميت به صورت برابر است. اگر ما به دنبال توليد محتواي جذاب هستيم، بايد كيفيت و كميت را به طور مساوي مورد توجه قرار دهيم. يك برند موفق براي مدت طولاني و به طور مداوم محتواي جذاب و باب ميل مخاطب توليد مي كند. به اين ترتيب مخاطب پس از گذشت زمان به برند مورد نظر اعتماد بالايي پيدا مي كند. در بخش قبل راهكارهاي مختلفي براي جمع آوري اطلاعات ارائه شد.
با اين حال بدون تحليل اطلاعات استفاده از آنها بسيار دشوار خواهد بود. به اين ترتيب بحث «ارزيابي و تحليل اطلاعات» در اينجا اهميت بالايي پيدا مي كند. متاسفانه امروزه آنقدر بازارياب ها به مفهوم خلاقيت و نوآوري توجه مي كنند كه ديگر جايي براي تحليل اطلاعات باقي نمي ماند. نكته مهم در اين ميان نقش زيربنايي تحليل اطلاعات در فرآيند خلاقيت و توليد محتواي جذاب است. به اين ترتيب بدون در اختيار داشتن اطلاعات دقيق كار ما را براي توليد محتواي خلاقانه تسهيل خواهد كرد. به اين ترتيب فرآيند جلب نظر مخاطب به صورت كامل و بدون خطا رخ خواهد داد.
در ميان شمار بالاي بازارياب ها تعداد كي از آنها از معيارهاي مناسب براي اندازه گيري ميزان موفقيت شان در طراحي كمپين بازاريابي استفاده مي كنند. خوشبختانه امروزه با پيشرفت نرم افزارهاي جمع آوري اطلاعات و تحليل داده كار بازارياب ها بسيار ساده تر شده است. به اين ترتيب با استفاده از ابزارهاي مختلف ارزيابي اطلاعات حجم وسيعي از داده ها در زماني بسيار كم مورد بررسي و توجه قرار خواهند گرفت.
پيش از اين تجربه بازارياب ها براساس آزمون و خطاي ميان ابزارهاي مختلف شكل مي گرفت. در اين فرآيند خواه ناخواه شمار بالايي از مخاطب هاي برندمان به دليل ماهيت آزمون و خطاي آزمايش هاي ما از برندمان نااميد مي شدند. با اين حال اكنون ماجرا كاملا فرق كرده است. دليل اصلي آن نيز افزايش مسئوليت پذيري برندها به عنوان يك مولفه مهم براي خريداران است. اكنون در حيطه مسئوليت هاي برندها احترام به مشتري جايگاه ويژه اي دارد. بر اين اساس ما به هيچ وجه نبايد با طرح هاي آزمايشي موجب مزاحمت و اذيت مشتريان مان شويم.
حتما بخوانيد: بازاريابي محتوايي با تصاوير با ۸ روش خلاقانه
محتواي مناسب سوختي براي تمام شركت تان است
طي سال هاي اخير تيم هاي بازاريابي همچنان توجه خاصي به ساخت وبلاگ هاي جانبي براي شركت ها داشته اند. همچنين در زمينه توسعه محتوا مجلات فيزكي و شبكه هاي اجتماعي توجه زيادي را به خود جلب مي كنند. اگرچه موفق ترين برندها در زمينه كسب وكار فقط به نگارش مطلب در وبلاگ و توليد محتواي آنلاين نمي پردازند. در حقيقت اين برندها توليد محتواي مطلوب را امري فراتر از بخش بازاريابي قلمداد مي كنند. به اين ترتيب تمام بخش هاي اين شركت ها در توليد محتواي جذاب براي مخاطب دست دارند. در نگاه نخست به عنوان يك مدير بازاريابي چنين تغييري يك خبر خوب براي شما محسوب مي شود. با اين حال توليد حجم بالايي از مطالب كار شما را براي دسته بندي و ارائه آنها به مخاطب نيز دشوار مي كند. اكنون به عنوان يك بازارياب تنها وظيفه شما توليد محتوا نيست، بلكه بايد مطالب توليدي ساير بخش هاي يك برند را نيز مديريت كنيد.
بسياري از برندها در عصر جديد با توليد محتوايي فراتر از ساختارهاي خاص شركت شان در تلاش براي انطباق با تغييرات نوين عرصه بازاريابي هستند. به اين ترتيب فعاليت بازاريابي ديگر فقط در جهت افزايش فروش نيست. در عوض تمام بخش هاي يك شركت به سهم خود از بازاريابي سود مي برند. به عنوان يك مثال واضح، تعامل با نسل جوان را در نظر بگيريد. بسياري از برندها مشكلات زيادي در جلب نظر نسل جوان به ماهيت فعاليت خود دارند. بازاريابي محتوايي به چنين برندهايي كمك شاياني در راستاي بهبود وضعيت شان خواهد كرد. كافي است جلوه هاي جوان پسندتري از برندمان را از طريق كمپين هاي بازاريابي براي مخاطب به نمايش در آوريم.
نتيجه گيري
بازاريابي محتوايي روز به روز در حال توسعه و رشد است. به همين خاطر همه دست اندركاران اين حوزه بايد آمادگي لازم براي هماهنگي با دستاوردهاي نوين بازاريابي را داشته باشند. همچنين توسعه فناوري هاي نوين نيز بايد مد نظر قرار گيرد. دستگاه هاي تازه اي مانند دوربين هاي VR نقش انكارناپذيري در توسعه فرآيند بازاريابي ايفا مي كنند. بدون توجه به آنها امكان پيگيري روند موفق برندمان در بازاريابي محتوايي وجود نخواهد داشت.
مترجم: برايان كينگ, علي آل علي
منبع: noobpreneur - forsatnet