شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انتخابات، نوع پيام و مخاطبان هوشمند
پنجشنبه، 16 خرداد 1392 - 11:52 کد خبر:3584
تجربه برپايي 26 دوره انتخابات مختلف در كشور از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، موجب ارائه برنامه ها و ابزارهاي گوناگون تبليغاتي درانتخابات از گذشته تابه امروزشده كه كاملاً متاثر از شرايط و ويژگي هاي هر دوره بوده است.

شارا، مريم غضنفري- دگرگوني ديدگاه ها و رشد بينش سياسي، اجتماعي و اقتصادي مردم امروزه منجر به تغيير رويكرد ها و نحوه برپايي كمپين هاي مختلف انتخاباتي در كشور شده است.
تجربه برپايي 26 دوره انتخابات مختلف در كشور از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون، موجب ارائه برنامه ها و ابزارهاي گوناگون تبليغاتي درانتخابات از گذشته تابه امروزشده كه كاملاً متاثر از شرايط و ويژگي هاي هر دوره بوده است.
اما مخاطب امروزي كه به گفته مارشال مك لوهان (انديشمند ارتباطات و جامعه شناس كانادايي) بخاطر ارتباطات گسترده و عملكرد رسانه ها زمينه افزايش آگاهي هاي عمومي فراهم شده است، وارد دهكده جهاني شده كه آگاهانه محتويات ارائه شده توسط رسانه هاي مختلف را رصد كرده و دست به گزينش اخبار و پيام هاي ارائه شده مي زند. ديگر مخاطب امروز، مخاطب چشم و گوش بسته ديروز و يا به قولي ديگر، سطحي نگر نيست بلكه تبديل به يك مخاطب هوشمند، فعال و سرسخت شده كه به راحتي هر پيام و ادعايي را بدون منطق و استدلال و پشتوانه اجرايي نمي پذيرد و به خوبي و با بصيريت كامل آن را تجزيه و تحليل كرده و براساس نتايج دريافتي آن رامي پذيرد و يا آنرا پس مي زند. بنابراين كانديداها دراين شرايط و با اين ويژگي هاي منحصر به فرد مخاطبان امروزي كار سخت و دشواري پيش رو دارند و بايد برنامه ها و كمپين هاي تبليغاتي و انتخاباتي آنان براساس معيارها و چهارچوب هاي علمي، حرفه اي و تخصصي تهيه و تدوين شده باشد كه كمپين تاثيرگذار و اثربخشي دراين عرصه محسوب گردد. دراين راستا تبليغات انتخاباتي نيز با تغيير نگرش ها رويكردها و ديدگاه هاي متفاوتي مواجه شده كه برگزار كنندگان آن را بر آن مي دارد تا با اين تغيير رويكردها هم سو و هم جهت شوند.
چنانچه شاهد هستيم در جامعه ما مخاطب نسبت به برخي تبليغات سطحي واكنش منفي نشان مي دهد و براي انتخاب يك كانديدا انگيزه و دلايل شفاف تري نسبت به گذشته طلب مي كند.
در دوره هاي گذشته انتخابات با مولفه هايي تاثيرگذار، نظير چهره و نوع پوشش كانديدا، وابستگي به جريان ها و حتي شعارهاي انتخاباتي و وعده هايي كه بزرگ وچشم گير بودند، بخصوص در ميان عوام تاثير گذارتر به نظر مي رسيد، اما در اين روزها شاهد هستيم كه مخاطبان علاوه بر دريافت اينگونه رفتارها و پيام هاي ساده، با موشكافي بيشتر نسبت به عملكرد تبليغاتي كانديداها مي نگرند. حتي در مواردي خود دست به تحليل و روشنگري ساير افراد جامعه براي انتخاب يك كانديدا مي زنند.

همين تغيير نگرش ها باعث شده كه بكار گيري بداخلاقي هاي سياسي و تخريب رقبا كه شايد در برخي دوره هاي گذشته متداول و البته براي مخاطبان تاثر برانگيز شده بود، اين دوره براي فردي كه از آن روش استفاده مي كند حائز نمره منفي از سوي مردم باشد. اين موضوع را حتي در نحوه ي مناظره رقبا در صدا و سيما هم مي توان احساس كرد. ايشان در عين احترام با يكديگر گفتگو كرده و تفكرات همديگر را تحليل مي كنند.

امروزه ذكاوت، هوشمندي، درك و حل مسائل و عملكرد و سابقه اجرايي گذشته كانديداها را شايد بتوان مهمترين موضوعاتي دانست كه از سوي مخاطبان به عنوان عوامل مهم و تعيين كننده قلمداد مي شود و البته تبليغاتي كه حول محور اين موضوعات باشد و هوشمندانه تر مخاطبان را تحت تاثير قرار داده باشد، مي تواند راي نهايي صندوق هايي باشد كه در نهايت يك گزينه دارد.

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و رقابت هشت كانديداي اين روزها منجر به شكل گيري كمپين هايي شده كه موجي تازه در جامعه ايجاد نموده و البته سرعت قطار انتخابات را شدت داده است، موجي كه شايد نسبت به دوره هاي قبل با تفاوت هاي ساختاري و عملكردي از سوي پيام دهندگان و پيام گيران مواجه است، به نحوي كه مخاطبان هر پيامي را نمي پذيرند و حتي نمي خوانند و نمي بينند!
و البته كانديداها نيز مي دانند كه با يك حركت اشتباه، مي توانند منجر به كمرنگ شدنشان شوند. و اين بخاطر حضور بازيگرهاي هوشمندي است كه در صحنه حضوردارند. البته علم نوين تبليغات با همه توانش در خدمت كساني خواهد بود كه بابهره گيري درست از فنون وروش هاي تاثيرگذارارتباطي و تبليغي بتوانند مخاطبان خود را به درستي شناسايي، درك و پاسخگوي پرسش هاي متعدد و نيازهاي واقعي شان باشند.

منبع: ام . بي . اي نيوز