شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- استفاده از ابزارهاي ديجيتالي براي دريافت محتواي مورد علاقه در حالي از رسانههاي سنتيتر مانند تلويزيون پيشي ميگيرد كه ابزارهاي مدرن و اينترنتي نيازمند بهروزرساني در محتواي مناسب هستند.
به گزارش شارا به نقل از ايسنا؛ با توجه به اهميت چگونگي حضور كودكان در اينترنت، شركتهاي مختلفي سعي در ايجاد فضاي مناسب دارند و در اين ميان استفاده از محتواي صوتي و تصويري توسط كودكان از اهميت ويژهاي برخوردار است، البته به گفته تحليلگران، پس از ايجاد زيرساخت فني و بستر مناسب، بايد فرهنگ استفاده از اين امكانات هم وجود داشته باشد.
در ايران بيش از ۱۳ درصد كاربران اينترنت كودكان هستند؛ آنها براي دستيابي به اطلاعات، برقراري ارتباط با دوستان و اعضاي خانواده، انجام تكاليف درسي، دانلود موسيقي، فيلم و البته بازي رايانهاي به اينترنت مراجعه ميكنند. هماكنون استفاده از رايانه و فناوريهاي ديجيتال بخش عمدهاي از اوقات فراغت كودكان ايراني را به خود اختصاص ميدهد.
از طرفي درحاليكه تحقيقات نشان ميدهد قشر كودك و نوجوان در دنيا طي تغيير رفتاري به جاي استفاده از تلويزيون، روزبهروز سهم بيشتري از محتواي مورد علاقه خود را از ابزارهاي ديجيتال به دست ميآوردند، اما تقريبا بيشتر آنها از فقدان محتواي مناسب، حس مشتركي دارند.
تغيير رفتار در تهيه محتوا از تلويزيون به ابزارهاي ديجيتال
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و بررسيهاي انجامشده در شوراي سياستگذاري جشنواره كودكآنلاين، كودك و نوجوان همواره بيشترين علاقه را به دريافت محتواي تصويري و ويديو دارند كه در بين آنها محتوايي با مضامين شاد و سرگرمي محبوبترين هستند. از طرفي محتواي ويديويي راحتترين مسير براي گسترش به سمت صنايع مجاور را داراست. ضمن اينكه اين شكل از محتوا بيشترين قابليت را براي مهاجرت بهسوي انواع ديگر محتوا دارد و عمر، بقاء و امكان استمرار محتواي ويديويي، به مراتب بيش از انواع ديگر محتواست.
همچنين مطابق تحقيقات انجامشده در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان تنظيم مقررات رسانهاي بريتانيا موسوم به آفكام، بيش از ۴۰ درصد خردسالان، نزديك به نيمي از كودكان و چيزي حدود ۷۰ درصد نوجوانان در دنيا از طريق ابزارهاي ديجيتالي چون تلفن همراه و تبلت، محتوايي كه ميخواهند را دريافت ميكنند كه اين يعني حركت به سمت تحقق تئوري «مرگ تلويزيون» كه از سالهاي پيش از سوي كارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعيت ديگر اين است كه نزديك به نيمي از خردسالان، بيش از دوسوم كودكان و ۹۰ درصد نوجوانان در جهان از يوتيوب استفاده ميكنند. به عبارتي هرچه سن از خردسالي به سمت نوجواني پيش ميرود، علاقه به دريافت محتواي تصويري از طريق ابزارهاي ديجيتال بيشتر شده و اگرچه در ايران تحقيقات مدوني پيرامون استفاده كودكان و نوجوانان از پلتفرمهاي تصويري مانند آپارات در دست نيست اما در دنيا و در ميان خردسالان، كودكان و نوجوانان ميل به استفاده از پلتفرمهايي تصويري مانند يوتيوب بالاتر رفته است.
اين روزها شبكههاي اجتماعي بزرگترين چالش رسانههايي مانند تلويزيون به شمار ميروند اما تقريبا بيشتر اين قشر از فقدان محتواي مناسب، حس مشتركي دارند. از نظر اقتصادي نيز آمارها گوياست كه بازار جهاني محتواي كودك و نوجوان در دنيا يكي از پنج بازار داراي رشد سريع به شمار ميرود بهطوريكه تنها يكي از برندهاي فعال در اين حوزه، سالانه ۴۵۰ ميليون دلار درآمد دارد.
آفكام همچنين حجم بازار محتواي كودك و نوجوان را در دنيا بالاي ۲۰ ميليارد دلار برآورد ميكند كه بهطور متوسط بيش از ۲۵ درصد شاخص رشد آن است. ضمن اينكه در اين بازار بيشتر وزنه به سمت كفه خدمات آنلاين سنگيني ميكند كه اين تغيير رفتار تقريبا در همه دنيا به وضوح قابل رويت است.
در نهايت، بايد توجه داشت همانطور كه امروزه يكي از مهمترين ابزارهاي دريافت محتوا، ابزارهاي ديجيتال هستند و افراد با بهرهگيري از اينترنت بسياري از فعاليتهاي خود را انجام ميدهند، كودكان هم در اين دنياي جديد ديجيتالي نقشي دارند و از اين ابزارها براي دريافت محتواهايي كه عمدتا جنبهي سرگرمي دارد بهره ميگيرند و اين موضوع نياز به ايجاد محتواي مناسب براي اين قشر از جامعه را آشكار ميكند.