شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 نمونه از جذاب ترين محتوا در شبكه هاي اجتماعي
شنبه، 3 مهر 1400 - 10:32 کد خبر:35820
اگر به دنبال جلب نظر كاربران در مقياس وسيع هستيم، محتواي ما بايد علاقه به گفت وگو را در مخاطب تقويت كند. اميدوارم پنج توصيه من در اينجا به شما در زمينه دستيابي به اين هدف كمك كند. البته هميشه روش هاي بسيار بيشتري نسبت به پنج مورد من وجود دارد. نكات حاضر فقط نقطه شروعي براي شما قلمداد مي شود.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك حقيقت انكارناپذير در مورد محتواي موجود در شبكه هاي اجتماعي ضرورت افزودن قابليت تغيير به آنهاست. با احترام تمام به حوزه هاي كسب وكار مختلف، هدف نهايي از فعاليت در شبكه هاي اجتماعي ترغيب مخاطب به خريد است. به همين دليل مديران بخش بازاريابي مبتني بر شبكه هاي اجتماعي در هر برند بايد به خوبي از المان ها و ترندهاي جذاب براي مخاطب آگاهي داشته باشند. فقط در اين صورت يك برند فرآيند جذب مخاطب و فروش محصولاتش را به طور موفقيت آميز پشت سر خواهد گذاشت.

يك نكته كلي در اين مورد، وجود گونه هاي بسيار اندك محتواي جذاب براي مخاطب در شبكه هاي اجتماعي است. به اين ترتيب فرآيند تاثيرگذاري بر روي مخاطب بسيار دشوار به نظر مي رسد. خوشبختانه در ادامه اين مقاله من پنج نمونه از محتواي جذاب با تاثيرگذاري بسيار بالا بر روي مخاطب را مورد بررسي قرار خواهم داد.

 

حتما بخوانيد: تعريف محتوا در عصر جديد

1. محتواي تعاملي
محتواي تعاملي به مشاهده كنندگان فرصت واكنش و پاسخگويي فراتر از درج كامنت يا لايك را مي دهد. ماجراي اين نوع از محتوا از سال 2015 شروع شد. بر اين اساس در يك نظرسنجي اينترنتي شمار بالايي از كاربران نسبت به امكان تعامل پايين در واكنش به محتواي اينترنتي اظهار نارضايتي كردند. در پاسخ به اين نارضايتي بسياري از برندها به سوي طراحي گونه تازه اي از محتوا رفتند. نمونه موفق اين گونه استارتاپ ها برند Buzzfeed است. اين استارتاپ در زمينه تعال دوجانبه ميان برندها و مشتريان خدمات نويني را ارائه مي دهد.


يك نكته جالب ديگر در اينجا توجه به محبوب ترين محتواي روزنامه مشهور نيويورك تايمز است. برخلاف بسياري از پيش بيني ها، محبوب ترين محتواي اين برند نه يك مقاله، بلكه نظرسنجي خلاقانه اي است. موسسه Hubspot نيز به مانند نيويورك تايمز بيشتر محتواي آنلاين خود را به همراه نظرسنجي منتشر مي كند. با بررسي ساده صفحه اصلي اين برند در فيس بوك با خيل عظيمي از نظرسنجي ها مواجه خواهيم شد. هدف Hubspot از اين نظرسنجي ها ترغيب مخاطب به تعامل بيشتر است. با نگاهي به ميزان بازخوردهاي پست هاي اين موسسه به نظر آنها در دستيابي به هدف شان كاملا موفق عمل كرده اند.


در حالت ايده آل، آنچه برندهاي اين بخش انجام دادند، الگوي مناسبي براي شركت شما محسوب مي شود. توليد محتواي تعاملي در قالب نظرسنجي، پرسش و پاسخ يا پرسش هاي جنجالي از جمله بهترين راهكارها در اين ميان هستند.


2. كتاب هاي الكترونيكي
اگر شما اقدام به تهيه يك كتاب الكترونيكي و توسعه آن در شبكه هاي اجتماعي كنيد، شايد از ميزان بازخوردهاي مثبت كاربران شوكه شويد. توجه داشته باشيد كه براي توسعه كتاب مان در شبكه هاي اجتماعي علاوه بر راهكار معمولي امكان پرداخت هزينه تبليغات به پلتفرم ميزبان هم وجود دارد. به اين ترتيب با پرداخت مبلغ مشخصي محتواي ما (در اينجا كتاب الكترونيك) براي شمار بالايي از كاربران علاقه مند به حوزه كسب وكارمان به نمايش در مي آيد. اگر به دنبال صرفه جويي در بودجه تان و به تبع آن شيوه معمولي براي توسعه كتاب تان هستيد، ايده هاي نوين و جنجالي كمك شاياني به شما خواهد كرد. همچنين هميشه انجام تبليغات در ساير شبكه هاي اجتماعي را در ذهن داشته باشيد. اين فرآيند تبليغاتي بايد از طريق اكانت رسمي برندتان در ساير پلتفرم ها صورت گيرد. به اين ترتيب ديگر نيازي به پرداخت هزينه اضافي از سوي شما نخواهد بود.


اگر شما توانايي تبديل محتواي تان به يك كتاب را نداريد، همكاري با يك متخصص امور رايانه اي گزينه منطقي محسوب مي شود. همچنين آژانس هايي نظير گروه رسانه اي Godot آماده كمك به شما در ازاي مبلغ بسيار اندكي هستند.

3. محتواي به شدت مثبت
اگر شما اقدام به تهيه يك كتاب الكترونيكي و توسعه آن در شبكه هاي اجتماعي كنيد، شايد از ميزان بازخوردهاي مثبت كاربران شوكه شويد. توجه داشته باشيد كه براي توسعه كتاب مان در شبكه هاي اجتماعي علاوه بر راهكار معمولي امكان پرداخت هزينه تبليغات به پلتفرم ميزبان هم وجود دارد. به اين ترتيب با پرداخت مبلغ مشخصي محتواي ما (در اينجا كتاب الكترونيك) براي شمار بالايي از كاربران علاقه مند به حوزه كسب و كارمان به نمايش در مي آيد. اگر به دنبال صرفه جويي در بودجه تان و به تبع آن شيوه معمولي براي توسعه كتاب تان هستيد، ايده هاي نوين و جنجالي كمك شاياني به شما خواهد كرد. همچنين هميشه انجام تبليغات در ساير شبكه هاي اجتماعي را در ذهن داشته باشيد. اين فرآيند تبليغاتي بايد از طريق اكانت رسمي برندتان در ساير پلتفرم ها صورت گيرد. به اين ترتيب ديگر نيازي به پرداخت هزينه اضافي از سوي شما نخواهد بود.


اگر شما توانايي تبديل محتواي تان به يك كتاب را نداريد، همكاري با يك متخصص امور رايانه اي گزينه منطقي محسوب مي شود. همچنين آژانس هايي نظير گروه رسانه اي Godot آماده كمك به شما در ازاي مبلغ بسيار اندكي هستند.

 

حتما بخوانيد: 15 توصيه كاربردي به منظور ايجاد محتواي جذاب براي سايت مان


3. محتواي به شدت مثبت
براساس مطالعات مركز تحقيقاتي Maximize Social Business پست هايي كه احساسات قوي در مخاطب ايجاد مي كنند، شانس موفقيت بيشتري در شبكه هاي اجتماعي دارند. اينكه بسياري از مردم در شبكه هاي اجتماعي علاقه بالايي به بازنشر محتواي خنده دار، غم انگيز يا اميدواركننده دارند، نكته عجيبي نيست. چنين موضوعاتي بسياري از ما را تحت تاثير قرار مي دهد. در زمينه بازاريابي آنلاين نيز براي موفقيت بايد بر روي همين گونه از محتوا تمركز كنيم.

 

 اگر نگاهي دقيق به فعاليت برندهاي بزرگ در شبكه هاي اجتماعي بيندازيم، بسياري از آنها توصيه فعلي را به خوبي رعايت مي كنند. براي مثال برند تاكو بل يا Old Spice در زمينه انتشار محتواي طنز فعاليت فراواني دارند. به اين ترتيب مخاطب هاي اين دو برند علاوه بر علاقه به محصولات آنها براي تفريح هم به سراغ صفحات شان در شبكه هاي اجتماعي مي روند. در مورد محتواي خنده دار بايد نوع نگرش مان به توليدشان را نيز عوض كنيم. بر اين اساس حتي موضوعي نظير موفقيت ما در يك مراسم بين المللي نيز مي تواند جنبه خنده دار داشته باشد. با تاكيد بر روي اين گونه جنبه ها، در هر حالتي، ماهيت اصلي برندمان را حفظ خواهيم كرد.


يكي از راهكارهاي ساده براي توليد محتواي جذاب با رويكرد مثبت ارسال آنها براي آژانس هاي تحليل محتوا پيش از انتشار رسمي است. كار اصلي اين نوع آژانس ها بررسي كيفيت مطالب موجود در شبكه هاي اجتماعي است. به اين ترتيب با بررسي دقيق محتواي ما نقاط ضعف و قوت آن آشكار خواهد شد. اين فرآيند به شما در زمينه انتشار محتواي باكيفيت براي مدت زمان طولاني كمك شاياني مي كند.


4. محتواي بصري
با توجه به پژوهش سايت Neomam نرخ فهم برچسب هاي داراي متن فقط 70درصد است. در حقيقت بسياري از افراد به دليل متن دشوار و پيچيده توانايي فهم منظور ما را ندارند. به همين دليل در دنياي امروز اهميت محتواي بصري افزايش چشمگيري دارد. نكته مشترك در خصوص توصيه افراد ضرورت استفاده از محتواي بصري است. با اين حال كمتر كسي در مورد چگونگي استفاده از اين الگوي محتوايي حرفي به ميان مي آورد. ماهيت محتواي بصري ما مي تواند كمدي، جدي يا حتي سرگرم كننده (از طريق بازي هاي مختلف) باشد. يكي از بهترين نمونه هاي جلب نظر مخاطب در شبكه هاي اجتماعي با استفاده از محتواي بصري مربوط به سازمان هاي حفاظت از محيط زيست است. به اين ترتيب اغلب اين سازمان ها براي جلب نظر مخاطب از المان هاي به شدت بزرگ در كنار متني كوچك استفاده مي كنند. اين نوع از تضاد باعث جلب نظر مخاطب و واكنش بهتر آنها خواهد شد.

به هنگام توليد محتوا براي برندمان در شبكه هاي اجتماعي هميشه يك پرسش كليدي را از خود بپرسيد: آيا امكان انتشار محتواي فعلي در قالب تصوير يا ويدئويي كوتاه وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت بود، هرگز به سراغ الگوهاي متني يا صوتي نرويد. دنياي اينترنت اكنون تحت سيطره كامل محتواي بصري است. تلاش براي سرمايه گذاري بر روي ساير فرمت ها در كوتاه مدت براي برند شما هيچ سود آشكاري به همراه نخواهد داشت.

 

حتما بخوانيد: 3 نكته روابط عمومي براي سئوي محتواي بصري


5. محتواي توليدي كاربران
محتواي توليدي كاربران در زمينه كسب احترام و توجه مخاطب هدف برندها نقش بسيار مهمي را بازي مي كند. به ويژه در پلتفرم هايي نظير اينستاگرام كه امكان همكاري با كاربران بيشتر است، چنين ايده اي بسيار كارآمد تلقي مي شود. بازنشر كپشن، استوري، ويدئو و تصاوير كاربران از سوي اكانت رسمي يك برند علاوه بر نمايش سطح ارزشمندي محتواي كاربران به توسعه دامنه مخاطب هدف ما نيز كمك خواهد كرد. يك نمونه جالب از بازنشر محتواي كاربران مربوط به برند مشهور De Beers است. اين برند در زمينه ساخت الماس هاي زيبا فعاليت دارد. در شبكه هاي اجتماعي آنها به طور تخصصي به بازنشر كارهاي حرفه اي مخاطب هاي علاقه مندشان به حوزه ساخت جواهرات مي پردازند. به اين ترتيب هر دو طرف ماجرا سود قابل توجهي را به دست مي آورند. از يك طرف تيم بازاريابي De Beers محتواي رايگان پيدا مي كند و از سوي ديگر كاربران علاقه مند نيز كارهاي خود را به طيف وسيع تري از مخاطب ها نشان مي دهند.


به هنگام بازنشر محتواي توليدي كاربران بايد نسبت به كاربرد هشتگ هاي مناسبت و متن احترام آميز توجه ويژه داشته باشيم. بر اين اساس هميشه بايد با احترام از كاربر توليدكننده نام برده شود. همچنين استفاده از هشتگي ويژه براي پست هاي مروبط به ديگر كاربران ضروري خواهد بود.

 

اگر به دنبال جلب نظر كاربران در مقياس وسيع هستيم، محتواي ما بايد علاقه به گفت وگو را در مخاطب تقويت كند. اميدوارم پنج توصيه من در اينجا به شما در زمينه دستيابي به اين هدف كمك كند. البته هميشه روش هاي بسيار بيشتري نسبت به پنج مورد من وجود دارد. نكات حاضر فقط نقطه شروعي براي شما قلمداد مي شود.


مترجم: آشيش سارما
منبع: socialmediatoday- forsatnet