شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك ضرب المثل قديمي است كه مي گويد، «نام نيك بهتر از سكه نقره است.» در طول سال هاي فعاليت تجاري، به طور كامل به صحت اين مطلب پي برده ام. حقيقت اين است كه خوشنامي، بزرگترين سرمايه دوران حرفه اي ماست. اين شهرت باعث ايجاد اعتماد و الهام بخشي مي شود. همچنين در كنار آماده سازي و تلاش بسيار، شهرت مي تواند سبب موفقيت ما در زندگي حرفه اي و شخصي شود.
اگر به دنبال موفقيت هاي بلندمدت هستيم، بايد از شهرت و اعتبار خود محافظت كنيم، زيرا موفقيت و يا شكست به تفكر مردم درباره ما وابسته است. به گفته وارن بافت (Warren Buffet)،« براي كسب اعتبار، 20 سال زمان لازم است، اما براي از بين بردن آن، پنج دقيقه كفايت مي كند.» حرف او صحيح است. اعتبار شكننده است و در صورت چشم پوشي از آن به سادگي از بين خواهد رفت.
حتما بخوانيد: مديريت اعتبار
امروزه شرايط شبكه هاي اجتماعي نيز مشكلات ديگري را به مديريت اعتبار اضافه كرده است. هر شخص و در هر مكاني قابليت اشاره به هر چيزي را دارد و با يك دكمه مي تواند آن را با همگان به اشتراك بگذارد. ويدئوهايي كه از طريق تلفن هاي همراه گرفته شده اند، باعث از بين رفتن اعتبار بسياري از شركت ها هستند. وسوسه شركت در يك بحث فيس بوكي مي تواند به از دست دادن دوستان و روابط تجاري منجر شود. برخي مطالب به سرعت فراگير مي شوند و مسائل را بسيار پيچيده مي سازند.
گاهاً بدون داده ها و حقايق كافي، قضاوت هاي زيادي شكل مي گيرند؛ احساسات غلبه مي كنند و برداشت اشخاصي كه ما را نمي شناسند به حقيقت تبديل مي شوند. مادر من بر اين عقيده بود كه اعتبار انسان آن چيزي است كه پشت سر او و زماني كه حضور ندارد بازگو مي شود. امروزه فضاي بسياري براي قضاوت در مورد رفتار و كردار ما وجود دارد.
كمي پيش محافظاني وجود داشتند كه در مورد اجازه پخش مسائل مختلف در رسانه تصميم گيري مي كردند. اين افراد در مورد «منبع خبر» سؤال مي كردند و اگر منبع فرد يا افرادي غيرمعتبر بودند، اجازه پخش صادر نمي شد. اما حال، تمامي ما خبرنگار هستيم و اكثراً حقايق و داده هاي لازم براي قضاوت و يا حتي نظرگذاري بر رفتار و ايده هاي ديگران را در اختيار نداريم.
با وجود سختي ها و تهديدات، خبر خوب اين است كه ابزارهاي اميدواركننده و مناسبي براي هدايت اين درياي بر پيچ و خم وجود دارند.
حتما بخوانيد: تأثير بهينه سازي موتور جست وجو در مديريت اعتبار
ابزارهاي اعتبار
براي ايجاد و حفاظت از يك اعتبار خوب، چه كاري از ما ساخته است؟ با وجود چالش هاي بسيار، شناخت و زندگي با ارزش ها در تمامي زمان ها مي توانند نقطه راحتي براي شروع باشند. بر اصول خود استوار باشيد و با توجه به شرايط و يا جريان هاي مختلف تغيير نكنيد. همواره شرايطي به وجود خواهد آمد كه با افزايش فشار، شما را به فكر تسليم خواهند انداخت. از اين لحظات و شرايط چشم پوشي كنيد و بگذريد. در مورد تبعات آنچه انجام مي دهيد، فكر كنيد. تصميمات كوچك در لحظه مي توانند باعث بهبود و يا از بين رفتن اعتبار و شهرت شوند.
مايك مووني(Mike Mooney)، مدير خوش سابقه NASCAR و نويسنده كتاب تغيير اعتبار (Reputation Shift)، موافق است و مي گويد، «به نظر من همه چيز با ارزش شروع مي شود، زيرا رابط اصلي ميان موقعيت افراد و رفتارهاي ايشان است.»
به عبارتي ديگر ما بايد اعتقاد خود را قوي كنيم و در تمامي لحظات به آن پايبند باشيم. پيش از رسيدن به شرايط در مورد بايدها و نبايدها تصميم گيري و به آن عمل كنيد. طبعاً در اختيار داشتن تدبيري اين چنيني بسيار دشوار است. روزهايي كه در ترافيك مانده ، ملاقات بسيار سختي را پشت سر گذاشته و يا روز بدي داشته ايد، ممكن است به چشم پوشي از اين ارزش ها فكر كنيد.
همه ما انسان و جايز الخطا هستيم، بنابراين در اين حالات به خاطر داشته باشيد كه بيشتر مسائل قابل ترميم هستند. به گفته مووني، «هرچه سريع تر بهتر. به درستي و دقت معذرت خواهي و دقيقاً در مورد آنچه انجام داده ايد صحبت كنيد. كار خود را توجيه نكنيد و رفتار و گفتار خود را بپذيريد. در نهايت، با انتشار يك بيانيه به افرادي كه به آنان آزار رسانده و يا توهين كرده ايد، متعهد شويد كه اين اتفاق تكرار نخواهد شد.»
حتما بخوانيد: مديريت اعتبار آنلاين
هنگامي كه اعتبار شما رو به بهبود رفت، به ادامه فعاليت بپردازيد. سر كار برويد و به سختكوشي ادامه دهيد. به تمامي لحظات توجه كنيد. به آنچه به درستي آنها از صميم قلب ايمان داريد عمل و از مزاياي احتمالي شان استفاده كنيد.
مترجم: اشكان كوشش
منبع: forbes- forsatnet