شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- زماني كه كسبوكاري فعاليتهاي روابط عمومي را آغاز ميكند، در مركز توجه قرار ميگيرد و بايد از قبل براي اين موضوع آماده شده باشد.
تصور كنيد يك اپليكيشن موبايل راهاندازي كردهايد و ميخواهيد با عرضهي آن به عموم، درآمد خوبي كسب كنيد. يا تصور كنيد سالها پزشكي خواندهايد و حال تجربهي كافي براي راهاندازي مطب و خدمترساني را كسب كردهايد. كسبوكار نوپايي را در نظر بگيريد كه بعد از چند دوره جذب سرمايه، قصد دارد فعاليتهاي بازاريابي را وارد فاز جديدي كند. تمامي اين فعاليتها نيازمند اطلاعرساني و جدي گرفتن روابط عمومي است.
يك كارآفرين به محصولي كه توليد ميكند ايمان دارد و ميخواهد پيغام خود را به گوش كل مردم دنيا برساند. او زمان و هزينهي زيادي به توسعهي محصول اختصاص داده است و حال قصد معرفي عمومي آن را دارد. اما پيش از هر چيزي بايد بداند اين كار نيازمند راهاندازي يك كمپين روابط عمومي يا PR است. بنابراين قبل از اينكه دنبال شركتهاي ارائهدهندهي اين خدمات باشد بايد معني عموميسازي يا تبليغات و هدف از انجام آن را به خوبي درك كند.
عموميسازي نوعي پروموشن يا ارتقاي محصول است كه توسط رسانهها انجام مي شود و تأثير آن به كيفيت روابط عمومي وابسته است. هدف از عموميسازي بالا بردن ميزان فروش محصولات نيست، هدف اين است كه تصوير روشن و واضحي از محصول مورد نظر و داستان آن در ذهن مخاطبان شكل بگيرد. بازاريابي كه اين مسئوليت را برعهده ميگيرد محتواي داستان را مديريت ميكند اما نقشي در نحوهي تفسير آن از سوي مخاطبان ندارد.
هدف از روابط عمومي افزايش فروش محصولات به شكل مستقيم نيست، بلكه آگاهيرساني عمومي است كه به طور غير مستقيم منجر به افزايش فروش محصولات ميشود. در عموميسازي همه توجهها به سمت برند جذب ميشود و بايد بابت اين موضوع آمادگي كامل داشت. در ادامهي اين مقالهي زوميت به بررسي بيشتر كارهايي ميپردازيم كه قبل از راهاندازي كمپين روابط عمومي بايد در نظر گرفته شود:
حتما بخوانيد: راه هاي موفقيت در كمپين روابط عمومي
۱- موضوع مناسبي براي پيچ داشته باشيد
پيچ نوعي ارائه در مدت زمان كوتاه است كه با هدف جذب سرمايه انجام ميشود. حتي باتجربهترين كارآفرينان و مديران برجسته نيز در اين مرحله يعني در انتخاب پيچ اشتباه ميكنند. اغلب اوقات، بنيانگذاران تمايلي ندارند در مركز توجه قرار بگيرند و ترجيح ميدهند بيشتر در پشت صحنه حضور داشته باشند. اما اين كار شانس ديده شدن شركت و توجهي كه بايد به آن شود را از بين ميبرد. مشتريها دوست دارند پيغام برند را مستقيما از زبان رهبران كسبوكار و بنيانگذاران استارتاپ بشنوند نه اينكه تنها پيغامي را از سوي برند دريافت كنند.
بنابراين بهتر است با آژانسي كه مسئوليت روابط عمومي را برعهده گرفته صحبت كنيد و بخواهيد سه تا پنج موضوع جذاب براي پيچ در نظر بگيرند. تمامي موضوعها بايد عنوان مناسب داشته و نهايتا يك يا دو جمله داشته باشند. براي انتخاب موضوع بهترين كار اين است كه اخبار روز و مرتبط با كسبوكار را انتخاب كنيد يا موضوعهايي كه ترند هستند را به تجربيات خود ارتباط دهيد. بسياري از شركتهايي كه خدمات روابط عمومي ارائه ميدهند، از هوش مصنوعي و علم داده براي پيدا كردن موضوعهاي ترند استفاده ميكنند اما يك جستجوي ساده در توييتر نيز همين كار را براي شما انجام ميدهد.
اگر هنوز هم نميدانيد در مورد چه موضوعي بايد در پيچ خود صحبت كنيد، از تجربههاي شخصي كمك بگيريد. گاهي اوقات چالشهاي و راه حلهاي آنها بهترين راه براي جلب توجه مخاطب است. به اين فكر كنيد محصول توليد شده چه كمكي به ديگران ارائه ميدهد و نسبت به ساير محصولات چه مزايايي دارد. سپس اين ويژگيهاي برجسته را با متخصصان روابط عمومي در ميان بگذاريد، افراد حرفهاي ويژگيهاي خاص برند را در قالب صحبتهاي معمولي جاي ميدهند به طوري كه تنها جنبههاي مثبت آن در ذهن مخاطب ماندگار ميشود.
حتما بخوانيد: 5 نكته روابط عمومي براي موفقيت كمپين روابط عمومي سازمان هاي نوپا
۲- جزئيات برند شخصي را آماده كنيد
مخاطبان دوست دارند با شخصيت بنيانگذاران كسبوكار بيشتر آشنا شوند؛ بنابراين نام او را در شبكه هاي اجتماعي جستجو كرده و او را دنبال ميكنند. رفتار بنيانگذار كسبوكار در شبكههاي اجتماعي نشان دهندهي رفتار او در جامعه است، بنابراين بايد از هر نظر براي مخاطب خوشايند باشد. نكات زير كمك ميكنند پروفايل حرفهاي در شبكههاي اجتماعي داشته باشيد:
داشتن بيوگرافي مناسب و خلاصه بسيار مهم است؛ اگر جملهبندي جالبي به ذهنتان نميرسد ميتوانيد از متخصص روابط عمومي كمك بگيريد.
سعي كنيد عكسهايي كه به اشتراك ميگذاريد با كيفيت و حرفهاي باشند، سلفي گرفتن را فراموش كنيد.
ويدئوهاي مرتبط با كاري كه انجام ميدهيد و مقالاتي كه خودتان نوشتهايد را به اشتراك بگذاريد.
۳- يك يا دو نسخه پيچ نهايي داشته باشيد
حال كه پيچ و برند شخصي را آماده كردهايد بايد هركدام را ارزيابي كرده و بهترين را انتخاب كنيد. در اين مرحله پيچهاي مختلف بايد توسط متخصصان روابط عمومي مورد ارزيابي قرار بگيرند تا بهترين آنها انتخاب شوند. استقبال نشدن از پيچهاي اوليه كاملا طبيعي است و نبايد نااميد شويد. چند نسخهي متفاوت از پيچ خود داشته باشيد و عملكرد آنها را ارزيابي كنيد. متخصصاني كه استخدام كردهايد بايد قادر به بررسي و تحليل عملكرد هركدام از آنها باشند و درنهايت يك يا دو مورد نهايي كه بيشتر استقبال شدهاند را انتخاب كنند.
۴- مانند روزنامهنگاران فكر كنيد
در اين مرحله كه پيچ خود را انتخاب كردهايد بايد دنبال راهي براي جذابتر كردن آن باشيد. از داده هاي جمعآوري شده كمك بگيريد و داستانهاي مشابه براي برندهاي مختلف را تحليل كنيد. روزنامهنگاران و وبلاگنويسان دنبال افرادي هستند كه داستاني جذاب با ادبيات مورد انتظار آنها داشته باشند.
سعي كنيد هميشه انتظارات واقعبينانهاي از كمپين روابط عمومي داشته باشيد. انتظار نداشته باشيد در روز اول عموميسازي برند خود مورد استقبال عدهي زيادي قرار بگيريد. دنبال آژانسها و متخصصاني باشيد كه در زمينهي كاري شما تجربه دارند، نتايج قابل قبولي از پروژههاي قبلي خود گرفتهاند و به رشد كسبوكارها كمك كردهاند.
منبع: زوميت