شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شش گام براي توليد پادكست شخصي خود
شنبه، 15 آبان 1400 - 15:52 کد خبر:35758
اجراي يك پادكست يك راه بزرگ براي ارتقاي برند شما است، اما براي اين كار لازم است كه برنامه ريزي قبلي داشته باشيد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اجراي يك پادكست يك راه بزرگ براي ارتقاي برند شما است، اما براي اين كار لازم است كه برنامه ريزي قبلي داشته باشيد.


پيش از شروع توليد پادكست خود اطمينان داشته باشيد كه 6 مرحله ذيل را طي خواهيد كرد:

1- مفهوم خود را پياده كنيد
2- در تدارك يك استوديو باشيد
3- اسكريپت برداريد
4- تمرين كنيد، تمرين كنيد، تمرين كنيد – و بعد ضبط كنيد
5- يك ميزبان با حجم زياد انتخاب كنيد
6- توسعه را متوقف نكنيد


اگر در صدد شروع توليد يك پادكست هستيد بايد بگويم كه راه خوبي را انتخاب كرده ايد. در سال 2018 تقريبا بيش از نيم ميليون پادكست فعال و بالاي 18 ميليون اپيزود وجود دارند.


در يك دنياي چندرسانه اي پادكست ها چيزي متفاوت ارائه مي دهند. آنها براي شنوندگاني كه پياده جايي مي روند و به يك كاري مشغول هستند (مانند رانندگي و يا تميز كردن) به سادگي قابل حمل هستند. پادكست ها يك نوع اعتماد و صميميت ميان ميزبان و شنونده ايجاد مي كنند و اين نوع از بازاريابي محاوره به وضوح تاثير خود را گذارده است، زيرا 70درصد شنوندگان مي گويند كه محصولات و سرويس هايي كه روي پادكست ها مي شنوند براي آنها مفيد بوده اند.

 

حتما بخوانيد: چهار نكته براي توليد پادكست


اگر در فكر اين هستيد كه آميخته بازاريابي خود را با پادكست شخصي خود متحول سازيد قبل از هر چيز مي گوييم كه آن را دنبال كنيد! اگر تصميم خود براي شروع يك پادكست را گرفته ايد چيزهاي زيادي هست كه بايد ياد بگيريد و به آنها توجه داشته باشيد – مانند محتوا، بخش فني ضبط و توزيع، چگونگي جذب مشتري و خيلي چيزهاي ديگر.

بنابراين، اجازه دهيد كه اين نمايش را با 6 مرحله آغازين شروع كنيم:
1- مفهوم خود را بسازيد
پادكست ها هر چيزي را كه فكرش بكنيد پوشش مي دهند! شما داريد در يك ميدان بازي بسيار رقابتي گام مي گذاريد مگر اينكه در اين حوزه بسيار حساس ماهر باشيد. كار شما ايجاد يك پادكست است كه يك مقدار متفاوت و يا منحصر به فرد است، جايي كه مي تواند شخصيت، احساس و چشم انداز شما را انعكاس دهد. موضوع پادكست خود را انتخاب كنيد و يك تغيير اساسي در آن ايجاد كنيد و شنوندگان را جذب آن بكنيد.


همين طور لازم و مهم است كه مخاطبان خود را تعريف كنيد. چه كساني به پادكست شما علاقه مند هستند و چرا؟ آنها در چه گروه سني قرار دارند و ساكن كجا هستند؟ پادكست هاي مشابه را جست وجو كنيد و به كاري كه آنها انجام داده اند دقت كنيد. شما چگونه مي توانيد يك كار متفاوت و يا بهتر انجام دهيد؟


2- در تدارك يك استوديو باشيد
براي آنهايي كه نخستين بار مي خواهند پادكست توليد كنند ممكن است از اينكه نتوانند لپ تاپ خود را روشن كنند و با هدست خود ضبط كنند قدري شوك وارد شود. براي يك پادكست خوب به تجهيزات صوتي خوب لازم است تا يك كيفيت صوتي حرفه اي ايجاد كرد و گوش كردن به آن راحت باشد.


بهترين محتوا در جهان هم شنيده نخواهد شد اگر كه ضبط آن بسيار ضعيف باشد، صداي آن بيش از حد بلند باشد، مكث و توقف زياد داشته باشد و يا يك نويز يكنواخت روي آن باشد. با اين حال، لازم نيست كه يك هزينه هنگفت تجهيزات پخش پادكست صرف كنيد. در اينجا خلاصه اي جامع از تجهيزاتي كه بدان نياز داريد ارائه شده اند.

 

حتما بخوانيد: پنج گام براي ايجاد پادكست‌ هاي موفق


براي مثال، اگر براي يك پادكست كوچك تر و يا متوسط برنامه ريزي كرده ايد مي توانيد با ضبط صدا روي iPhone خود با ميكروفون پلاگين يك كيفيت صوتي مطلوب داشته باشيد.


نيازها، نتايج مطلوب و بودجه خود را بررسي كنيد و براساس آن استوديوي خود را مجهز كنيد.

3- اسكريپت برداريد
زماني كه صرفا كار خود را شروع كرده ايد نخست يك مقدار ريتم پادكست را تمرين كنيد. به ويژه اگر هيچ گاه قبلا يك چنين تجربه اي نداشته ايد كار صحبت كردن با مخاطب، تنظيم سرعت پخش و استفاده از يك سبك ارائه مطلوب ممكن است براي شما چالش برانگيز باشد. به اين دليل بهتر است كه نخست روي يك اسكريپت كاملا ابداعي كار كنيد. بعدا كه در اين زمينه اطمينان بيشتري به خود پيدا كرديد بدون متن صحبت كردن را تمرين كنيد و در پادكست خود يك مقدار آزاد عمل كنيد، اما اكنون براي شروع كار با يك نوشته كامل و دقيق شروع كنيد كه كل پادكست شما از شروع تا پايان را پوشش دهد و شما را در حين كار سردرگم نكند.


در مورد توسعه اسكريپت خود به خاطر داشته باشيد كه يك پادكست خوب هرچند كه يك طرفه است اما با يك گفت وگوي بزرگ وجه مشترك بسيار دارد. از داستان ها و نمونه هاي شخصي براي برداشت نكات مهم استفاده كنيد. اطمينان داشته باشيد كه اين نكات هميشه با نياز مخاطب شما مرتبط هستند.


شما حتي مي توانيد يك مصاحبه ترتيب دهيد و يا با همكار خود يك گفت وگوي تازه و جالب ايجاد كنيد.

4- تمرين، تمرين، تمرين – سپس ضبط
اكنون اسكريپت شما كامل است و آماده ضبط هستيد! اما يك مقدار دست نگهداريد و سريع عمل نكنيد.


همان طور كه بدون آمادگي قبلي حداقلي براي يك ارائه يك وبينار زنده شركت نمي كنيد پادكست خود را هم نمي توانيد ضبط كنيد مگر اينكه بارها و بارها تمرين كرده باشيد. به ويژه در اپيزودهاي اوليه كه از لحاظ مسائل فني و مسائل ارائه هنوز به فرآيند ضبط آشنايي نداريد هرچه بيشتر تمرين كنيد كار شما در زمان ضبط راحت تر خواهد بود.

 

حتما بخوانيد: پادكست ابزاري براي جذب مخاطب


طي اجراهاي تمريني، سبك ها و آهنگ هاي مختلف گفتار را تمرين كنيد. به طور طبيعي اجرا كنيد، گويا كه با يك دوست صحبت مي كنيد. هيچ كس دوست ندارد يك صداي يكنواخت و خسته كننده را بشنود. از طرف ديگر، در اجرا يك سبك بيش از حد يكنواخت نداشته باشيد، اين سبك ممكن است آزاردهنده باشد و خيلي حرفه اي به نظر نرسد.

اگر از يك موسيقي متني استفاده مي كنيد چند سبك معدود را امتحان كنيد و تلاش كنيد كه آنها را متناسب با حسي كه مي خواهيد انتقال دهيد انتخاب كنيد. از اين مهم تر اينكه، زمان را مديريت كنيد. بهتر است زمان بيشتري را به تقويت اعتماد به نفس و دلگرمي خود اختصاص دهيد و با اين كار از سردرد احتمالي خود در اتاق ضبط جلوگيري كنيد.


5- يك ميزبان حجم زياد را انتخاب كنيد
اكنون كه فايل هاي صوتي پادكست خود را تهيه كرده ايد يك سرويس ميزبان را انتخاب كنيد كه پادكست هاي شما را ذخيره سازي كرده و آنها را در دنيا پخش كند. سرويس هاي ميزباني پادكست بسياري -در طيف رايگان تا پولي - وجود دارند كه همه قابل دسترس هستند. شما مي توانيد يك فهرست نسبتا جامع از آپشن هاي ميزباني پادكست را در اين پست مفيد ببينيد.


هر سرويس ميزباني مشخصه ها و مزاياي مختلف دارد و شما بايد يك مقدار راجع به آنها تحقيق كنيد و متناسب با بودجه و كار خود يك سرويس ميزبان مناسب پيدا كنيد.


به خاطر داشته باشيد كه يك فيدRSS براي پادكست شما بهتر است. يك فيد RSS شنوندگان شما را قادر مي سازد كه مشترك دريافت پادكست شما شوند و پس از ارائه فورا اپيزودهاي شما را دريافت كنند. شما ممكن است بخواهيد از يك سرويس ميزبان استفاده كنيد كه يك فيد RSS پادكست براي شما ايجاد كند؛ اغلب ميزبان هاي بهترين پادكست اين مشخصه را ارائه مي دهند.


اگر سرويس ميزبان شما اين كار را براي شما انجام ندهد شما خود مي توانيد فيد RSS پادكست خود را ايجاد كنيد.


6- توسعه را متوقف نكنيد

اكنون كه شما يك پادكست فعال توليد كرده ايد بايد آن را بي وقفه توسعه دهيد. اما قبل از اين كار بايستي يك عنوان بسيار جذاب براي اثر هنري خود انتخاب كنيد كه شخصيت و خاص بودن پادكست شما را انعكاس دهد.

پس از اين كار ظريف، آماده هستيد كه آن را ارتقا دهيد. به روش هاي مختلف مي توانيد اين كار را انجام دهيد. نخست، لازم است كه آن را روي iTunes و Google Play Stote ارتقا دهيد. هر پادكست حرفه اي به يك وب سايت خاص خود نياز دارد. اين وب سايت صفحه اي است كه پادكست شما را براي كل جهان ارائه مي دهد. اين وب سايت شامل اپيزودهاي پادكست شما، يك وبگاه، اطلاعات بيشتر راجع به شما، بيزينس شما، محصولات و خدمات، يك مشخصه كامنت براي شنوندگان شما و بسياري از مشخصه هاي ديگر است.


روش هاي مهم ديگر براي ارتقاي پادكست شما رسانه هاي اجتماعي و پلتفرم هاي ديسكاوري محتوايي هستند. توليد پادكست كار يك شب نيست. اگر شما در اين كار به لحاظ فني ماهر نباشيد ممكن است كيفيت ضبط صدا و ميزبان پادكست بيش از حد ضعيف به نظر آيند. با اين حال، اگر همين مراحل ساده را طي كنيد قطعا خواهيد توانست آنها را مديريت كنيد.
 


چالش واقعي در توليد پادكست اين است كه در يك موقعيت مناسب اقدام كنيد، روي موضوعي تمركز كنيد كه هيچ گاه قبلا روي آن كار نشده است و صدايي را ضبط و پخش كنيد كه شنوندگان با آن ارتباط برقرار كنند و بخواهند بارها و بارها به آنها گوش دهند.


زماني كه در اين كار ماهر شديد براي توليد پادكست شخصي خود ديگر مشكلي نخواهيد داشت.


مترجم: حسنعلي چرپانلو
منبع: outbrain- forsatnet