شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شيوه هاي برندسازي براي خود به عنوان يك سخنران حرفه اي
دوشنبه، 5 آذر 1397 - 14:32 کد خبر:35752
يكي از راهكارهاي مهم در توسعه كسب وكار، برند و افزايش نفوذمان بر مشتريان سخنراني در حضور آنهاست. در چنين موقعيت هايي فرصت ما براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب به شدت افزايش پيدا مي كند. به علاوه با نمايش تصوير و سخنراني تاثيرگذار موقعيت ما در بازار رقابتي كسب وكار حفظ خواهد شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از راهكارهاي مهم در توسعه كسب وكار، برند و افزايش نفوذمان بر مشتريان سخنراني در حضور آنهاست. در چنين موقعيت هايي فرصت ما براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب به شدت افزايش پيدا مي كند. به علاوه با نمايش تصوير و سخنراني تاثيرگذار موقعيت ما در بازار رقابتي كسب وكار حفظ خواهد شد.


نكته مهم درخصوص سخنراني عمومي نياز به يافتن مخاطب است. در حقيقت ما به عنوان كارآفرين نمي توانيم منتظر تماس يك برنامه به منظور سخنراني در سالن بزرگ شهر باشيم. به اين ترتيب يافتن موقعيت مناسب تقريبا برعهده خودمان است. به علاوه نوع مخاطب ما نيز در اين ميان اهميت دارد. سخنراني براي افرادي كه آشنايي و علاقه اي به كسب وكار ما ندارند، نتيجه دلخواه مان را پديد نخواهد آورد.

اجازه دهيد يك سوال اساسي از شما بپرسم. تا به حال چند بار به كنفرانسي رفته و احساس داشتن اطلاعات بيشتر در زمينه مورد بحث نسبت به سخنران را تجربه كرده ايد؟ به چه دليل شما به جاي سخنران مورد نظر در ميان مردم به ايراد سخنراني نپرداخته ايد؟ در حقيقت خيل عظيمي از اهالي كسب وكار با اين پرسش كه چرا آنها به جاي ديگر افراد به سخنراني مشغول نيستند، دست و پنجه نرم مي كنند.
من به عنوان فردي كه بيش از يك دهه در زمينه ترغيب مردم به توسعه برند و افزايش تاثيرگذاري كمپين تبليغاتي فعاليت كرده ام، چند نتيجه كاربردي در مورد پرسش ها و مشكلات مطرح در سطرهاي قبلي به دست آورده ام.
 

حتما بخوانيد: نوشتن نطق يا سخنراني


يكي از دلايل اصلي عدم بازاريابي مناسب افراد براي خود به عنوان سخنران است. بسياري از برندهاي امروزي يك سايت رسمي دارند. با جست وجويي ساده در گوگل اين سايت پيدا خواهد شد. سپس در بخش مديريت زيرشاخه اي تحت عنوان بيوگرافي وجود دارد. در اين بخش توضيحاتي كوتاه يا بلند درخصوص ماهيت كسب وكار و تاريخچه برند مورد نظر يافت مي شود. نكته مهم توقف فرآيند گفت وگو با مخاطب به همين بخش است. در حقيقت برندهاي بزرگ به دنبال چيزي فراتر از اينها هستند. به همين خاطر اغلب آنها برنامه اي دقيق براي برگزاري كنفرانس ها يا ضبط ويدئوهاي جذاب براي سخنراني با مخاطب هاي شان هستند.
توصيه من به بسياري از افراد در اينجا توسعه اقتدار شخصي شان به عنوان يك كارشناس و سخنران حرفه اي است. به اين ترتيب شما در مقام يك كارآفرين شناسنامه اي فراتر از سايت رسمي تان خواهيد داشت.


ايجاد وب سايت رسمي
در اينجا به سه نكته مهم كه بايد در سايت رسمي مان رعايت كنيم، اشاره خواهم كرد:
 

فايل ويژه سخنراني: اين فايل بايد بين 2 تا 4صفحه باشد. به اين ترتيب هر فرد يا سازماني كه علاقه مند به شناخت بيشتر شما در مقام سخنران است، به راحتي اين فايل را دانلود و مطالعه خواهد كرد. در اين فايل بايد بيوگرافي، تحصيلات و بخش هاي مهم برخي از سخنراني هاي شما درج شده باشد. به علاوه درج برخي نظرهاي مثبت پيرامون سخنراني هاي شما از افراد نسبتا مشهور گزينه مطلوبي محسوب مي شود.


حلقه توسعه سخنراني: اين بخش شامل يك ويدئوي اصلي به منظور توسعه جايگاه شما به عنوان سخنران و كارشناس حوزه تخصصي كسب وكارتان است. چنين ويدئوهايي به طور معمول بين 2 تا 4دقيقه هستند. همچنين بخش اصلي اين ويدئوها شامل نكات اصلي و جذاب سخنراني هاي مختلف ماست. گاه شما به اين ويدئو بايد به عنوان حلقه توسعه سخنراني هاي بعدي شما باشد.


ويدئوي 10 تا 20 دقيقه اي ويرايش نشده از شما در حين سخنراني: اگر به دنبال دريافت درخواست هاي بيشتر براي ارائه سخنراني هستيم، بايد نمونه هاي عادي نيز از خود به عنوان سخنران در اختيار برنامه ريز ها قرار دهيم. بدون شك تهيه گزينشي از بهترين لحظات ما در سخنراني كار آساني است. با اين حال قضاوت نهايي پيرامون ما به عنوان سخنران پس از مشاهده بخشي از سخنراني معمولي ما (منظور بدون اعمال ويرايش و گلچين كردن) صورت خواهد گرفت.

 

حتما بخوانيد: ۱۱ آوريل ـ فن سخنراني عمومي


گمان مي كنم شما نكات مهمي را در اين بخش فرا گرفته ايد. در هر صورت سايت ما بايد پايگاهي براي بازاريابي كارهاي آينده مان به عنوان سخنران باشد. در غير اين صورت، راه اندازي و مديريت يك سايت معمولي كار چندان دشواري نيست. البته چنين سايتي نتيجه دلخواه ما را نيز در پي نخواهد داشت.


برنامه ريزي براي نخستين سخنراني
خب، اجازه بديد پيرامون اين اتفاق اندكي صحبت كنيم. شما چگونه آن را صورت بندي خواهيد كرد؟ چه محلي را براي سخنراني انتخاب مي كنيد؟ چه مقدار پول دريافت خواهيد كرد يا چقدر براي انجام سخنراني هزينه مي كنيد؟ اجازه دهيد با پرسش اخير كارمان را شروع كنيم.


در اين مورد هيچ پاسخ قطعي وجود ندارد. در حقيقت شروع سخنراني ما بايد به صورت رايگان باشد. اين كار به ما فرصت يادگيري و كسب تجربه را مي دهد. به اين ترتيب در طول زمان شهرت ما در عرصه سخنراني بيشتر خواهد شد. سپس در مراحل بالاتر درآمدزايي به عنوان سخنران حرفه اي شروع مي شود.

اكنون اجازه دهيد به پرسشي ديگر بپردازيم: كجا بايد سخنراني كرد؟
اگر شما به عنوان يك كارآفرين حرفه اي نگران آينده تان در مقام سخنران هستيد، بايد اندكي نسبت به مكان برگزاري سخنراني هاي خود وسواس به خرج دهيد. اين نكته از نخستين سخنراني بايد مد نظر قرار گيرد. بهترين كار در اينجا افزودن محل هاي مورد علاقه براي سخنراني در همان فايل ويژه سخنراني است. به اين ترتيب برنامه ريزهاي مراسم از سليقه شما مطلع خواهند شد. اجازه دهيد به بررسي بيشتر برخي از محل هاي مناسب براي سخنراني بپردازيم:


• دانشگاه ها: براي شروع با برخي از دانشگاه ها تماس برقرار كنيد. در حقيقت ارائه رزومه و پشنهاد براي ارائه سخنراني به عنوان ميهمان در همايش ها كاري رايج در ميان كارآفرينان است. بنابراين چنين كاري به هيچ وجه جلوه حرفه اي شما را خدشه دار نمي كند.


• تالارهاي اصلي شهر و باشگاه هاي ورزشي: بسياري از تالارهاي بزرگ شهرها و باشگاه هاي ورزشي هر ماه ميزبان مراسم هاي متعددي هستند. مردم نيز به عنوان مخاطب هاي اصلي چنين مراسم هايي علاقه زيادي به حضور در چينن محيط هايي نشان مي دهند. به علاوه در شهرهاي بزرگ دسترسي به چنين محيط هايي بسيار راحت است.


• كسب وكارهاي محلي: برخي از كسب وكارهاي محلي در دفتر مركزي شان اقدام به برگزاري همايش هاي كوچك مي كنند. براي شروع حضور در چنين همايش هايي براي شما بسيار مفيد خواهد بود. در هر صورت افزايش شهرت و نفوذمان به عنوان يك سخنران بايد از سطح محلي آغاز شود.


• كتابخانه ها و مراكز پژوهشي: اگر حوزه كسب وكار شما با برخي از همايش هاي دولتي هماهنگي دارد، حضور در آنها بسيار مفيد خواهد بود. چنين همايش هايي به طور معمول در كتابخانه ها يا مراكز پژوهشي برگزار مي شود.


• مراسم هاي بازاريابي: حوزه بازاريابي براي همه كسب وكارها مهم است. بنابراين با حضور در چنين مراسم هايي به راحتي فرصت توسعه شهرت تان به عنوان بازارياب را خواهيد داشت.


• همكاري با ساير سخنران ها: يكي از كارهاي جالب در اين ميان همكاري با ساير سخنران ها و برگزاري يك سخنراني مشترك است. به اين ترتيب مخاطب انگيزه بيشتري براي حضور در مراسم شما خواهد داشت.
 

حتما بخوانيد: اصول مهم يك اجراي مناسب سخنراني


پيش از سخنراني فكر كنيد
به عنوان بخش پاياني توصيه هاي ذيل را مد نظر داشته باشيد:
• پژوهش كنيد: پيش از حضور در يك مراسم و ايراد سخنراني بايد نسبت به موضوع بحث اشراف كامل پيدا كنيد. پژوهش و مطالعه پيرامون موضوع اصلي يكي از توصيه هاي كاربردي و هميشگي من است. به اين ترتيب ديگر به هنگام سخنراني غافلگير نخواهيد شد.


• آگاهي از اهميت زمان بندي درست: در بسياري از مراسم ها به هر سخنران ميزان محدودي زمان داده مي شود. به اين ترتيب پيش از آماده سازي متن سخنراني بايد از ميزان وقت مان مطع شويم. به اين ترتيب مديريت زمان بسيار راحت تر صورت مي پذيرد. اين كار به طور معمول با طرح پرسش از مسئول كنفرانس صورت مي گيرد.


• ارائه يك نسخه كامل: در بسياري از سخنراني ها تمركز فرد ارائه دهنده بيش از حد بر روي يك بخش خاص است. به اين ترتيب در نهايت سخنراني وي مفهوم اصلي در بر ندارد. توصيه من در اينجا تلاش براي ارائه نسخه اي كامل پيرامون موضوع است. به اين ترتيب بايد به همه بخش ها توجه كافي را داشته باشيم.


• خود را متمايز جلوه دهيد: هر سخنران بايد ويژگي منحصر به فرد خود را داشته باشد. فقط در اين صورت ما موفق به يافتن مخاطب خاص خود مي شويم. متاسفانه اكنون بسياري از سخنران ها نسبت به اين نكته بي توجه هستند. به همين خاطر اغلب آنها مشتري چنداني براي ارائه سخنراني پيدا نمي كنند.


• ضبط ويدئو از هر سخنراني: به عنوان يك سخنران بايد از همه سخنراني هاي خود ويدئو داشته باشيم. اين كار به ما در تهيه رزومه مناسب و همچنين تهيه كليپ هاي تبليغاتي و بازاريابي كمك شاياني خواهد كرد.


مترجم: آدام ويتي, علي آل علي
منبع: allbusiness - فرصت امروز