شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از مشخصههاي روابط عمومي كارآمد، داشتن برنامههاي خاص براي هر يك از اقشار جامعه يا مخاطبان خود است. يكي از اين قشرها، رهبران فكري هستند. تحقيقات نشان ميدهد كه اين افراد، افرادي هستند كه وسايل ارتباط جمعي به واسطه آنان، پيام هاي خود را به ساير اقشار جامعه انتقالميدهند. رهبران فكري يا واسطههاي ارتباطي ضمن اخذ پيام از رسانهها، آنها را در يك ارتباط ميانفردي به زبان توده به آنها انتقال ميدهند.
بنابراين ميتوان گفت تأثير پيام بر هر يك از اقشار جامعه يكسان نيست. در اين ميان رهبران فكري از اهميت والايي در انتقال پيام روابط عمومي به اقشار مختلفبرخوردار هستند.
روابط عمومي كارآمد با برنامهريزي ويژه براي رهبران فكري ميتواند كانون هاي انتشار افكار عمومي را هدايت كند.
روابط عمومي كارآمد از بين رهبران فكري بايد ليست اسامي افرادي را كه بيشتر از سايرين در ارتباط با آن سازمان قرار دارند، تهيه كرده و برنامههاي مختلفي را براي آنها تدارك ببيند.