شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه مراسم معرفي محصول جديد را مديريت كنيم؟
سه شنبه، 22 آبان 1397 - 15:27 کد خبر:35537
نكته مهم درخصوص معرفي محصولات جديد شناخت هدف اصلي و ابزارهاي مورد نياز است. آيا شما نيز در پي گردآوري مقدمات معرفي محصول تازه تان هستيد؟ اگر اين طور است، مقاله كنوني به شما در راستاي دستيابي به هدف تان كمك شاياني خواهد كرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- معرفي محصولات تازه به طور معمول كار دشواري محسوب مي شود. انجام اين كار در سال جاري فرآيند بسيار دشوار و پيچيده تري خواهد بود. شايد در نگاه نخست بسياري از برندها فقط حوزه كسب وكار خود را داراي چنين مشكلي تصور كنند. با اين حال براساس گزارش وب سايت Publicity در سال جاري 80درصد از محصولات جديد در جلب نظر مخاطب و كسب فروش ناموفق عمل كرده اند. با اين حال فضاي موجود براي كارآفرينان به طور كامل تيره و تار نيست. شايد حضور رقباي متعدد كار را براي برندها دشوار كند. با اين حال در مقايسه با دهه هاي گذشته اكنون ابزار و امكانات بيشتري در دسترس كارآفرينان است.


نكته مهم درخصوص معرفي محصولات جديد شناخت هدف اصلي و ابزارهاي مورد نياز است. آيا شما نيز در پي گردآوري مقدمات معرفي محصول تازه تان هستيد؟ اگر اين طور است، مقاله كنوني به شما در راستاي دستيابي به هدف تان كمك شاياني خواهد كرد.

اهميت شناخت مخاطب
نخستين قدم در راستاي برگزاري مراسم معرفي محصول جديد شناخت درست مخاطب مان است. در حقيقت شناسايي سليقه و پسندهاي مخاطب هدف براي موفقيت در عرصه كسب وكار ضروري به نظر مي رسد. همچنين بايد پلتفرم هاي اجتماعي مورد علاقه و نوع پيام هاي تحريك كننده شان براي پاسخگويي را مورد شناسايي قرار دهيم. توجه داشته باشيد، اگر در اين مرحله با شكست مواجه شويد، در مراحل بعدي نيز نتيجه اي مشابه در انتظارتان خواهد بود.


مي دانم اكنون به چه فكر مي كنيد: پيش از داشتن مخاطب چگونه بايد در مورد آن آگاهي كسب كرد؟
نكته مهم در اينجا امكان استفاده از نتايج مطالعات راهبردي در مرحله پيش و پس از مراسم مان است. ابزارهاي هوشمندي نظير Smart Survey و Monkey Survey به برندهايي كه در پي برگزاري نظرسنجي هستند، كمك زيادي خواهد كرد.


در بسياري از مواقع آناليز و تحليل نحوه عملكرد رقبا نقش مؤثري در بهبود مراسم معرفي ما خواهد داشت. ابزارهايي نظير Similar Web و You Gov بهترين نرم افزارهاي موجود براي اين كار محسوب مي شوند.


پس از آنكه تا جاي ممكن اطلاعات كاربردي در مورد مخاطب مان جمع آوري كرديم، نوبت به ترسيم تصويري دقيق از خواسته و سليقه شان مي رسد. هرچه در ترسيم اين تصوير دقيق تر عمل كنيم، در آينده تعامل مان با مخاطب عميق تر خواهد بود. منظور من در اينجا از ترسيم تصوير چندان پيچيده نيست. طراحي يك جدول ساده از سليقه مخاطب راهكاري مناسب براي تحليل بهينه نتايج نظرسنجي مان خواهد بود.

هرچه در مطالعه مان بر روي جزييات بيشتري تأكيد كنيم، توانايي پيش بيني سليقه مخاطب برندمان افزايش خواهد يافت. به المان هاي ذيل به هنگام گردآوري اطلاعات توجه كنيد:
• سن
• جنسيت
• محل زندگي يا كار
• ميانگين درآمد
• موقعيت خانوادگي و اجتماعي
• سرگرمي ها و علاقه مندي ها
 

پيش از شروع مراسم سايت خود را آماده كنيد
شايد شما گمان كنيد كه اقدام براي طراحي و ساخت يك سايت زيبا پيش از مراسم معرفي محصول كاري خارج از برنامه باشد. اين فرض شما در صورت استفاده از سايت رسمي شركت به منظور فروش محصولات كاملاً درست خواهد بود. با اين حال در دنياي مدرن سايت رسمي يك برند فقط براي فروش بيشتر نيست. در حقيقت دنياي آنلاين موقعيت مناسبي براي تعامل بيشتر، شناخت دوجانبه و تلاش براي نزديك شدن به زندگي مخاطب هاست. به اين ترتيب سطح اهداف برند ما بايد بسيار وسيع تر از فروش صرف محصولات باشد. فرض من در اينجا بر روي معرفي نخستين محصول برند شماست. با اين حساب سايت رسمي برندتان هنوز هيچ محتوايي براي فعاليت در زمينه فروش ندارد. در اين شرايط مزيت راه اندازي يك سايت رسمي چه خواهد بود؟ پاسخ كوتاه به پرسش فوق «فايده هاي خيلي زياد» است.


پيش از همه، راه اندازي سايت پيش از معرفي محصول برندمان به ما در زمينه عيب يابي كمك شاياني خواهد كرد. وقتي هنوز فرصت درازي تا شروع معرفي محصول باقي است، مهلت ما براي آزمون و خطا پيرامون سايت مان زياد خواهد بود. بي شك چنين فرصتي پس از معرفي محصول وجود ندارد.


به طور همزمان، پيش از معرفي محصول ما فرصت توليد محتواي جذاب براي جلب نظر مخاطب را خواهيم داشت. اين شيوه يكي از راهكارهاي كاملاً نوين برندسازي محسوب مي شود. براساس مطالعه سايت All Business برندهايي كه پيش از معرفي محصولات شان به فعاليت در زمينه توليد محتواي آنلاين مي پردازند، شانس بيشتري در تبديل مخاطب هاي خود به مشتري دارند.


توجه داشته باشيد كه كاربران علاقه مند به برند شما مي توانند فهرست مخاطب هاي كمپين بازاريابي ايميلي تان را نيز شكل دهند. به اين ترتيب با درخواست براي ثبت آدرس ايميل شما فرصت مهمي براي تعامل هرچه بيشتر با مخاطب خود خواهيد داشت.


يكي از راهكارهاي بسيار مؤثر براي بازاريابي برندمان در آينده دريافت اطلاعاتي نظير محل سكونت، سن و فهرست علاقه مندي هاي آنلاين مخاطب هاست. به اين ترتيب در آينده شما بانك اطلاعاتي نسبتا مناسبي از مخاطب هاي هدف تان خواهيد داشت.


پيش از شروع مراسم ويروس برندتان را منتشر كنيد
توسعه ويروسي محتوا را بسياري از كارشناس ها همان «پيش نمايش» مي نامند. هدف اصلي از اين كار نمايش اوليه محتواي برندمان براي مراسم معرفي محصول به جامعه آماري چند هزار نفري است. به اين ترتيب برند ما فرصت دريافت واكنش هاي متفاوت را خواهد داشت.


شايد شما هم استراتژي برند هريز در زمينه معرفي محتواي خود به 100 هزار نفر از مخاطب هاي ويژه اش را به ياد داشته باشيد. در اصل اين مخاطب ها افرادي عادي بودند كه اين برند براي شروع به كار انتخاب كرد. نتيجه اين اقدام شجاعانه جذب نزديك به 100 هزار نفر مخاطب هدف پيش از شروع به كار رسمي آن برند بود.


با توجه به صحبت هاي فوق، پيش نمايش مراسم چگونه به كسب وكار ما كمك خواهد كرد؟
توسعه ويروسي مطالب مراسم مان تا حد زيادي شبيه به كار برند هريز است. با اين حال به جاي ارائه اطلاعات محدود، ما تمام جزييات مراسم را در اختيار جامعه آماري خود قرار مي دهيم. پس از دريافت پيشنهادات نوبت به توسعه برندمان به نمايندگي از آنها مي رسد. در حقيقت اگر مراسم ما جذاب باشد، جامه آماري ما به سرعت اقدام به اشتراك گذاري تجربه اش با ساير مردم مي كند. اين كار اشتياق كاربران فضاي مجازي به مراسم و محصول ما را به طور چشمگيري افزايش خواهد داد.
فرض كنيد شما در حال برنامه ريزي براي معرفي محصول جديد برند اپل هستيد. در اين ميان يك ايده مناسب انتخاب تعداد محدودي از مشتريان ثابت برند به عنوان جامعه آماري است. در اين ميان بايد فرصت كار با محصول تازه اپل را به جامعه آماري خود بدهيم. سپس با دريافت نظرات و پيشنهادات به همكاري خود خاتمه خواهيم داد. از اينجا به بعد فرآيند بازاريابي محصول ما از سوي جامعه آماري صورت مي پذيرد. شمار بالايي از اين افراد اقدام به توضيح تجربه شان براي ديگر كاربران خواهند كرد. چنين استراتژي را در عمل برند EA (Electronic Art) انجام مي دهد. اين برند پيش از رونمايي رسمي از هر بازي كنسولي اش به شمار محدودي از گيمرها اجازه كسب تجربه كار با بازي را مي دهد. به اين ترتيب علاوه بر استفاده از پيشنهادهاي اين افراد، كار بازاريابي و تبليغات شان نيز به صورت رايگان انجام مي شود.


اگر شما نيز به فكر پيش نمايش محصول تان براي جامعه آماري هستيد، به نكات ذيل توجه داشته باشيد:
• به منظور اجراي طرح شما نياز به پايگاهي براي ثبت نام خواهيد داشت (در حالت ايده آل سايت رسمي برندتان).
• به منظور نمايش درخواست براي ثبت نام افراد در طرح پيش نمايش بايد در شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك پست تان را توسعه دهيد. بودجه مناسبي براي اين كار كنار بگذاريد.
• فرآيند استفاده از محصول خود را تا جاي ممكن ساده كنيد. هرچه مخاطب راحت تر به محصول شما دست پيدا كند، فرآيند پيش نمايش سريع تر انجام خواهد شد.
 

كمپين ويژه مراسم را طراحي كنيد
همانطور كه آماده ساماندهي مراسم اصلي مي شويد، تدارك كمپين ويژه اي براي برندتان را نيز در ذهن داشته باشيد. هدف اصلي از اين كار ارائه ساده و سريع اطلاعات به مخاطب است. همچنين بايد از سهولت ثبت سفارش خريد نيز اطمينان حاصل كنيد. يكي از تجربيات تلخ همه ما انتظار طولاني در سايت خريد محصولات است. شايد تا يك دهه پيش به دليل شرايط تكنولوژيك چنين اشتباهاتي چندان مهم تلقي نمي شد، اما اكنون مخاطب در كسري از ثانيه قيد برند ما را خواهد زد.
يكي از بهترين راهكارها براي شروع كمپين مراسم ارسال ايميل به كاربراني است كه در بخش هاي قبلي با آنها ارتباط برقرار كرده ايد. در زمينه ارسال ايميل نخست بايد نهايت دقت را داشت. اين پيام بايد كاملاً حرفه اي و در عين حال صميمانه ارسال شود. به جاي صحبت هاي كليشه اي در متن ايميل خود از دعوت ويژه كاربر صحبت كنيد. همچنين ارائه تخفيف استثنايي به كاربران به دليل ارتباط طولاني با آنها نيز ايده جالبي خواهد بود.


به منظور افزايش جذابيت ايميل هاي برندمان بايد بر روي تخفيف ويژه و محدود تأكيد كنيم. به اين ترتيب حداقل براي استفاده از تخفيف ويژه نيز مخاطب ما سري به مراسم مان خواهد زد.


به عنوان نكته آخر اين بخش، پس از خريد محصول از سوي مخاطب نوع رابطه ما با آنها بايد تغيير كند. از اينجا به بعد طرف مقابل ما فقط مخاطب هدف نيست، بلكه مشتري برندمان نيز محسوب مي شود.


همه جا باشيد
نيازي به توضيح ندارد كه هرچه بيشتر برند شما در معرض ديد مخاطب باشد، شانس شما براي جلب نظر بيشتر افزايش خواهد يافت. در اينجا من فهرستي از كارهايي كه شما به منظور دستيابي به اين هدف مي توانيد انجام دهيد، گردآوري كرده ام. به نكات ذيل توجه كنيد:


• تبليغات كمپين خود را در تمام پلتفرم هاي موجود توسعه دهيد.
• برگزاري مسابقه يكي از ايده هاي بسيار جالب براي ترغيب هرچه بيشتر مخاطب به توجه و خريد محصول مان است.
• همكاري با افراد مهم و تأثير گذار را در نظر داشته باشيد. در حوزه بازاريابي الگوي تأثير گذاري نتيجه بخشي بسيار بالايي دارد.
• محصول خود را در اختيار وبلاگ نويس هاي مختلف نيز قرار دهيد. به طور معمول آنها پست هاي ويژه اي براي معرفي و نقد و بررسي هر محصول تهيه مي كنند.
• ايميل هاي حاوي درخواست براي فروش محصول تان به برندهاي معتبر نظير آمازون (يا هر كسب وكار مشابه محلي) ارسال كنيد.
• هرگز بازاريابي آفلاين را از ياد نبريد. در بسياري از كسب وكارها افراد هنوز هم تحت تأثير بازاريابي آفلاين نظير بيلبوردها يا تبليغات تلويزيوني هستند.

برنامه ريزي، برنامه ريزي و بازهم برنامه ريزي
باشه، قبول دارم كه اين مورد بسيار واضح است. با اين حال چنين توصيه اي براي كسب وكارهاي كوچك تازگي دارد. بسياري از برندهاي تازه كار و كوچك پس از اجراي برنامه شان با خيالي راحت به سوي كارهاي ديگر مي روند. اگر به دنبال موفقيت پايدار و بلندمدت هستيد، سعي كنيد مانند اين دسته از برندها نباشيد.


يكي از نكات مهم به هنگام برنامه ريزي اصلاح آن در طول فرآيند اجراست. به اين ترتيب به موازات اجراي كمپين مان بايد نسبت به شناسايي نقاط ضعف و رفع فوري آنها اقدام كنيم. همچنين در مورد برنامه يكپارچه برندمان بايد هميشه اطلاعات مورد نياز براي ارزيابي انتقادي اش را فراهم كنيم. اين اطلاعات عمدتا شامل ميزان پسند هر بخش از سوي مخاطب مي شود.


به عنوان توصيه پاياني برنامه ريزي را هميشه جدي بگيريد. در حقيقت برندهاي شكست خورده به دليل عدم برنامه ريزي نابود نمي شوند، بلكه برنامه آنها با نياز كسب وكار و مشتريان شان ناهماهنگ است. بنابراين صرف برنامه ريزي پايان كار محسوب نمي شود. بايد هميشه نسبت به آپديت برنامه برندمان اقدام كنيم. فقط در اين صورت هميشه در برابر نياز مشتريان توانايي پاسخگويي خواهيم داشت.
 

مترجم: سوجان پاتل, علي آل علي
منبع: allbusiness - فرصت امروز