شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : لينك سردبيري چيست؟ چه اهميتي دارد؟
یکشنبه، 12 خرداد 1392 - 19:34 کد خبر:3544
در نگارش هر متني يكي از بايسته هاي متن رسايي و گويايي آن است. چنانچه متن نتواند به تمام سوالات خواننده پاسخ دهد، اصطلاحا به آن متن ناقص مي گويند.


شارا، عادل ميرشاهي، كارشناس سئو و روابط عمومي- در نگارش هر متني اعم از يادداشت، خبر، گزارش و مصاحبه، يكي از بايسته هاي متن رسايي و گوياي آن است. چنانچه متن نتواند به تمام سوالات خواننده پاسخ دهد، اصطلاحا به آن متن ناقص مي گويند.
 با توسعه فضاي مجازي متون تحت وب داراي ويژگي هاي خاصي شده اند و نگارش آنها نيز از اسلوب خاصي تبعيت مي كند. چرا كه در فضاي وب نوشته به مراتب سريعتر منتشر مي شوند و همين سرعت انتشار سبب مي شود كه ديالوگ در فضاي وب به سرعت شكل گرفته و رشد كند.
 لذا متوني كه در وب نگاشته مي شوند داراي خاصيت به روز بودن و مبتني بودن بر متون ديگري هستند كه در زمان نگارش براي وب در سايت هاي ديگر منتشر شده اند. در اين شرايط اكثر متون به نوعي به متون ديگر وابسته اند. اين وابستگي در بيشتر اوقات متون تحت وب را لازم و ملزوم همديگر مي كند. بدين معني كه بدون متن پيشين نمي توان از جزئيات و يا بافتي كه متن در آن نوشته مي شود آگاه شد.
 از همين جهت است كه سردبيران نشريات آنلاين كه محتواهايي اين چنين توليد مي كنند، پس از پايان نگارش متن در مورد واژه ها و عباراتي كه احساس مي كنند مي توان با ارجاع خواننده به صفحه اي در همان سايت (لينك داخلي) يا صفحه اي در تانماي ديگر (لينك خارجي) اطلاعات جامع تري در اختيار او قرار داد، آن قسمت متن را انتخاب و با انتخاب گزينه هايپر لينك، به صفحه مورد نظر لينك مي دهند. به اين لينك، اصطلاحا «لينك سردبيري» گفته مي شود.
 بنابراين «لينك سردبيري» عبارت است از: « هايپر لينكي كه سردبير نشريه آنلاين در ميان خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه و ... براي اقناع مخاطبش به صفحه اي درون سايت (لينك داخلي) يا خارج از سايت (لينك خارجي) مي دهد.»
 پس از ورود پنگوئن و پاندا و تغييرات نرم در الگوريتم گوگل «لينك سردبيري» از اهميت ويژه اي برخوردار شد. اين لينك علاوه بر اينكه به اقناع خواننده متن براي دريافت محتواي بيشتر كمك مي كند، در بهينه سازي براي موتورهاي جستجو (SEO) نيز موثر است.
 اين بدين معناست كه به تدريج علاوه بر ساخت لينك، محتواي با كيفيت، به روز رساني مرتب و ...، سايت هايي كه از لينك هاي داخلي و خارجي بيشتري استفاده كرده اند، در نتايج جستجوي گوگل در جايگاه بالاتري نشان داده مي شوند.
 «لينك سردبيري» براي يك صفحه ويژگي خاصي را مي آورد كه موتور جستجوي گوگل به آن بسيار علاقه مند است. اين ويژگي سرگرم كردن بازديدكننده در صفحه سايت است. بدين ترتيب كه وقتي بازديد كننده از طريق موتور جستجو وارد سايت شما مي شود از طريق لينك هاي متعدد به صفحات گوناگون مراجعه كند و مجبور نباشد پس از مطالعه صفحه شما دوباره به موتور جستجو بازگردد.
 نمونه بسيار عالي از «لينك هاي سردبيري» را مي توان در سايت ويكيپديا مشاهده كرد. همانطور كه مي دانيد در اغلب جستجو ها صفحه ويكيپديا در ابتدا نشان داده مي شود و يكي از دلايل اين امر، وجود لينك هاي متعدد داخلي و خارجي است سايت است.
 نكته بسيار مهمي كه در «لينك سردبيري» وجود دارد، تاثير مثبت و منفي «لينك سردبيري» به صفحات خارجي در رتبه صفحه (Page Rank) است. در صورتي كه به سايت هايي با پيج رنك كمتر از سايت خودتان لينك سردبيري مي دهيد بايستي از تگي به نام استفاده كنيد. براي آگاهي از نحوه استفاده و تاثير اين تگ، مطالب مرا در شارا دنبال كنيد.