شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 15 توصيه كاربردي به منظور ايجاد محتواي جذاب
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 21:19 کد خبر:35340
رمز موفقيت بسياري از وب سايت هاي موفق نگارش مطلب با توجه به نياز مخاطب شان است. در حقيقت اغلب سايت هاي مشهور از همين شيوه براي جلب نظر مخاطب سود مي برند. برخي از آنها هنگامي كه در ميز كنفرانس شركت نشسته اند، چنين افكاري به سراغ شان مي آيد: «ما بايد سايت مان را به گونه اي جذاب و كاربردي براي مخاطب در بياوريم.»



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رمز موفقيت بسياري از وب سايت هاي موفق نگارش مطلب با توجه به نياز مخاطب شان است. در حقيقت اغلب سايت هاي مشهور از همين شيوه براي جلب نظر مخاطب سود مي برند. برخي از آنها هنگامي كه در ميز كنفرانس شركت نشسته اند، چنين افكاري به سراغ شان مي آيد: «ما بايد سايت مان را به گونه اي جذاب و كاربردي براي مخاطب در بياوريم.»

در اين ميان يكي از اعضاي شركت ممكن است چنين جمله اي را بيان كند: «وب سايت ما بايد حرفه اي به نظر برسد، بنابراين بايد از تصاوير استاك زيبا و افراد متخصص در زمينه نگارش متن استفاده كنيم». نفر سوم در اين ميان تير خلاص را وارد مي كند: «ما بايد صفحه اي مخصوص براي محصولات مان داشته باشيم. در عين حال اين صفحه نبايد خيلي با جزييات سر مخاطب را درد آورد. هدف اصلي بايد نمايش جزئي محصولات مان به آنها باشد.»

در ميان بحث شايد يكي از اعضاي بخش فروش اين گونه اظهار نظر كند: «در بخش «تماس با ما» بايد اطلاعات لازم براي تماس آسان مخاطب با ما گنجانده شود. در غير اين صورت شانس ما براي جلب نظر مخاطب به شدت كاهش مي يابد. اگر قصد فروش اينترنتي محصولات مان را داريم، بايد شماره تماس و ايميل بخش فروش نيز در آنجا درج كنيم.»


اگر شما نيز با مطالعه اين بخش به فكر دشواري هاي مديريت يك سايت افتاده ايد، بنابراين آماده شروع مقاله هستيد. در حقيقت بسياري از مردم مديريت سايت هاي اينترنتي را كاري ساده قلمداد مي كنند. با اين حال تهيه محتواي جذاب و ارائه آن در قالبي زيبا به مخاطب به هيچ وجه كار ساده محسوب نمي شود. اجازه دهيد در ادامه اندكي بحث را بيشتر باز كنيم.


بازديدكننده بايد در اولويت باشد
اگرچه تمام ايده هايي كه در بخش قبلي مورد بررسي قرار گرفت براي مديران شركت جالب است، اما هيچ جذابيتي براي بازديدكننده در پي نخواهد داشت. اين نكته دقيقا اشتباه كشنده بسياري از برندها محسوب مي شود. در حقيقت اگر به هنگام تصميم گيري براي وب سايت مان مخاطب در اولويت اصلي قرار نگيرد، آنگاه فرآيند جذب آنها با مشكل مواجه خواهد شد. در هر صورت مطالب سايت ما بايد با سليقه مخاطب هماهنگ شود. اين كار نيز فقط در صورت توجه به آنها در وهله نخست ممكن خواهد شد.


برترين سايت ها در فضاي اينترنت مخاطب محور هستند. بر اين اساس آنها در راستاي ارائه اطلاعات مورد نياز مخاطب طراحي شده اند. همچنين در زمينه پشتيباني نيز خدمات آنها بسيار سريع و كاربردي ارائه مي شود. در يك كلام، در سايت هاي حرفه اي به مخاطب اجازه مشاهده چهره واقعي برند داده مي شود. به اين ترتيب فرآيند اعتمادسازي ميان برند و مخاطب تسريع خواهد شد.


سايت هاي مشهور انجام هرگونه فعاليت مورد نظر مخاطب را بسيار ساده مي كنند. به اين ترتيب علاقه كاربر به بازديد مجدد از سايت ما افزايش خواهد يافت. فرقي ندارد فعاليت مد نظر آنها خريد، مشاهده اطلاعات يا حتي وقت گذراني باشد، در هر صورت سايت ميزبان وظيفه سهولت فرآيند مورد نظر كاربران را خواهد داشت. در اين فرآيند توجه به جزييات حرف اول را خواهد زد.


مخاطب هاي سايت ما توجه اصلي شان بر روي ميزان زيبايي مطالب ما نيست. آنها علاقه چنداني هم به جست وجوي معناي جملات مطالب شما ندارند. هدف اصلي آنها از مراجعه به سايت ما حل مشكلي خاص است. در صورت يافتن پاسخ آنها شايد به ساير المان هاي ما نيز توجه كنند. در غير اين صورت در اسرع وقت به سراغ سايتي ديگر خواهند رفت. به عنوان يك برند نبايد هيچ گونه شكايتي از وضع موجود داشته باشيم. در هر صورت ما نيز در مقام مشتري همين رفتار را با ساير برندها خواهيم داشت.


در ادامه اين مقاله به بيان 15 راهكار جالب و جذاب براي تهيه محتواي مناسب سايت برندمان خواهيم پرداخت. با ما همراه باشيد.


1. شروع كار با دسته بندي دقيق
شروع كار سايت ما بايد با برنامه ريزي دقيق صورت گيرد. بر اين اساس بايد دسته بندي هاي كاربردي براي مطالب سايت را پيش از شروع به توليد محتوا انجام دهيم. اين كار شايد ساده ترين بخش از آماده سازي وب سايت باشد. بسته به نوع كسب وكارمان بخش بندي مطالب صورت مي گيرد. توجه داشته باشيد كه بسياري از كاربران براساس نوع تقسيم بندي مطالب در سايت ها اقدام به انتخاب شان مي كنند. به همين دليل دسته بندي كاربردي مطالب در درجه بالايي از اهميت قرار دارد.


2. استفاده از زبان محاوره اي انگليسي
برخلاف بسياري از سايت هاي نسل قبلي امروزه نگارش نسخه انگليسي از متن مان براي مخاطب بين المللي ضروري است. در اين راستا بايد تمام توصيه هاي معلم دبيرستان مان را فراموش كنيم. در حقيقت هيج فردي علاقه اي به مطالعه يك مطلب بسيار رسمي در سايت هاي مختلف ندارد. زبان متن شما بايد محاوره اي و بسيار دوستانه باشد. بهترين شيوه براي رعايت اين توصيه نگارش مطلب به گونه اي است كه در حال صحبت مستقيم با مخاطب هستيم. به اين ترتيب بسياري از عبارت هاي بسيار رسمي و خشك از متن مان حذف خواهد شد. يكي از نكات مهم در اين ميان كاربرد افعال جمع «شما» و «ما» است. به اين ترتيب هرگز به صورت كاملا رسمي از افعالي نظير «ايشان» استفاده نكنيد. فعل هاي محاوره اي به ما فرصت تعامل بسيار نزديك با مخاطب را خواهد داد. در حالي كه فعل هاي بيش از حد رسمي ما را از مخاطب هدف دور مي سازد.

3. پرهيز از كاربرد كلمات تخصصي
هر كسب وكاري كلمات و واژگان تخصصي خود را دارد. با اين حال براي موفقيت در زمينه نگارش مطلب در اينترنت ما نبايد به سراغ استفاده از آنها برويم. در حقيقت بسياري از ما شايد فقط با كلمات عادي آشنا باشيم. در اين صورت مشاهده كلمات تخصصي فهم بخش عمده اي از مقاله را براي ما دشوار خواهد كرد. بهترين راهكار در اين ميان استفاده از كلمات ساده و در عين حال همه فهم است.


4. تهيه همه اطلاعات مرتبط و مورد نياز
هنگامي كه مردم در اينترنت به جست وجو مي پردازند، به دنبال پاسخ هستند. اگر سايت شما پاسخ مورد نظر را فراهم نكند، مخاطب به سرعت به سوي سايت ديگري جلب خواهد شد. نكته مهم در اين ميان تلاش براي به اشتراك گذاري هرچه بيشتر اطلاعات است. در اين صورت شانس ما براي جلب نظر مخاطب بيش از هر زماني افزايش خواهد يافت. حضور در دوره هاي مختلف مطلب نويسي در اينترنت به ما در اين راستا كمك شاياني خواهد كرد. نكته كليدي در اينجا اطمينان از دريافت همه اطلاعات مرتبط و مورد نياز از سوي مخاطب است. در اين صورت ديگر نيازي به مراجعه به سايت هاي ديگر حس نخواهد شد.


5. تقلب را رها كنيد
مخاطب در اينترنت به دنبال مطالب كاربردي است. برخي از سايت ها به منظور جلب نظر مخاطب اقدام به كپي مطالب ساير سايت ها مي كنند. نكته منفي در مورد چنين اقدامي فهم اقتباس صرف شما از سوي مخاطب است. در حقيقت سايت ما بايد اطلاعاتي نو براي مخاطب داشته باشد. در غير اين صورت اطلاعات تكراري هميشه در فضاي اينترنت قابل دسترسي است. توصيه من در اينجا ارائه مطالب كاربردي و اجازه انتخاب به مخاطب است. اگر مخاطب مطالب سايت ما را انتخاب نكرد، در آن صورت بايد به سراغ بهبود كيفيت مطالب مان برويم.


6. تبديل صفحه اصلي به مقر كاربردي سايت
صفحه اصلي هر سايتي نخستين جلوه ارتباط آن با طيف وسيعي از كاربران محسوب مي شود. به همين دليل اين جلوه نخستين را بايد تا حد امكان جذاب طراحي كرد. هدف اصلي در اينجا سهولت دسترسي مخاطب به مطالب مورد نظر ش از طريق صفحه اصلي سايت مان است. در صورت توجه به اين بخش مقدار زيادي از زحمات ما در نمايش مطالب مهم به كاربران رفع خواهد شد.


7. طراحي صفحات منحصر به فرد براي هر موضوع
به طور معمول اغلب سايت ها صفحه اصلي خود را به عنوان در ورودي كاربران به حساب مي آورند. با اين حال بسياري از كاربران وفادار ما ديگر به سراغ صفحه اصلي نخواهند رفت. راهكار آنها در اين ميان مراجعه به صفحه مربوط به هر دسته بندي مطالب ماست. به اين ترتيب كاربردي فعال در حوزه بازاريابي به جاي مراجعه به صفحه اصلي ما به طور مستقيم به سوي صفحه مربوط به دسته بندي مطالب بازاريابي مي رود. اگر سايت ما در زمينه طراحي صفحه اصلي منحصر به فرد براي هر موضوع اقدامي نكرده باشد، مخاطب با صفحه اي عجيب و ناهماهنگ با ساختار كلي سايت مان مواجه خواهد شد. بي شك اين نوع ارتباط به ويژه با مخاطب هاي وفادار اصلا مد نظر برندها نيست. به همين دليل هدف اصلي در اينجا طراحي سايتي با صفحات جانبي زيبا خواهد بود.


8. اجازه دهيد تصاوير در بيان مطالب به شما كمك كنند
تصاوير استاك جذابيت بسيار بالايي براي مخاطب دارد. آيا جمله «تصاوير زيبا چند هزار كلمه را در خود دارد» را قبول داريد؟ در صورتي كه با من موافق هستيد، بايد در مطالب سايت تان از تصاوير زيبا و مرتبط سود ببريد. در هر صورت هر كسب وكار از چنين مطالبي سود مي برد. مزيت اصلي اين تصاوير نظم دهي به مطالب است. به اين ترتيب مخاطب در صورت مشاهده متني بدون تصوير پس از مطالعه چند سطر دچار سر درد خواهد شد. تصاوير به مخاطب اجازه استراحت چشمي كوتاهي به منظور رفع خستگي را مي دهد.


9. افزودن محتواي ايجادكننده اعتماد متقابل
در بسياري از مواقع ما نياز به جلب اعتماد مخاطب داريم. با اين حال در صورت عدم توضيح دليل توليد مطالب كاربردي از سوي برندمان بسياري از كاربران دچار پرسش هاي متعددي خواهند شد. بيان صادقانه قصد ما از فعاليت گسترده در فضاي اينترنت بسيار راهگشا خواهد بود. براي بسياري از برندها جلب نظر مخاطب به منظور فروش بيشتر پاسخ اصلي محسوب مي شود. توجه داشته باشيد كه معمولا هدف برندهاي بزرگ از فعاليت مجازي چيزي بيشتر از كسب سود است. به اين ترتيب ايجاد تعاملي متقابل، جلب اعتماد و شناخت بيشتر مخاطب بايد مورد توجه قرار گيرد.


10. وب سايت تان را به روز نگه داريد
همه كاربران علاقه مند به مشاهده مطالب به روز هستند. در هر صورت كاربرد مطالب فقط در صورت به روز بودن شان است. در غير اين صورت هيچ كس تمايلي به مشاهده و مطالعه آنها نخواهد داشت. در اين زمينه دو راهكار پيش روي ماست. نخست توليد فراوان مطالب و دوم به روز رساني منظم مطالب قديمي. گزينه دوم نيازمند زمان و هزينه كمتري است. به همين دليل بسياري از سايت ها مطالب خود را هرچند ماه يكبار به روز رساني مي كنند. به اين ترتيب علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها، مطالب قديمي مان نيز زنده مي شوند.


11. استفاده از لايه هماهنگ براي سايت
هيچ كس بي نظمي را دوست ندارد. بسياري از افراد فقط به دنبال يافتن پاسخ مشكلات شان هستند. با اين حال چنين امري به معناي عدم توجه آنها به كيفيت بصري سايت ما نيست. بر اين اساس همه ما بايد نسبت به ظاهر بصري سايت مان توجه نشان دهيم. استفاده از قالبي يكدست براي تمام بخش ها پيشنهاد من است.


12. سهولت برقراري تماس با ما
بارگذاري اطلاعات تماس با برندمان در بخش «تماس با ما» اهميت بالايي دارد. در هر صورت گاهي اوقات افراد نياز به برقراري ارتباط با ما دارند. در چنين شرايطي بهترين گزينه وجود بخش كاربردي تماس با ماست. در غير اين صورت مخاطب نياز به صرف زمان زيادي به منظور يافتن آدرس، ايميل يا شماره تماس ما خواهد داشت.


13. همه چيز را ساده نگه داريد
اگر سايت شما بازديدكننده بالايي دارد، اين به معناي موفقيت تان در جلب رضايت كاربران از طريق پاسخ به مشكلات شان است. نكته مهم در اينجا ساده نگه داشتن همه المان هاي سايت مان است. به اين ترتيب هرگز به سراغ افزودن المان هاي بيش از حد پيچيده به سايت تان نرويد. اين كار فقط ظاهر حرفه اي شما را دچار مشكل خواهد كرد. همچنين براي كاربران گوشي هاي هوشمند مطالعه مطالب شما دشوار خواهد شد.


14. در هر صفحه مخاطب را ترغيب به عمل كنيد
اطلاع به مخاطب در زمينه گام بعدي برندمان امري ضروري در فضاي مجازي است. سايت رسمي ما به عنوان مرجع اصلي ارتباط با كاربران بهترين مكان براي اينگونه اطلاع رساني ها خواهد بود. يك ايده جالب در مورد اطلاع رساني به كاربران سهيم كردن شان در فرآيند ساخت آينده سايت است. به اين ترتيب با نظرخواهي از آنها در مورد سرنوشت سايت آنها را ترغيب به عملي خاص كنيد. اين كار براي بسياري از برندها به معناي تعامل هرچه بيشتر با مخاطب هاست. در صورت علاقه مخاطب شما در حال توسعه برندتان به بهترين شكل ممكن هستيد. در هر صورت مخاطب از دل فرآيند تعامل با شما وابستگي بيشتري به برندتان پيدا خواهد كرد.


15. هميشه عالي باشيد
بي شك مشاهده غلط هاي املايي در متن يك سايت همه ما را نااميد خواهد كرد. در هر صورت هيچ كس علاقه اي به مشاهده ايرادهاي پيشِ پا افتاده ندارد. به منظور پرهيز از توليد محتواي بي كيفيت سايت ما بايد نسبت به همكاري با افراد حرفه اي (روزنامه نگارهاي باسابقه) اقدام كند. به اين ترتيب جلوه سايت ما هميشه حرفه اي خواهد بود.

مترجم: جيد فيليپس, علي آل علي
منبع: susangreenecopywriter - forsatonline.com