شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نكات مهم براي ارتقاي مهارتهاي ارتباطي
جمعه، 10 خرداد 1392 - 21:46 کد خبر:3510
مهارت برقراري ارتباط به معني بيان تكنيكي و كامل يك مفهوم نيست، بلكه عبارت است از توانايي شما در تغيير نگرش افراد تا به نتيجهاي كه در ذهن داريد، برسيد.
كوين موري نويسنده و محقق، براي كتاب جديدش با عنوان «زبان رهبران» تعدادي مصاحبه با صاحبان كسبوكارهاي برتر و مديران بخشهاي دولتي جمعآوري كرده است.
اين مطالعه نشان داد، همگي رهبران در مورد ضرورت اهميت مهارتهاي ارتباطي اتفاق نظر دارند.
اين نتايج بر حسب آرا در پنج بخش تقسيمبندي شده است كه در ادامه به آنها اشاره ميشود:
در جايگاه پنجم، با 9 درصد آرا، رهبران همگي اتفاقنظر داشتند كه بايد به اين نكته توجه داشت كه يك سخنران خوب بودن خيلي داراي اهميت است و مديران هرگز نبايد از تلاش براي پيشرفت در اين عرصه دست بردارند.
شما به عنوان يك رهبر، همواره بايد مهارتهاي ارتباطي خود را ارتقا دهيد. وقتي در يك سازمان تعدادي افراد را رهبري ميكنيد، بهتر است كه شنونده خوبي براي آنها باشيد، همچنين در برگزاري جلسههاي بهرهوري موثر واقع شويد و افراد را براي اجراي بهتر آموزش بدهيد.
همچنين هر چقدر در جايگاه بالاتري قرار گيريد، احتمال روياوريي با رسانهها، سخنراني كردن، صحبت با وزرا و مقامات دولتي و ارتباط با سرمايهگذاران افزايش مييابد. اين موارد به آموزش حرفهاي و تمرينات مداوم احتياج دارد و اصول هدايت شما بايد به گونهاي باشد كه تنها با تمرين كردن از يك سخنران خوب به عالي تبديل شويد.
در جايگاه چهارم، با 11 درصد آرا، مهمترين ضرورت براي رهبران، ديده شدن عنوان شد. مديران بايد به اين موضوع توجه داشته باشند و اطلاعيه ديدار با افراد در جلسات آتي بايد همواره روي ميز باشد.
رهبران بايد راههايي پيدا كنند كه بيشتر ديده شوند و مطمئن شوند كه هركسي كه از سازمان ميگذرد و صداي آنها را ميشنود، بداند كه آنها چه ميخواهند بگويند. سخنراني كار رهبران است و افرادي كه در سخنرانيها حضور ندارند بايد به شخصه جلسات را پيگيري كنند. مساله مهم ديگر در اين مورد تكرار است تا اطمينان كامل حاصل شود كه همه افراد نظرات مديران را شنيده و درك كردهاند.
در گام بعدي شما نياز داريد كه روي مخاطبانتان تمركز كنيد، به آنها خوب گوش كنيد و با ايجاد تعامل، پيام درست را به آنها برسانيد. زيرا اين موضوع در اين نظر سنجي در جايگاه سوم قرار گرفت و بالغ بر 14 درصد رهبران بر اين باور بودند كه برقراري ارتباط موثرغيرممكن است مگر اينكه سخنرانان تمامي مخاطبان را به وضوح در ذهن خود داشته باشند. اين به اين معني است كه در ابتداي جلسه به مسائل و نگرانيهاي حاضران در جلسه به خوبي گوش دهيد، بايد ياد بگيريد كه به مخاطبانتان اطمينان دهيد. گوش كردن خود اغلب باعث ايجاد انگيزه ميشود.
دومين نكته مهم كه توسط 20 درصد از رهبران اعمال ميشود اهميت تاثير نگاه، ارزشها و رسالت سخنران است.
از ديدگاه نظامي هدف سخنران بسيار حساس و داراي اهميت است، رهبري در اين موقعيت به صورت واضح و شمرده بيان ميكند كه دقيقا به دنبال دست يافتن به چه چيزي هستيم، به طوري كه به افراد كمك ميكند تا هدفشان را بفهمند و نقششان را در كارشان به خوبي بدانند.
نگاه موفقيتآميز با هدف استوار و آزادسازي ارزشها همراه است، اين موارد مانند چارچوبي چگونگي تصميمگيري و عملكرد را در سازمان نشان ميدهند. در اين شرايط افراد به سادگي مسووليتهايشان را درك ميكنند و به ياد ميسپردند و با انگيزه انجامشان ميدهند. وقتي فردي در سازمان توان تصميمگيري را دارد سرعت عمل بيشتري دارد و در راه رسيدن به هدف خلاقانه عمل ميكند.
نكته بسيار مهم كه توسط 45 درصد رهبران نيز بارها بيان شد، اين است كه شما قبل از اينكه بتوانيد يك رابط قوي براي ديگران باشيد بايد بتوانيد با خودتان ارتباط برقرار كنيد.
براي تشويق ديگران بايد بتوانيد موقعيت خودتان را به آنها نشان بدهيد تا افراد بتوانند ارتباط بهتري با شما برقرار كنند و به اين صورت عملكرد بهتري داشته باشند. شما بايد مورد اعتماد آنها باشيد و سعي كنيد كه هميشه بدون نقص رفتار كنيد.
مهارت برقراري ارتباط به معني بيان تكنيكي و كامل يك مفهوم نيست، بلكه عبارت است از توانايي شما در برقراري ارتباط با افراد و تغيير نگرش افراد تا به نتيجهاي كه در ذهن داريد، برسيد.
بنابراين يك مدير بايد در ابتدا به كار و هدف خود ايمان داشته باشد. زيرا وقتي خودتان به طور كامل راضي نباشيد، نميتوانيد افراد را هم قانع كنيد. علاقه از دانستن بر ميآيد، با ايجاد يك ارتباط سالم، كارمندان ميدانند كه چرا بايد يك كار انجام شود؟ چرا آن داراي اهميت است؟ چطور ميتوانند آن را انجام دهند؟ و چه ارزشهايي براي شما در انجام اين كار مهمتر هستند.