شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انتشار كتاب "ارتباطات و روابط‌عمومي"
چهارشنبه، 11 مهر 1397 - 08:16 کد خبر:35069
كتاب ارتباطات و روابط‌عمومي (ديدگاه‌ها و راهبردها) تاليف دكتر حسن بشير توسط انتشارات كارگزار روابط عمومي منتشر شد. اين كتاب در 376 صفحه تاليف شده و در خصوص ارتباطات و روابط عمومي، توصيه ها و مطالب كاربردي ارزشمندي ارايه مي كند.

 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب ارتباطات و روابط‌عمومي (ديدگاه‌ها و راهبردها) تاليف دكتر حسن بشير توسط انتشارات كارگزار روابط عمومي منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي انتشارات كارگزار روابط عمومي، اين كتاب در 376 صفحه تاليف شده و در خصوص ارتباطات و روابط عمومي، توصيه ها و مطالب كاربردي ارزشمندي ارايه مي كند.

 

ارتباطات: ديدگاه‌ها و راهبردها
بخش اول: سواد رسانه‌اي
سواد رسانه‌يي جامعه كمرنگ است؟
عدم توجه به سواد رسانه‌اي در ايران
۱۰ سوال درباره سواد رسانه‌اي
يادداشت «سواد رسانه‌اي» دافع هرز‌نامه‌هاي مجازي
سواد رسانه‌اي نوعي خدمت است؛ سانسور دولتي نيست
انتقاد از كالاسازي سواد رسانه اي و بازاري شدن آن


بخش دوم: ارتباطات ريسك
«ارتباطات ريسك»
ارتباطات ريسك؛ مديريت معنا و رفتار ارتباطي

مفاهيم: ارتباطات ريسك چيست؟


بخش سوم: ارتباطات سياسي
كشف بسياري از ناگفته‌ها از ميان گفتمان رسانه‌هاي جهان
تفاوت‌هاي اساسي ميان مناظره‌هاي سال 92 و 88
ديپلماسي تلفيقي رسانه‌اي آمريكا به قلم حسن بشير
تاكتيك‌هاي ايجاد شايعه و مقابله با آن
انتخابات و افكار عمومي
چهار گام دستيابي به ديپلماسي رسانه‌اي فعال در گفت‌وگوي همشهري آنلاين با بشير
نقادي مستمر، مهمترين گفتمان انتخاباتي در رسانه‌هاي نوين است
راه ميانبر براي شناخت نامزدها
گفتمان‌هاي انتخاباتي نامزدها در مناظرات/ تعدادي از نامزدها در چرخه گفتمان‌سازي از اخلاق خارج شدند
تبليغات سياسي به دنبال گفتمان‌سازي و اقناع مخاطب
مصاحبه بشير درباره كتاب ديپلماسي گفتماني


بخش چهارم: رسانه‌ها و رويكردهاي ديني
رسانه‌هاي ديني و رسانه‌هاي غير ديني

رسانه و فرهنگ وقف
تاكيد اسلام بر حفظ حريم خصوصي افراد در انتشار اخبار
«خبر» از ديدگاه قرآن كريم داراي «شفافيت واقعي»‌ است
نقش رسانه‌ها در نهادينه كردن حجاب
تبليغات ديني، اسير رسانه‌ها شده است/ بايد رو در رو سراغ مردم رفت


بخش پنجم: رسانه‌ها، سبك زندگي و اخلاق عمومي
سبك زندگي مدرن در اسارت تصوير!
هرزه نگاري در فضاي مجازي
گفت‌وگوي همشهري‌آنلاين با دكتر بشير درباره سبك زندگي در تداخل دو فضايي
چرا برخي كاربران ايراني به صفحات شخصي چهره‌هاي مشهور حمله مي‌كنند؟
ساماندهي فضاي مجازي با برخورد سلبي امكانپذير نيست
رسانه‌ها در هويت‌سازي، ايجاد نقش‌هاي نمادين و ارائه سبك زندگي تاثيرات فراواني پيدا كرده‌اند


بخش ششم: رسانه، فرهنگ، توسعه
تلويزيون و تنوع فرهنگي
ارتباطات توسعه
«راديو» هيچ گاه حذف نخواهد شد
گزارشي درباره فقر آثار پژوهشي در حوزه ارتباطات
نبود بودجه پژوهشي و بي‌توجهي استادان، آسيب اصلي كتاب‌هاي رسانه
ضرورت تحول اساسي در نگاه رسانه به علوم انساني
عصر روزنامه‌هاي كوچك و ساندويچي فرا رسيده است
رسانه و مرجعيت خبري
نشانه‌هاي بلوغ ژورناليسم در جامعه خبري ايران
تحليلي ارتباطي بر سلفي با موگريني/ رسانه همان فرهنگ است
«فهم رسانه‌اي» در جهت تولد «ماي رسانه‌اي»
تحليل گفتمان رسانه‌هاي جهان در قالبي ديگر
رسانه‌هاي عمومي و توسعه فرهنگ مطالعه


روابط‌عمومي: ديدگاه‌ها و راهبردها

بخش اول: فلسفه روابط‌عمومي
روابط‌عمومي، منظومه فلسفي اجتماعي

روابط‌عمومي قلب تپندة همدلي و همزباني

 

بخش دوم: مصاحبه‌ها و اخبار كنفرانس‌هاي بين‌المللي روابط‌عمومي ايران
دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران،
هدف اصلي كنفرانس، ايجاد فهم مشترك براي پذيرش ذهني و عيني «روابط‌عمومي يكپارچه» است
مصاحبه دكتر حسن بشير براي دهمين كنفرانس روابط‌عمومي
پيام را ذهن مخاطب مي‌سازد
سخنراني دكتر حسن بشير، دبير كميته علمي، در جمع‌بندي دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي (1392)
دهه دوم تحول در حوزه روابط‌عمومي
گفتگو با دكتر حسن بشير دبير كميته علمي يازدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران
گزارش برگزاري دوازدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران؛ آينده پژوهي روابط‌عمومي و مسئوليت اجتماعي
سخنراني دكتر حسن بشير دبير كميته علمي در كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران


بخش سوم: روابط‌عمومي، جايگاه، وظايف و اخلاق
از مهم‌ترين وظايف روابط‌عمومي‌ها، ايجاد «ذهنيت مشترك اجتماعي» است
جايگاه روابط‌عمومي در عصر اينترنت
روابط‌عمومي‌ها با اخلاق‌مداري و تكيه بر منافع ملي در سطح مطلوب قرار مي‌گيرند
نظام مسئوليت اجتماعي در روابط‌عمومي


بخش چهارم: روابط‌عمومي، محتوا و آينده‌نگري
مديريت افكار عمومي در روابط‌عمومي الكترونيك
هفته «تعطيلي روابط‌عمومي» يا «بزرگداشت روابط‌عمومي»
آينده نگري در تعامل روابط‌عمومي‌ها با رسانه‌ها: رويكردها و چالش‌ها
هفت سوال در هفت روز هفته روابط‌عمومي
توليد محتوا اساس كار يك روابط‌عمومي است


بخش پنجم: روابط‌عمومي و قانونمندي

گزارش برگزاري نشست همانديشي مديران و كارشناسان روابط‌عمومي/ راه‌اندازي مركز تخصصي روابط‌عمومي ايران (ماترا)
روابط‌عمومي ها نيازمند قانون جامع
پيشنهاد حسن بشير براي راه‌اندازي «سازمان نظام روابط‌عمومي»
آشنايي با قوانين روابط‌عمومي در ايران


بخش ششم: رونمايي از كتاب دانشنامه روابط‌عمومي
رونمايي از دانشنامه علوم ارتباطات با ميزباني بانك تجارت
پيشنهاد راه‌اندازي صندوق حمايت از تحقيقات توسط بانك‌ها و بخش خصوصي

 

در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است:

طرح ديدگاهها و راهبردها در هر زمينه اي كه متكي بر يك تجربه علمي و عملي باشد، مي تواند در غني سازي حوزه مورد نظر اهميت بسزايي داشته باشد.


ارتباطات در عصر كنوني نه تنها به يك امر حياتي تبديل شده است، بلكه فراتر از آن به همه زندگي تبديل شده است. به عبارت ديگر، ارتباطات جريان زندگي انساني را به گونه اي تعيين كرده است كه گويي انسان در يك دنياي ارتباطي شناور است. اين وضعيت، زندگي انسان را به يك زندگي ارتباطي تبديل كرده است كه يك سوي آن انسان و سوي ديگر آن رسانه است.


زندگي ارتباطي انسان به معناي اين نيست كه ارتباطات انساني وضعيت ايده آلي پيدا كرده است يا توسعه يافته است، اتفاقا بالعكس، آنچه كه اتفاق افتاده است، دوري انسان از انسان و نزديك شدن انسان به رسانه است. اين دوري، آثار مهمي را بر زندگي انسان در آينده نه چندان دور خواهد گذاشت. آينده اي كه رسانه تعيين كننده جهت گيري آن خواهد بود.


حوزه روابط عمومي عليرغم اينكه با ارتباطات همپوشاني هايي دارد، اما خود يك حوزه مهم و مستقل علمي است. توجه به اين حوزه كه مي تواند روابط سازمان ها را با جامعه بهبود بخشد و توسعه دهد حائز اهميت است.


در اين كتاب شاهد راهبردها و ديدگاههايي در حوزه مهم ارتباطات و روابط عمومي هستيم كه در سالهاي اخير به شكل مصاحبه يا يادداشت در رسانه هاي گروهي منتشر شده اند.


ادعاي نگارنده اين نيست كه آنچه كه در اين كتاب آمده است، از نوآوري برخوردار باشند، اما آنچه كه آمده است مي تواند منعكس كننده ديدگاههاي نگارنده در اين حوزه هاي مهم علمي است.


همانگونه كه تاريخ شفاهي از اهميت زيادي در ثبت تجربيات و انديشه ها دارد، ثبت و نشر ديدگاهها در حوزه هاي مختلف علمي مي تواند در غني سازي علمي اهميت بسزايي داشته باشد.


از دوست فرهيخته و كوشا جناب آقاي دكتر مهدي باقريان مدير عامل مؤسسه كارگزار روابط عمومي و بنيانگذار كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران كه با برگزاري پانزدهمين كنفرانس در سال جاري نقش اساسي در تحولات روابط عمومي در سطح كشور داشته اند تشكر و سپاسگزاري مي كنم.


اميدوارم كه اين حركت ثبت ديدگاهها در حوزه ارتباطات به يك جريان مهم تبديل شده و در آينده شاهد ثبت و نشر ديدگاهاي مختلف انديشمندان و پژوهشگران در اين زمينه باشيم.


قطعا اين حركت نيازمند تعديل، تصحيح و طراحي نو دارد كه اميدوارم علاقمندان در اين زمينه همكاري لازم را معمول دارند.