شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغات سازماني در روابط عمومي بين المللي
شنبه، 13 آذر 1400 - 15:07 کد خبر:35047
در تبليغات سازماني در كشورهاي خارجي، شركت مركزي بايد مراقب نظرياتي كه در هر يك از اين كشورها در مورد آن سازمان مطرح مي‌شود باشد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در تبليغات سازماني در كشورهاي خارجي، شركت مركزي بايد مراقب نظرياتي كه در هر يك از اين كشورها در مورد آن سازمان مطرح مي‌شود باشد. براي مثال، اظهار نظر در مورد يكي از شعب خارجي، مثلاً اينكه شعب اصلي با مشكل مالي مواجه است، باعث تغيير قيمت سهام آن شركت در اروپا مي‌شود و يا هر گونه نظر اشتباهي، در خارج از كشور ممكن است مذاكرات شركت مركزي براي خريد يا فروش يك شركت خارجي را به خطر بيندازد.


آنچه در شعب اصلي بيان مي‌شود تأثير زيادي بر شعب ساير كشورها دارد. به دليل انتقال سريع اخبار، اين تأثير مي‌تواند بسيار جدي باشد. براي مثال، رئيس يك شركت در مصاحبه‌اش با يكي از نشريات اقتصادي مطرح كرد كه وضعيت شركت عالي است و سال آينده سال بسيار خوبي خواهد بود. در همان زمان، شعبه فرانسوي اين شركت كه پول زيادي از دست داده بود در حال مذاكره با اتحاديه‌هاي فعال بود. اين اتحاديه‌ها با استناد به گفته شركت مركزي كه در مطبوعات فرانسوي نيز منعكس شده بود، رويه سختگيرانه‌تري را اتخاذ كرد. البته حقايق نبايد مخفي شوند و برخي قوانين آمريكايي افشاي اطلاعات درباره درآمدهاي شركت را الزامي مي‌شمرند: اما شعبة فرانسوي بايد محتاط‌تر عمل نموده و احتمال چنين اظهار نظرهايي را در نظر مي‌گرفت و در مذاكراتش آن را لحاظ مي‌نمود.


در موردي ديگر، در مصاحبه‌اي، مدير يك شركت امريكائي تعطيلي برخي شعب خارجي را اعلام كرد، و اين در حالي بود كه شركت‌هاي محلي هنوز در اين مورد با اتحاديه‌هاي كشورهايشان مذاكره نكرده بودند، و اين مذاكرات يك الزام قانوني بود. در نتيجه، به توافق رسيدن با كارمندان محلي براي شركت بسيار مشكل شد و هزينه‌هاي تعطيلي بسيار بيش از مقدار مورد نياز بود.


حتي اظهار نظر رئيس شركت در حمايت از دولت امريكا مي‌تواند براي كاركنان شعبات آن شركت در كشورهايي كه مخالف سياست‌هاي امريكا هستند، ناخوشايند باشد.


با استفاده از بخش روابط عمومي در شركت‌هاي محلي، برخي از اين مشكلات قابل اجتناب خواهند بود. بايد لااقل سالي يكبار جلسات روابط عمومي در سطح شركت برگزار شود، تا در مورد مسائل حساس تبادل نظر شده و هشدارهاي لازم داده شود.