شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك پژوهشگر ارتباطي و تصويري پيشنهاد داد كه دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها به عنوان يكي از متوليان، به بحث سوادهاي مرتبط با رسانهها ورود كند و موجبات افزايش سواد رسانهاي فعالان حوزه رسانه را فراهم كند.
به گزارش ايسنا، مريم سليمي با بيان اينكه در حال حاضر سوادهاي مرتبط با حوزه رسانه را ميتوان شامل سواد رسانهاي، سواد دادهاي، سواد بصري، سواد عددي، سواد آماري، سواد اطلاعاتي، سواد خبري، سواد تبليغاتي، سواد تكنولوژيكي، رايانه اي، ديجيتالي، سواد ارتباطي، سواد نقد و سواد هنري دانست، گفت: بايد موجبات افزايش اين سوادها در خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه فراهم شود.
اين عضو شوراي سياستگذاري و تأليف كتاب تفكر و سواد رسانهاي آموزش و پرورش گفت: ورود دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانه (به عنوان يكي از متوليان) به حوزه سوادهاي مرتبط با رسانه ميتواند خلاء آموزشهاي لازم سواد رسانهاي به فعالان حوزه رسانه را پوشش دهد.
وي تاكيد كرد، در دنياي امروز با وجود انواع اخبار و اطلاعات گمراهكننده و جعلي و روشهاي مختلف پوشش خبري و رقابتهاي منفي موجود و ... و نيز پيوند رسانههاي اجتماعي و رسانههاي جمعي و جريان اصلي و گردش سريع و متقابل اخبار و اطلاعات در آنها، فعاليت حرفهاي در حوزه هاي خبري و رسانهاي بدون داشتن انواع سواد عملاً غيرممكن است.
سليمي گفت: هر ميزان كه سوادهاي مرتبط با رسانه در خبرنگاران و ... بالاتر رود، رسانهها از انواع آسيبها و هجمههاي خبري و اطلاعاتي بيشتر در امان خواهند بود.
وي افزود: در كنار برگزاري دورههاي آزاد و نيز ويژه دريافتكنندگان كارت خبرنگاري، اخذكنندگان مجوزهاي مطبوعاتي و ...، دادن امتياز در رتبهبندي رسانهها به سوادهاي مرتبط با رسانهها ميتواند گرايش به افزايش اين سوادها را در رسانهها افزايش دهد.
اين دكتراي علوم ارتباطات گفت: لازم است تا وزارت ارشاد به خصوص دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها ضمن برگزاري دوره سوادهاي مرتبط با حوزه رسانه اعم از سواد رسانهاي، سواد دادهاي، سواد بصري، سواد عددي، سواد آماري، سواد اطلاعاتي، سواد خبري، سواد تبليغاتي، سواد تكنولوژيكي، رايانهاي، ديجيتالي، سواد ارتباطي، سواد نقد و سواد هنري، به تهيه پكي از اين كتابها ويژه رسانهها اقدام كند و آن را ولو به صورت الكترونيكي در دسترس همگان قرار دهد.
وي با تأكيد بر لزوم تدوين منشورهايي از سوي رسانهها براي استفاده خبرنگاران براي حضور رسمي در رسانه هاي اجتماعي گفت: علاوه بر افزايش انواع سوادها در خبرنگاران و ...، بايد چارچوبهايي نيز براي فعاليتهاي آنها در فضاي مجازي تعيين و مشخص شود.
سليمي همچنين بر لزوم تهيه اينفوگرافيكها و روشهاي مختلف اطلاع رساني براي ارائه اطلاعات در خصوص قوانين حضور در رسانه ها تأكيد كرد.
وي گفت: ايجاد بخشي در سايت دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها به نام سوادها و ارائه اطلاعات در هر بخش و ياري انجمنهاي سواد رسانه اي در تأمين محتوا، مي تواند مفيد و ثمربخش در اين حيطه باشد.
اين مدرس سوادهاي رسانهاي، دادهاي و بصري افزود: سواد رسانهاي در حال حاضر در سطح مدارس آموزش داده ميشود؛ در حالي كه بايد طي يك برنامهريزي آموزشي از پيش دبستاني و حتي پيش از آن تا آموزش عالي و پس از آن، به ياري خانواده ها، مدارس، آموزش عالي، رسانه ها از جمله صدا و سيما و ... زمينه آموزشهاي لازم در اين خصوص را فراهم كرد.
سليمي افزود: با توجه به ورود كودكان از همان سنين كودكي و پيش از ورود به حتي پيش دبستاني به حوزه رسانه (از تماشاي تلويزيون، انجام بازيهاي رايانه اي و تبليتي تا دسترسي به تلفن همراه و...)، دادن برخي آموزشها در اين مرحله به والدين بسيار ضروري است.
اين مدرس دانشگاههاي سوره و آزاد تأكيد كرد: سياستگذاري و برنامهريزي سواد رسانهاي به صورت منسجم يك ضرورت بوده و ضمن ياري حوزههاي علميه، وزارت ارشاد، آموزش عالي و آموزش پرورش در اين روند، در اجرا نيز انواع رسانهها، رهبران فكري، ان جي او ها، متخصصان و آموزشدهندگان و ... مي توانند ياريگر در اين مسير باشند.
وي پايگاههاي مشاورهاي، تالارهاي گفت وگو و ... را تسهيلكنندگان اجرا اين برنامهها و سياستها برشمرد.