شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : همسوسازي استراتژي هاي بازاريابي محتوا و روابط عمومي
جمعه، 19 آذر 1400 - 15:45 کد خبر:34982
زمينه هاي بازاريابي محتوا و روابط عمومي پيوسته در حال پيشرفت در راه هايي هستند كه آنها را به يكديگر نزديك تر سازند. وظيفه هر طرف و مخصوصاً رهبران بازاريابي، رساندن هر دو استراتژي به هارموني و يكپارچگي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در ميان متخصصين ماهر و باتجربه كه وظايف خود را به يكديگر سپرده اند و اكنون در كنار هم كار مي كنند، ناسازگاري ها و تنش هايي به وجود خواهد آمد. دو دستگي در ميان تيم بازاريابي محتوا و تيم روابط عمومي شركت، يك امر معمول است.

 

براي مثال، تيم بازاريابي محتوا به وسيله يك خبرنگار خبره كه بيشتر سال هاي فعاليت خود را با شنيدن صحبت هاي روابط عمومي گذرانده است، رهبري مي شود. در چنين حالتي حرف هاي يك مدير روابط عمومي براي وي كه اطلاعات بسيار زيادي در اين زمينه دارد، چالش برانگيز خواهد بود.

در حالتي كه تيم روابط عمومي متشكل از بازاريابان محتوايي و خبرنگاران سابق است چه اتفاقي خواهد افتاد؟ چه كسي مسئول ساخت خطوط متفكرانه و بي عيب ونقصي است كه مديران شركت را به عنوان رهبران فكري قرار دهد؟ منابع و روابط صنفي چگونه بايد به اشتراك گذاشته شوند؟ چه مهارت هايي بايد در ميان افراد هر دو تيم وجود داشته باشد تا تمركز لازم در كارهايي كه هم پوشاني دارند به هدر نرود؟

اينها چالش هاي عمومي و سؤال هاي بزرگي هستند كه عموماً بدون پاسخ مانده اند و يا باعث هدررفتن پول و زمان مي شوند. در طول سال ها، من در هر دو طرف ماجرا قرار داشته ام، صحبت كرده و همچنين مخاطب صحبت ها بوده ام. رهبري روابط رسانه اي را برعهده داشته ام و در بيش از يك موقعيت، به اين قضيه پي برده ام كه بعضاً بهترين راه براي حركت به جلو، سپردن مسئوليت به يك تيم ديگر است. علاوه بر اينها شاهد تنش هاي به وجود آمده ميان دو گروه بوده و مسئوليت حل آنها را به عهده داشته ام.

در ادامه، به برخي از روش هاي موجود براي رسيدن به اطمينان از حفظ احترام ميان دو تيم و استفاده از مهارت هاي ديگران براي رسيدن به اهدافي مشابه، اما متفاوت خواهم پرداخت.

1. همه چيز را سريع و مكرر مشخص كنيد
قرار ملاقات هايي را ميان دو تيم قرار دهيد تا آنها درك بهتري از نقاط قوت يكديگر داشته باشند. افراد هر گروه را به فرستادن بعضي از بهترين كارهاي شان به گروه ديگر تشويق كنيد. هنگامي كه اعضاي جديد به هر تيم اضافه مي شوند، از همين فرآيند استفاده كنيد تا فرهنگ به اشتراك گذاري و يادگيري براي آنها مشخص شود.

2. از تصميمات استخدامي تعجب برانگيز پرهيز كنيد.
اگر يك رهبر بازاريابي هستيد كه بر روي تيم روابط عمومي تحقيقات انجام مي دهيد، واردكردن تيم بازاريابي محتوا در فرآيند استخدام باعث خواهد شد اين افراد با انگيزه بيشتري با تيم روابط عمومي كار و درك بهتري از توانايي ها و وظايف آنها در شركت پيدا كنند.

3. از آناليز SWOT استفاده كنيد
در اسرع وقت از تيم بازاريابي خود بخواهيد آناليز SWOT را براي ارزيابي كلي نقاط قوت و ضعف انجام دهند. اين ارزيابي شرايط لازم براي مناظرات باز در مورد اهداف مشترك در زمينه هاي مورد نياز را ايجاد خواهد كرد.

4. به صورت دوره اي اهداف و وظايف را ارزيابي كنيد
احتمالاً اهداف شما در اين فصل با فصل گذشته متفاوت است، بنابراين ارزيابي دوباره اهداف و وظايف براي هر دو تيم از اهميت زيادي برخوردار است. از طرفي ممكن است در ماه مه يك عنصر جديد به كار اضافه شده باشد كه موفقيت هاي بسياري را به وجود آورده است. اين اتفاق باعث خواهد شد تمركز روابطي شركت در ماه هاي آتي نيازمند تغييرات باشد. علاوه بر آن و در اين حالت، اعضاي هر دو تيم ديد بهتري در مورد جزييات كارهايي كه بايد بر روي آن فعاليت كنند و همچنين پيشرفت در هر زمينه اي را پيدا مي كنند.

5. براي همكاري فرصت ايجاد كنيد
مادامي كه احتمال همكاري در برخي شرايط و براساس نيازهاي محتوا به خصوص در يك پروژه وجود دارد، برداشتن قدمي به سمت ايجاد شرايط براي پروژه هايي كه نيازمند همكاري هستند، مي تواند تصميم بسيار خوبي باشد. در اين شرايط هر دو تيم بايد از مجموعه مهارت هاي شان براي رسيدن به اهداف استفاده كنند. اين سبك از پروژه ها مي تواند سبب بهبود پويايي روابط شود و نتايجي را به وجود آورد كه توجه ها را به خود جلب كند.

زمينه هاي بازاريابي محتوا و روابط عمومي پيوسته در حال پيشرفت در راه هايي هستند كه آنها را به يكديگر نزديك تر سازند. وظيفه هر طرف و مخصوصاً رهبران بازاريابي، رساندن هر دو استراتژي به هارموني و يكپارچگي است.

مترجم: اشكان كوشش
منبع: forbes - فرصت امروز