شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برقراري ارتباط به شيوه آسان
شنبه، 27 آذر 1400 - 15:21 کد خبر:34897
اغلب ما تجربه حضور در كنفرانس ها يا سخنراني هاي شركت ها را داريم. صرف نظر از سخنران ها كه با شور و اشتياق خاصي مشغول صحبت هستند، ساير افراد توجه خاصي به محتواي سخنراني ندارند. براساس پژوهشي كه اخيرا روي شنوندگان سخنراني ها در 12 كشور مختلف صورت گرفته است، بيش از 65 درصد افراد پس از مراسم هيچ اطلاع خاصي در مورد محتواي سخنراني هاي انجام شده، ندارند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اغلب ما تجربه حضور در كنفرانس ها يا سخنراني هاي شركت ها را داريم. صرف نظر از سخنران ها كه با شور و اشتياق خاصي مشغول صحبت هستند، ساير افراد توجه خاصي به محتواي سخنراني ندارند. براساس پژوهشي كه اخيرا روي شنوندگان سخنراني ها در 12 كشور مختلف صورت گرفته است، بيش از 65 درصد افراد پس از مراسم هيچ اطلاع خاصي در مورد محتواي سخنراني هاي انجام شده، ندارند.

اگر قرار باشد اوضاع به همين شكل پيش برود، بايد شيوه جديدي را براي انتقال اطلاعات به مخاطبان انتخاب كرد. با اين حال در ايده حاضر قصد اشاره به موضوعي را داريم كه مي تواند تأثير زيادي روي شيوه ارتباط شما با مخاطبان بگذارد. ريشه يابي علت عدم موفقيت مديران در سخنراني هاي مختلف را مي توان در يك عامل اصلي خلاصه كرد: «سخنراني طولاني».

به عبارت ساده، هيچ كس حوصله توجه به سخنراني هاي طولاني را ندارد. بر همين اساس بهتر است در سخنراني تان تنها به ارائه نكات ضروري مانند ديدگاه اصلي و استراتژي راهبردي برندتان بپردازيد و از ارائه اطلاعات حاشيه اي صرف نظر كنيد.

ايده
جان اف كندي، سي وپنجمين رئيس جمهور آمريكا، در سال 1961 در انتخابات پيروز و وارد كاخ سفيد شد. نكته قابل توجهي كه در اينجا قصد اشاره به آن را داريم، سخنراني هوشمندانه وي يك سال پيش از انتخابات است. كندي در 1960 و در سخنراني انتخاباتي اش به ارائه ديدگاه دقيقي در مورد راهكارش براي خروج آمريكا از بحران و حل مشكلات اين كشور پرداخت.

اگرچه جوان ترين رئيس جمهور آمريكا را بيشتر به علت نحوه قتل مرموزش به ياد مي آورند، با اين حال نگاهي به متن آن سخنراني به مراتب نتايج سودمندتري براي فعالان عرصه كسب وكار خواهد داشت:«جايي كه من امشب در آن قرار دارم، كشوري است كه مردان بزرگي براي ساختن جهاني نوين در آن از امنيت، آسايش و زندگي شان صرف نظر كرده اند. 3000 مايل پشت سر من مديون اين فداكاري هاست. برخلاف آنچه امروزه تصور مي شود، شعار رؤساي جمهور گذشته اين نبود كه هركس براي خودش زندگي كند، بلكه شعار آنها همكاري براي هدف مشترك (آزادي) است.

شايد امروزه بسياري از مردم معتقد باشند كه چنين هدف والايي محقق شده و تمام مشكلات رفع و جنگ هاي گوناگوني با پيروزي پشت سر گذاشته شده است. با اين حال معتقدم ما هنوز در ابتداي راه هستيم. هنوز مرزهاي جديد و طولاني براي پيمودن وجود دارد. عرصه هاي وسيعي از علم و فضا، مشكلات عمده اي در زمينه صلح و جنگ، تعصبات نژادي گوناگون و از همه مهم تر پرسش هاي بي پاسخي در مورد فقر و اقتصاد باقي است.»

عبارت «مرزهاي جديد» شعار خوبي براي كندي بود تا در قالب آن به ارائه راهكارهاي خود در مورد مسائل گوناگون بپردازد. اگرچه كندي هم مي توانست مانند اغلب نامزدهاي رياست جمهوري با انتخاب يك شعار شروع به سخنراني هاي طولاني و ارائه وعده هاي عجيب كند، با اين حال شيوه ارائه اطلاعات وي به كلي متفاوت و خلاقانه بود. بدون شك يكي از عوامل موفقيت وي در ورود به كاخ سفيد همين شيوه خلاقانه سخنراني ها بوده است.

نمونه ديگري از تأثيرگذاري سخنراني هاي كوتاه و مفيد را مي توان در رقابت ميان دو برند AVIS و HERTZ مشاهده كرد. اين دو برند كه در كسب وكار اجاره اتومبيل آمريكا صاحب شهرت فراواني هستند، رقابت فشرده اي در كسب مشتري دارند. در دهه 1960 برند AVIS باتوجه به اين نكته كه رتبه دوم را در رقابت با HERTZ در اختيار داشت، اقدام به برگزاري كمپين جالبي كرد. شعار اصلي كمپين شركت به اين شكل بود:«ما بيشتر و سخت تر تلاش مي كنيم.»

انتخاب چنين شعاري از سوي برند AVIS باتوجه به اين نكته كه آنها هدايت بازارها را در اختيار نداشتند، بسيار هوشمندانه بود. مخاطبان هم به دليل خلاقيت به كار رفته در اين شعار به خوبي نسبت به آن واكنش نشان دادند. شعاري كه رابرت تاونسند براي AVIS طراحي كرده بود، تأثير بسيار زيادي روي آوازه جهاني اين برند داشت. نكته مهم در انتخاب چنين شعاري، هوشمندي تاونسند در بررسي شرايط بازار و هماهنگ سازي آن با كمپين شركت بود.

آنچه در عمل بايد انجام دهيم
-ديدگاه اصلي و استراتژي تان را در قالب جملات ساده و كوتاه به زبان آوريد. در غير اين صورت احتمال اينكه جملات تان در ذهن مخاطب باقي بماند، بسيار كاهش خواهد يافت.

-اگر قادر به تبديل ديدگاه و استراتژي تان به يك شعار جذاب باشيد، نيمي از راه كسب موفقيت را پيموده ايد.

مترجم: علي آل علي

منبع: http://forsatnet.ir