شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : "۱۶۲" سامانه‌اي كه روابط عمومي صداوسيما به آن مي‌بالد!!!؟؟؟
یکشنبه، 28 مرداد 1397 - 01:14 کد خبر:34646
۱۶۲ همان سامانه‌اي است كه روابط عمومي و سازمان افكار سنجي صداوسيما به آن مي‌بالند و بارها گفته‌اند مخاطب ما از اين طريق همه صحبت‌ها و نظراتش به سمع و نظر همه مديران و عوامل مربوطه مي‌رسد اما...

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از مشكلاتي كه امروز عده‌اي از مردم را درگير خودش كرده پيگيري مشكلات و معضلات و ارائه پيشنهادات و انتقادات به سازمان‌ها و نهادهاست. براي اين اتفاق حتماً بايستي به يك سامانه‌اي مراجعه كرد و آنجا اپراتورهايي پيش‌بيني شده‌اند تا براي حل مشكلات و معضلات شهروندان، راهكار ارائه دهند و پيشنهادات و انتقادات را هم به مسئولان و عوامل مدنظر مخاطب منتقل كنند. اما بارها و بارها گزارش‌هايي نوشتيم و خوانديم كه اين سامانه‌ها يا به موقع پاسخگو نيستند و يا ضمانتي براي انتقال گلايه‌ها و ارائه پيشنهادها و راهكارها وجود ندارد. حتي گاهي اوقات مخاطبين دلسرد مي‌شوند نظرات و انتقادات خودشان را به سمع و نظر نهادها برسانند و يا براي حل مشكلات‌شان مجبورند حضوراً به آن نهاد مربوطه مراجعه كنند كه هم در اين شرايط مدرنيته و مملوء از تكنولوژي كار اصولي و منطقي نيست و هم اين فرد يا افراد مذكور از كارهاي روزمره‌شان باز مي‌مانند.
 
 در اين بين، سازمان صداوسيما هم سال‌هاي اخير به عملكرد نظرسنجي برنامه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني خودش مي‌بالد و مدعي پاسخگويي مناسب و بدون معطلي مخاطبين هم هست. حتي برخي اوقات گروه‌ها و برنامه‌سازاني را هم به دفتر 162 رسانه ملي مي‌برد تا مستقيماً با بينندگان و بدون واسطه گفتگو كنند كه البته كار خوب و درخور شأن ملت ايران است. اما نكته‌اي كه وجود دارد و بسياري از مخاطبين هم در نظرات و كامنت‌ها و هم در فضاي مجازي بارها به آن اشاره كرده‌اند و تحت عنوان گلايه داشته‌اند و يا از طرف ديگر كارشناسان رسانه و منتقدين تلويزيون عمدتاً بر روي آن نقد نوشته‌اند و تحليل‌هاي متفاوتي ارائه داده‌اند بحث نظرسنجي‌هاي غيراصولي رسانه ملي است. چرا كه يكي از راه‌هاي نظرسنجي تلويزيون كه خيلي هم سازمان افكارسنجي صداوسيما به آن تكيه دارد همين سامانه 162 است كه بسياري از مخاطبين در پيام‌هايشان مي‌گفتند دقايق زيادي معطل مي‌شوند تا به اپراتور وصل بشوند و تلفن به يك باره قطع مي‌شود و يا آنقدر دير وصل مي‌شود كه مجالي براي گفتگو و نقد نيست. نكته مهم ديگر اپراتورها هم يا كم شده‌اند و يا حوصله و سعه صدر مناسبي براي پاسخگويي ندارند.
 
 162 همان سامانه‌اي است كه روابط عمومي و سازمان افكار سنجي صداوسيما به آن مي‌بالند و بارها گفته‌اند مخاطب ما از اين طريق همه صحبت‌ها و نظراتش به سمع و نظر همه مديران و عوامل مربوطه مي‌رسد اما چطور زماني كه مخاطب آنقدر معطل مي‌شود يا پاسخگويي مناسبي از سوي اپراتورهاي اين سامانه انجام نمي‌شود چنين نقل و انتقال درست و مثمرثمري اتفاق مي‌افتد. البته خودمان هم دست به كار شديم و چندين بار تماس گرفتيم كه مخاطب ما هم بايد نظر بدهد و انتقاد كند براي بهبودي و ارتقاء كيفيت كارهاي تلويزيون، هم نسبت به اعتلاي رسانه ملي دغدغه داشته باشد و هم در شرايط اقتصادي بحراني امروز كه اكثريت مردم در تنگنا قرار دارند هزينه‌هاي گزافي را براي تلفن پرداخت كند به بهاي عدم تمهيد مناسب مسئولين مربوطه در پاسخگويي اين سامانه‌ها كه برخي اوقات هم بعد از دقايقي قطع مي‌شوند كه خود اپراتورها اين مشكلات را فني و علت آن را تعدد تماس‌ها مي‌دانند. كه باور ما رسانه‌اي‌ها اين است كه اين نوع بهانه‌جويي‌ها با وجود تكنولوژي و مدرنيته رسانه‌ امروز يك شوخي بيش نيست و مديران مربوطه در صداوسيما بايد پاسخگوي اين عدم ظرفيت‌سازي‌ها و سازماندهي‌هاي مناسب در عرصه بهره‌مندي از افكار عمومي باشد.
 
 به گزارش تسنيم، حالا اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا رسانه ملي همچون برخي از نهادهاي ديگر مي‌‌خواهد يك سامانه نمادين داشته باشد و فقط صرف زيرنويس در كنار آدرس‌هاي پيام‌رسان‌ها و پست‌هاي الكترونيكي قرار دهد و يا به عنوان يك محرك رسانه‌اي از آن بهره ببرد؟!