شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي چيست؟
دوشنبه، 31 مرداد 1401 - 12:19 کد خبر:34603
در حقيقت روابط عمومي نماينده‌اي براي ارتباط سازمان با محيط خارج است. متخصصين روابط عمومي وظيفه‌ي ايجاد وجهه و تصوير مناسب براي سازمان را بر عهده دارند. شغل آنها ايجاد ذهنيت مثبت از سازمان در بين مردم، آگاه‌سازي جامعه از فعاليت‌هاي درون سازمان، توضيح سياست‌ها و مديريت كنترل كمپين‌هاي سياسي است.



 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| اگر مهندس برق هستيد همه از شما انتظار دارند قراضه‌ترين وسايل برقي‌شان را هم تعمير كنيد، اگر دامپزشك هستيد اقوام و فاميل، دور شما جمع مي‌شوند و درباره‌ي نادرترين گونه‌هاي خرس‌ قطبي سؤال مي‌كنند، اگر مدير روابط‌عمومي هستيد، همه انتظار دارند كار شما چيزي شبيه پخش تراكت‌هاي تبليغاتي، بازاريابي و… باشد. البته همه‌ اين تصورات اشتباه است و انصافا در بيشتر موارد پاسخگويي به اين انتظارات عجيب و بي‌ربط ما را كلافه مي‌كند.

اين موضوع درباره‌ روابط‌عمومي حتي سخت‌تر و پيچيده‌تر هم هست؛ چون با عنوان كردن مشاغل ديگر حداقل تصويري كليشه‌اي موجود است اما روابط‌عمومي و مشاغل مربوط به آن براي اغلب افراد ناشناخته و مبهم است. اما روابط‌عمومي چيست و اصلا هدفش چيست؟ در پاسخ بايد گفت روابط‌عمومي تلاش براي معرفي خدمت، محصول، شركت و حتي فردي حقيقي است. اما بر خلاف تبليغات، تأثيرگذاري بر مخاطب در روابط‌عمومي غيرمستقيم صورت مي‌گيرد. خط مشي اصلي در
روابط‌عمومي، اعتمادسازي است.

روابط‌عمومي، در واقع به مفهوم متقاعد كردن آدم‌هاست. براي اينكه ايده يا محصول خود را بفروشيد يا از حُسن اعمال و اقدامات شركت‌تان به ديگران بگوييد، بايد مخاطب را متقاعد و توجيه كنيد. انجمن روابط‌عمومي امريكا (PRSA) روابط‌عمومي را اين‌طور تعريف مي‌كند: «روابط‌عمومي، فرايند ارتباطات راهبردي است كه ميان جامعه و سازمان‌ها روابط سودمند دوسويه ايجاد مي‌كند».

 

متخصصان روابط‌عمومي مهارت خوبي در داستان‌سرايي دارند؛ زيرا آنها بايد توان روايت كردن اوضاع سازمان را براي سايرين داشته باشند. روابط‌عمومي براي حفاظت و افزايش حُسن‌ شهرت كسب‌و‌كار و سازمان تلاش مي‌كند و اين كار را از طريق رسانه‌هاي گوناگون و شبكه‌هاي اجتماعي پيش مي‌برد. امروزه شبكه‌هاي اجتماعي همه چيز را به شدت تحت تأثير قرار داده‌اند و روابط‌عمومي نيز از اين قاعده مستثني نيست.

متخصصان روابط‌عمومي بايد تمام كانال‌هاي ارتباطي با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با يافتن نكات و نظرات منفي از محيط خارج و مخاطبان، كاستي‌ها و نارضايتي‌ها را به درون شركت و سازمان انتقال دهند و با پيدا كردن نكات و نظرات مثبت، از آنها براي تبليغات مؤثر استفاده كند.

 

در حقيقت روابط‌عمومي نماينده‌اي براي ارتباط سازمان با محيط خارج است. متخصصين روابط‌عمومي وظيفه‌ي ايجاد وجهه و تصوير مناسب براي سازمان را بر عهده دارند. شغل آنها ايجاد ذهنيت مثبت از سازمان در بين مردم، آگاه‌سازي جامعه از فعاليت‌هاي درون سازمان، توضيح سياست‌ها و مديريت كنترل كمپين‌هاي سياسي است.

گستره‌ي فعاليت روابط‌عمومي بسيار وسيع است. اين گستره مي‌تواند از مديريت ارتباط با مشتريان تا ايجاد ارتباط ميان شاخه‌هاي مختلف يك سازمان را پوشش دهد. ابزارهاي مورد استفاده در روابط‌عمومي شامل موارد زير است:

- برگزاري سخنراني‌ها و كنفرانس‌ها
- مصاحبه و مديريت پوشش خبري
- ارتباط با مطبوعات
- تحقيقات بازار مبتني بر اطلاعات مشتريان و مخاطبان سازمان
- برگزاري مراسم و رويدادها

- استفاده از شبكه‌هاي مجازي و ارتباطي تحت وب
- كنترل و مديريت راهبردي بحران‌هاي مرتبط با روابط‌عمومي
- پوشش تبليغات رسانه‌اي و پاسخگويي به نظرات مثبت و منفي خارج سازمان

برگرفته از: forbes- www.chetor.com