شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه اهميت جايگاه روابط عمومي در زمينه اطلاعرساني بر هيچ كس پوشيده نيست. درواقع، موفقيت و دوام شركتها، سازمانها و ادارات در همه عرضه بازتابي از عملكرد روابط عموميهاي آنها است.
به عبارت بهتر، روابط عمومي، پيونددهنده بيرون و درون سازمانها و شركتها است كه خود نوعي از هنر و علم اجتماعي محسوب ميشود. سختي كار روابط عمومي از آن جهت است كه بايد در همه جهات گسترده را با شهروندان، اصحاب رسانه و هنر برقرار كند و بدين ترتيب ديدگاهها را نسبت به شركت متبوع خود تغيير دهد.
در سرفصلهاي وظايف روابط عمومي، مسئوليتهاي اجتماعي قرار دارند و در واقع اين بخش، رويكرد مسئوليتهاي اجتماعي سازمان را دنبال ميكند. در شركت معدني و صنعتي گلگهر نيز بخش روابط عمومي با تغيير ساختار سازماني بسيار فعال شده است و هماكنون روابط خوبي ميان گلگهر و سازمانها، ادارهها، رسانهها و مردم برقرار شده است.
ايجاد فضاي مناسب براي گفتوگو و ارتباط و مناسب و سريع، پاسخگويي به افكار عمومي در كمترين زمان يكي از هنرهاي روابط عمومي بهشمار ميرود. در حقيقت بخش روابط عمومي ارتباط ميان سازمان و مخاطبان مجموعه را مديريت ميكند. روابط عمومي بايد با همه سازمانها مرتبط روابط خوبي برقرار كند و تلاش اين بخش بايد در راستاي كسب رضايت افكار عمومي و همكاري با موسسات و گروههاي با اهميت باشد. بنابراين روابط عمومي سازمانها بايد اين موضوعات را سرلوحه كار خود قرار دهند.
تلاش روابط عمومي در برقراري روابط بين سازماني
تلاش روابط عمومي بايد بر پايه پيشبرد امور بهصورت اصول حرفهاي، پويا و تخصصي باشد. براي دستيابي به چنين هدفي، بايد در وهله نخست، تلاش شود تا با بهكارگيري نيروي متخصص و حتي در صورت لزوم تدوين دستورالعمل و چشمانداز جديد، در ساختار سازمان دگرگوني ايجاد شود. علاوه بر اين در سازمانهايي كه در مناطق مختلف واقع شدهاند بايد همواره با مجموعه مديريتي شهرها، اهالي هنر و رسانهها و انديشمندان تعامل سازنده برقرار شود.
بهعنوان نمونه، در شهرستانها ميتوان برنامههاي متنوعي را در حوزههاي فرهنگي از جمله موسيقي، خوشنويسي و تئاتر برگزار كرد. علاوه بر اين ميتوان كارگاههاي آموزشي بهويژه در بخش آموزشهاي رسانهاي برگزار كرد تا بدين وسيله تلاش شود گامهاي مثبتي در زمينه ارتقاي فرهنگي شهرهاي مختلف برداشت. اين موضوع بايد از سطح شعار، در عمل نيز پياده شود. بهعنوان نمونه، در مجموعه گلگهر شعار «همراه فرهنگي سيرجان» سرلوحه كار روابط عمومي قرار گرفته است و در اين رابطه شوراي فرهنگي و اجتماعي گلگهر تشكيل شده و روابط عمومي شركت گلگهر بهعنوان دبير اين شورا نصب شده است.
بدين ترتيب راه براي پيشبرد اهداف و مسئوليتهاي درونسازماني و برونسازماني و كسب موفقيت بيشتر هموار شده است. بهطوري كه در حال حاضر گلگهر بهعنوان حامي اصلي و همراه فرهنگي شهرستان سيرجان در بخش عظيمي از برنامههاي فرهنگي و اجتماعي اين شهر مشاركت دارد و نقش اصلي را در اجراي آنها ايفا ميكند. ناگفته نماند در اين مدت تلاش شده است كه ارتباط بيشتري با سازمانهاي مختلف شهرستان و مردم برقرار شود. بهويژه آنكه در سالهاي گذشته ارتباط چندان مناسب و نگاه مثبتي همواره نگاه مثبتي از سوي افكار عمومي نسبت به گلگهر وجود نداشت. اين در حالي است كه در در دوره جديد مديريت، با اتفاقات رخ داده در حوزه ارتباطات، اين نگاه تا حد زيادي ترميم شده است و ديدگاهها نسبت به گلگهر تغيير كرده است.
شفافسازي جزو وظايف ذاتي روابط عمومي است
روابط عمومي در كنار همه مسئوليتهاي خود، بايد عملكرد شركت را براي افكار عمومي شفاف سازد و از پردهپوشي و كتمان حقايق صرف نظر كند. در اين زمينه ميتوان گفت كه بازتاب عملكرد شركت و دستاوردهاي آن در حوزههاي مختلف توليد، فني، اجتماعي و... يكي از اقدامات موثر است.
همچنين در مجموعههاي صنعتي و معدني نيز ميتوانند براي شفافسازي و آشنايي اقشار مختلف مردم با فعاليت صنعتي و معدني، درها را به روي مردم باز كنند تا همه از نزديك بتوانند عملكرد شركت را مشاهده كنند. بهعنوان نمونه، در شركت گلگهر از سال 94 به بعد در قالب مسئوليتهاي اجتماعي، بازديدهاي عمومي از معدن و كارخانههاي فرآوري رشد داشته است و بهنظر ميآيد اين موضوع در تغيير ديدگاه مردم محلي نسبت به فعاليتهاي معدن بهطور محسوسي تغيير كرده است.
متن كامل اين يادداشت را در شماره 96 ماهنامه «اخبار فلزات» و در بخش معدن مطالعه نماييد.
پيام تبريك سرپرست بانك شهر به مناسبت روز خبرنگار