شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سود سه‌ماهه آمازون از ۲ ميليارد دلار هم فراتر رفت؛ افزايش فعاليت مزرعه‌هاي كليك
سه شنبه، 9 مرداد 1397 - 23:01 کد خبر:34340
سود سه ماهه‌ دوم سال ۲۰۱۸ آمازون براي اولين بار از ۲ ميليارد دلار تجاوز كرد و نسبت به سال گذشته، يك هزار و ۲۰۰ درصد افزايش يافت.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سود سه ماهه‌ دوم سال ۲۰۱۸ آمازون براي اولين بار از ۲ ميليارد دلار تجاوز كرد و نسبت به سال گذشته، يك هزار و ۲۰۰ درصد افزايش يافت.
 
 در حاليكه شركت آمازون كارشناسان بازار بورس را با اعلام سود بي‌سابقه در بيلان فصل دوم سال ۲۰۱۸ بار ديگر شگفت زده كرد، يك گزارش «وال استريت جورنال» حاكي است كه مزارع بزرگ «كليك» در بنگلادش، براي انتشار نقدهاي كاذب و فريب دادن مشتريان آمازون، كاربران مزدور را گرد هم مي‌آورند.
 
 آمازون روز گذشته (جمعه) با انتشار بيلان فصل دوم سال ۲۰۱۸، اعلام كرد كه به سودي فراتر از دو برابر آنچه كارشناسان در بازار اوراق بهادار پيش‌بيني كرده بودند، دست يافته است. كارشناسان بورس، سود سهام آمازون را ۲و نيم دلار براي هر سهم پيش‌بيني كرده بودند، اما آمازون نشان داد كه در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۸، سود سهام به ۵.۰۷ دلار رسيد.
 
 به عبارت ديگر، كسب‌وكار آمازون در سه‌ماهه گذشته، ۲.۵ ميليارد دلار سود داشته است، كه نسبت به همين مقطع در سال گذشته، يكهزار و ۲۰۰ درصد افزايش نشان مي‌دهد.
 
 از سوي ديگر، بنا به گزارش روزنامه «وال استريت جورنال» كاربران مزدور در اتاق‌هاي مجهز به بيش از سي كامپيوتر در شهرهاي كوچك شمال بنگلادش، به شيوه‌هاي مختلف سعي مي‌كنند سيستم آمازون را دور بزنند و براي كالاهاي شركت‌هاي مشتري خود، خريدار پيدا كنند.
 
 روش كار آنها اين است كه عبارت كلي خاصي كه اشاره به يك نوع كالا دارد را در وب‌سايت آمازون وارد مي‌كنند و روي كالاي خاصي در نتيجه جستجو، بارها و بارها كليك مي‌ كنند.
 
 برنامه‌ اتوماتيك آمازون، كه كليك‌ها روي لينك كالاهاي مشخص را مي‌شمارد، نتيجه‌گيري مي‌كند كه اين كالاها، پرهوادار هستند و آنها را در نتيجه جستجو، بالاترو بالاتر مي‌آورد. محصولي كه در رده‌بندي نتايج جستجو در سايت آمازون بالاتر قرار مي‌گيرد، مشتري‌هاي بيشتري پيدا مي‌كنند.
 
 فروش: ۵۲.۹ ميليارد دلار
 آمازون بزرگترين بازار اينترنتي جهان است و در آمريكا، نيم دلار از هر دلاري كه براي خريد از اينترنت هزينه مي‌شود، به جيب آمازون سرازير مي‌شود.
 
 بخش عمده‌اي از در‌آمد آمازون از فروش كالاهاي متعلق به شركت‌هاي شخص ثالث تامين مي‌شود كه از طريق وب‌سايت‌هاي آمازون، براي كالاهاي خود، مشتري پيدا مي‌كنند.
 
 گزارش بيلان آمازون كه روز جمعه منتشر شد، حاكي است كه رونق كسب و كار آمازون در آمريكاي شمالي، بازارهاي آمريكا و كانادا، يك عامل اصلي بالارفتن سود اين شركت در سه‌ماهه گذشته بود. همچنين، كسب‌وكار خدمات اينترنتي آمازون كه شركت‌هاي بزرگ و همچنين دولت فدرال، مشتريان اصلي آن هستند، و انتشار آگهي در سايت‌هاي آمازون، علت ديگر بالارفتن سود آمازون اعلام شد.
 
 گزارش رسانه‌هاي تخصصي حاكي است كه اين سومين دوره سه‌ماهه متوالي است كه شركت آمازون سودهائي بالاتر از يك ميليارد دلار گزارش داده مي‌دهد، و نخستين بار است كه سود سه ماهه اين شركت از مرز ۲ ميليارد دلار تجاوز مي‌كند، كه ۱۳۲ درصد نسبت به سود سال گذشته، افزايش نشان مي‌دهد.
 
 با اين حال، رقم كل فروش شركت آمازون در سه‌ماهه‌ گذشته، ۵۲.۹ ميليارد دلار بود كه اندكي از پيش‌بيني كارشناسان كه انتظار داشتند فروش اين شركت به ۵۳.۴۱ ميليارد دلار برسد، كمتر است.
 
 ​كسب و كار اينترنتي آمازون كه «خدمات وب» نام دارد، با ۶ ميليارد دلار فروش، جهشي ۵۰ درصدي نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد كه فروش خدمات وب آمازون ۴.۱ ميليارد دلار گزارش داده شده بود.
 
 مزارع كليك
 برنامه اتوماتيك آمازون، نتايج جستجو براي بيش از نيم ميليارد جستجو را رده‌بندي مي‌كند. برخي از صاحبان شركت‌هاي شخص‌ثالث كه كالاهاي خود را از طريق آمازون مي‌فروشند، در مصاحبه با «وال استريت جورنال» گفتند كه عناصر تبهكار از شركت‌هاي مقيم كشورهاي ديگر، از جمله بنگلادش، خدمات فريبكارانه خود را به آنها عرضه مي‌كنند.
 
 لارا استيونس، خبرنگار وال استريت جورنال، در گزارشي كه با همكاري «جان ايمونت» در هنگ‌كنگ تهيه‌ كرده است، مي‌نويسد كه فريب موتور جستجوي فروشگاه آمازون، يكي از روش‌هاي معمول تبهكاران اينترنتي براي يافتن مشتري‌هاي بيشتر براي كالاهائي است كه از طريق آمازون عرضه مي‌شوند.
 
 اين گزارش همچنين حاكي است كه برخي از فروشندگان شخص‌ثالث، براي بدست آوردن اطلاعات رقابتي، به كارمندان آمازون رشوه مي‌پردازند. برخي ديگر از اين فروشندگان، نقدوبررسي كاذب در باره كالاهاي خود و نقدوبررسي منفي در باره كالاهاي رقيب در سايت آمازون منتشر مي‌كنند.
 
 تلاش‌هاي تبهكاران اينترنتي تاثير چنداني در رونق كسب‌وكار آمازون كه در سه‌ماهه‌ دوم سال جاري، ۳۹ درصد نسبت به سه‌ماهه اول افزايش داشت، نداشته است، اما به درستي و صداقت سايت آمازون، لطمه مي‌زند.
 
 با اين حال، يك سخنگوي آمازون به وال استريت جورنال گفت آنها كه تلاش مي‌كنند در سيستم اتوماتيك اين شركت دستكاري كنند، «بخش بسيار كوچكي» از فعاليت سايت آمازون را تشكيل مي‌دهند.
 
 اين سخنگو افزود: «براي مقابله با بازيگران بد، ما از تجهيزات و برنامه‌هاي پيچيده‌اي هوش مصنوعي از جمله يادگيري ماشيني، استفاده مي‌كنيم كه تلاش بازيگران ناباب براي پنهان كردن ردپاي خود را خنثي مي‌‌كند.»
 
 سايت‌هاي اينترنتي ديگر هم در معرض هجوم بازيگران ناباب، از جمله كليك‌زنان مزدور و «بات» ها يا برنامه‌‌هاي كامپيوتري بدخيم، قرار دارند. از جمله سايت «توئيتر» به تازگي اعلام كرد كه برنامه گسترده‌اي را براي بيرون كردن حساب‌هاي كاربري مشكوك آغاز كرده است و سايت «فيسبوك» نيز سيستم‌هاي تازه‌اي براي شناسائي حساب‌هاي كاربري كاذب، طراحي كرده است.
 
 شركت آلفابت، صاحب موتور جستجوي «گوگل» و ديگر سكوهاي تبليغاتي اينترنتي نيز بارها گزارش‌هائي در باره رفت‌وآمد دغل‌كارانه و فريب‌آميز در سايت‌هاي خود و تلاش‌هائي كه براي شناسائي و دفع آنها انجام مي‌دهند، منتشر كرده‌اند.
 
 شركت «ادوبي» كه به شركت‌هاي اينترنتي خدمات مختلف عرضه مي‌كند، اخيرا اعلام كرد كه ۲۸ درصد رفت‌وآمد در سايت‌هاي هزاران مشتري اين شركت، نشانه‌هاي قوي از تردد كاربران ماشيني مشاهده كرده است كه نتيجه‌گيري مي‌كند ناشي از فعاليت مزارع كليك يا «بات» ها بوده‌ است.
 
 به گزارش وله، آمازون سال‌هاست كه براي مبارزه با نقدوبررسي كاذب كالاها، اقدامات مقابله‌‌آميز طرح كرده اما فروشندگان شخص‌ثالث براي فريب برنامه‌هاي اتوماتيك سايت آمازون، شيوه‌هاي تازه و ابتكاري خلق مي‌كنند.
 
 وال استريت جورنال در تحقيق در اين باره، به يك فروشنده كه آمازون آن را «جديد» معرفي مي‌كند، برخورد كرد كه روي كالاي آن، برچسب «گزينه آمازون» خورده بود. اين فروشنده، صدها نقدوبررسي كالاي ديگري با اسم مشابه را به عنوان نقدوبررسي كالاي خود، جا زده بود. از صدها نقدوبررسي مثبت اين كالا، فقط چهار نقدوبررسي واقعي و مربوط بود. بعد از تماس وال استريت جورنال با آمازون، صدها بررسي كاذب از زير اين كالا برداشته شد و برچسب «گزينه آمازون» ناپديد شد.