شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا خبر تفاوت خواهد كرد؟
دوشنبه، 8 مرداد 1397 - 08:54 کد خبر:34282
خبر امروز، تفاوت‌هاي فاحشي با خبرهاي 15 يا 20 سال قبل دارد. اين تغييرات تحت تأثير اولويت‌هاي سازماني جديد و اهداف فرهنگي‌اي به وجود مي‌آيند كه مانع ارائه هر نوع خدمات و توانايي‌هاي جديد تكنيكي مي‌شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در پاييز 1993، رابرت رايت (Robert wright) كتاب «جمهوري جديد» (New Republic) خود را با اين جمله آغاز كرد: به طور حتم هيچ يك از شما كه در مورد اينترنت مطالب را شنيده‌ايد تا سال پيش چيزي در مورد آن نمي‌دانستيد» (رايت، 1993، ص 20). رشد سريع كاربران اينترنت به گونه‌اي است كه ارائه هر آماري از تعداد كاربران، پس از چند دقيقه قديمي به حساب مي‌آيد. با ايجاد فناوري‌هاي جديد، تعداد كاربران چندين برابر مي‌شود.

 

محيط فناورانه و اقتصادي با چه سرعتي و تا چه اندازه‌اي مي‌تواند رسانه‌ها را تغيير دهد؟ بر طبق داده‌هاي ورنيس سوهلر (Veronis suhler) و همكارانشان، در سال 1993، 93 ميليون خانه، تلويزيون، 30 ميليون خانه، رايانه و 6/12 ميليون خانه، رايانه با مردم داشته‌اند و 3/3 ميليون خانه نيز به اينترنت متصل بوده‌اند كه تعداد آن‌ها كمتر از 4 درصد تعداد كل خانه‌هايي بوده است كه تلويزيون داشته‌اند. در سال 1998، 99 ميليون خانه، تلويزيون داشته و 5/10 ميليون خانه به اينترنت متصل بوده‌اند.


مشكل گسترش بازار «آن‌لاين» اين است كه نياز به صرف زماني دارد تا خدمات ارائه شده به مصرف‌كنندگان را به صورت يكي از عادت‌هاي روزمره كاربران در آورد. مشتركان جديد در هفته‌هاي اول امتحان مي‌كنند اما به تدريج اين استفاده‌ها كاهش پيدا مي‌كند. سالانه به طور متوسط، 50 درصد از مشتركان تغيير مي‌كنند و علائق آنان به خدمات جديد كم مي‌شود.

 

 دستيابي به اطلاعات آن‌لاين چيزي نيست كه به طور متوسط خانه‌ها از آن استفاده كنند و يا به آن احتياج داشته باشند. علاوه بر اين، سرعت ارتباطات داده‌ها (اطلاعات) كند شده است و ارتباط روي در روي كاربران بسيار سرد است. «معمولاً رايانه‌هاي موجود در خانه‌ها به منظور استفاده‌هاي تجاري، هدف‌هاي حرفه‌اي و آموزشي به كار برده مي‌شوند و والدين براي بچه‌هايشان به همان منظور رايانه مي‌خرند كه در دهه 1950 دايره‌المعارف مي‌خريدند (ورونيس سوهلر 1993). ممكن است اين ترديد به وجود بيايد كه رايانه‌ها نيز به همان اندازه يعني به اندازه دايره‌المعارف‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. با اين همه، ارتباط با دايره‌المعارف طي سال‌ها نسبتاً بدون تغيير باقي مانده است. ولي ارتباط با رايانه هر روز راحت‌تر مي‌شود.


تخمين اين كه فناوري‌هاي جديد عادت‌هاي خبري روزنامه‌نگاران و مخاطبان را با چه سرعتي تغيير خواهند داد بسيار مشكل است. خبر امروز، تفاوت‌هاي فاحشي با خبرهاي 15 يا 20 سال قبل دارد. اين تغييرات تحت تأثير اولويت‌هاي سازماني جديد و اهداف فرهنگي‌اي به وجود مي‌آيند كه مانع ارائه هر نوع خدمات و توانايي‌هاي جديد تكنيكي مي‌شوند. سه عامل از اهميت عمده‌اي برخوردار است:


1- حرفه‌اي‌ سازي روزنامه‌نگاري
2- رشد مشخصه‌هاي اقتصادي پخش خبر
3- مبهم بودن قلمرو خصوصي و عمومي در دنياي عمومي


هر كدام از اين پيشرفت‌ها نياز به بحث‌هاي فراواني دارد.