شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي هنر مردم داري است متين معتدل و اهل ديالوگ است، در اولين تماس دعوت مان را براي يك گفتگوي مفصل مي پذيرد و در يك عصر بهاري در دفتر كارش پذيرايمان مي شود؛با 32 سال سن جوان ترين مدير گل گهر است و به جرات مي توان او را يكي از موفقترين چهرههاي روابط عمومي شهر سيرجان در سالهاي اخير دانست كه مديريت يكي از مهمترين و پرچالشترين، روابط عموميهاي شهرستان را بر عهده دارد.
سخن از ابوذر حلوايي پور است كه پس از چندين سال فعاليت رسانهاي، حالا بيش از چهار سال است كه بر صندلي مديريت روابط عمومي و امور بينالملل شركت صنعتي- معدني گلگهر تكيه زده است و به گفتهي خود سعي كرده درتعامل خوب با شهروندان، اصحاب رسانه و هنر، نگاهها را به سمت گلگهر عوض كند. حال چقدر در اين رابطه موفق بوده بايد از خودش پرسيد.
-به عنوان اولين پرسش به بهانهي فرا رسيدن روز ارتباطات و روابط عمومي، تعريف و نگاه شما از اين مقولهي مهم در عرصه اطلاع رساني چيست؟
به عقيدهي بنده؛ روابط عمومي هنر مردمداري، ايجاد ارتباط و فضاي گفتوگو و هنر پاسخگويي مناسب و سريع است. روابط عمومي يعني مديريت ارتباط بين سازمان و مخاطب، يعني داشتن رابطه خوب با ديگران، تلاش براي كسب همكاري و رضايتمندي مردم و گروههايي است كه براي شركت يا موسسه اهميت دارد. امري كه سرلوحهي كار ما در مجموعهي روابط عمومي گلگهر هميشه بوده است.
-قابل كتمان نيست كه روابط عمومي گلگهر در سالهاي گذشته سعي كرده تا ارتباط بيشتري با مجموعهي شهرستان و مردم سيرجان برقرار كند به خصوص اينكه در يك دههي گذشته معمولا نگاه مثبتي از سوي قاطبهي مردم نسبت به گلگهر وجود نداشته است. در دورهي مديريت جديد گلگهر چه اتفاقاتي در حوزه ارتباطات گلگهر اتفاق افتاد تا اين نگاه سنتي به اين مجموعه تغيير پيدا كند؟
گل گهر تا سال 94 روابط عمومي مستقل نداشت، اما پس از قرار گرفتن مهندس تقيزاده درراس هرم مديريت گلگهر و ابلاغ چارت جديد سازماني شركت، روابط عمومي گلگهر به مديريت روابط عمومي و امور بين الملل ارتقاء پيدا كرد تا به عنوان يك مديريت مستقل در اين مجموعه شناخته شود. بنده نيز پس از اين تغيير و تحولات به عنوان اولين مدير اين بخش معرفي و مشغول بهكار شدم. در اين مدت تلاش ما بر پايه اين نكته استوار بوده كه امورات مربوط به اين بخش را به صورت حرفهاي،پويا و تخصصي پيش ببريم. براي رسيدن به اين هدف سعي شد در يك سري از ساختارها از جمله تامين نيروي انساني متخصص، تدوين دستورالعمل، ترسيم چشم انداز و... يك دگرگوني اساسي ايجاد كنيم. در كنار اين موارد، تعامل با مجموعه مديريتي شهرستان، هنرمندان، اهالي رسانه و صاحبان فكر و انديشه همواره مدنظر ما بوده است. در همهي اين سالها نيز برنامههاي مختلفي در حوزههاي فرهنگي از جمله تئاتر، موسيقي، خوشنويسي برگزار كرديم و در كنار آن با برگزاري وركشاپهاي آموزشي به ويژه در بخش آموزشهاي رسانهاي، سعي كرديم تا قدمهاي مثبتي در راه ارتقاء بخش فرهنگي شهرستان برداريم و نه تنها در شعار كه در عمل هم، گلگهر را تبديل به «همراه فرهنگي» سيرجان كنيم. تاسيس شوراي فرهنگي و اجتماعي گلگهر و انتصاب بنده به عنوان دبير اين شورا نيز راه را براي ما مساعد كرد تا بيش از پيش در مسووليت درون سازماني و برون سازماني موفق عمل كنيم و امروز خدا را شاكريم كه به عنوان يك حامي و همراه فرهنگي در بخش عظيمي از برنامههاي فرهنگي و اجتماعي شهرستان نقش و مشاركت مستقيم داريم.
- چقدر معتقديد كه مجموع اين تغييرات و اتفاقات در آشتي مردم با اين مجموعهي بزرگ صنعتي و معدني موثر بوده است؟
ببينيد در كنار مواردي كه گفته شد، يكي ديگر از سياستهاي بخش روابط عمومي و امور بين الملل گلگهر در سالهاي اخير، پرهيز از پردهپوشاني و معرفي مداوم دستاوردهاي بينظير چند سال گذشته مجموعهي صنعتي و معدني گلگهر در حوزهي فني و كاري به مردم سيرجان بوده است. در همين راستا تلاش كرديم تا درهاي مجموعه را به روي مردم باز كنيم تا شهروندان در قالب قشرهاي مختلف به گلگهر بيايند و از نزديك مجموعه را ببينندكما اينكه از سال 94 به بعد آمار بازديدكنندگان در قالب اقشار مختلف مردمي از مجموعهي گلگهر، به شدت رشد داشته است كه به گمان بنده در تغيير نگاه مردم به اين مجموعه نقش بسيار مثبتي داشته است. من فكر ميكنم اهميت قائل شدن به حوزهي مسووليتهاي اجتماعي و باز كردن درهاي گلگهر به سوي مردم، در آشتي دوباره شهروندان با اين مجموعه بسيار موثر بوده است.
-الصاق شدن امور «بينالملل» به بخش روابط عمومي، چه تاثيري در حوزهي كاري شما داشته است؟
به هر حال در كنار فعاليتهايي كه در حوزهي محلي داشتهايم، از حوزهي استاني، ملي و به خصوص بينالمللي نيز غافل نبودهايم. حضور در سيزده نمايشگاه بينالمللي و داخلي و سمينارهاي مختلف در سال نشاندهندهي حضور موفق گلگهر در اين عرصههاست. ما معتقديم كه گل گهر يك برند معتبر است و از آنجا كه تنها منطقهاي است كه در كشور چرخه كامل فولاد را انجام ميدهد و بيشترين ذخاير سنگ آهن خاورميانه را دارد، بايد با حضور موفق و مداوم در نمايشگاههاي بينالمللي، اين سرمايهي عظيم شهرستان را به دنيا معرفي كنيم.
-يكي از انتقادهايي كه هميشه به گلگهر وارد بوده، كم توجهي به مبحث مسووليتهاي اجتماعي بوده. نقيصهاي كه البته به اذعان برخي فعالان اجتماعي و فرهنگي، تا حدود زيادي در سالهاي گذشته جبران شده است، اما هنوز به نقطهي كمال نرسيده است توضيح شما چيست؟
نگاهي به فعاليت هاي 4 سال گذشته نشان ميدهد كه ما با يك نگاه متفاوت پا به عرصهي مسووليتهاي اجتماعي گذاشتهايم. بخش عمدهاي از اين اتفاق مديون رويكرد و نگاه مثبت مهندس تقيزاده به مقولهي مسووليتهاي اجتماعي و مشاركت گلگهر در طرحهايي است كه عموم شهروندان از آن منتفع شوند و احساس كنند كه گل گهر در كنار آنها است. براي مثال سرمايهگذاري در راه بهسازي كامل سينما قدس سيرجان كه سبب شد تا پس از سالها مردم سيرجان با سينما آشتي كنند و در يك سالن با كيفيت به ديدن فيلمهاي روز سينماي ايران بنشينند. مشاركت صد در صدي در پروژهي فاضلاب شهري ، حمايت از همهي حوزههاي هنري، مشاركت مستقيم در بسياري از برنامه هاي فرهنگي، ساخت بيمارستان فوقتخصصي، ساخت يك مجموعهي ورزشي و.. جملگي نشان دهندهي اين است كه گلگهر با ديد متفاوتي به مسووليت هاي اجتماعي نگريسته و همچنان اين راه را ادامه خواهد داد. البته معتقديم كه هنوز نواقصي وجود دارد كه اميدوارم صاحبان انديشه و اهالي قلم با انتقادهاي منصفانه خود به ما در برطرف كردن معايب كمك كنند.
-يكي از انتقادهايي كه به حوزه كاري همه روابط عموميها در ايران وارد است، اين نكته ميباشد كه مديران اين حوزه به جاي اينكه روابط عمومي مجموعه باشند، تبديل به روابط عمومي فردي ميشوند كه در راس هرم مديريتي اين مجموعه قرار گرفته است! چقدر سعي كردهايد كه اين آسيب، گريبانگير روابط عمومي گلگهر نشود؟
خوشبختانه اين اتفاق حداقل در گلگهر نيفتاده. ما در حال حاضر چندين رسانهي مكتوب داخلي داريم. از فصلنامه ، ماهنامه و هفتهنامه گرفته، تا نشريهي تخصصي كودك و نوجوان . نگاهي به خروجي اين رسانهها و همچنين خبرها و گزارشهايي كه در باب گلگهر در رسانههاي محلي، استاني و كشوري چاپ شده است، نشان ميدهد كه ما روابط عمومي همهي مجموعه گلگهر بودهايم. ضمن اينكه مديريت عالي گلگهر نيز چنين خواستهاي هيچگاه نداشته و هميشه با حمايتهاي خود از اقدامات صورت گرفته در روابط عمومي گلگهر، نشان دادهاند كه چنين رويكردي را نميپسندند.
-در گلگهر شركتهاي زيرمجموعهي فراواني وجود دارند كه به نظر ميرسد برخي از روابط عموميهاي اين شركتها نتوانستهاند همپاي ديگر روابط عموميها در اين منطقه حركت كنند. نظر شما در اين مورد چيست؟
ما از ابتداي فعاليت خود همه تلاش خود را به كار گرفتيم تا ديدگاه بيروني و كليشهاي كه به حوزهي روابط عمومي وجود دارد را تغيير بدهيم. يعني اين ديدگاه كه روابط عمومي تنها وظيفه دارد چند بنر و يا سيستم صوتي براي مراسمها تهيه كند و يا صرفا يك آگهي دهنده باشد را تغيير دهيم. در سال 94 بسياري از شركت هاي منطقه روابط عمومي مستقل نداشتند و يا با مبحث روابط عمومي بيگانه بودند. ما سعي كرديم 22 شركت فعال منطقه، اعم از شركتهاي همكار، همگروه و پيمانكار، روابط عمومي مستقل داشته باشند. به همين منظور شوراي مديران روابط عمومي منطقه تاسيس شد. در كنار آن، چشمانداز روابط عموميهاي منطقه براي سال 1400 تدوين شد تا بر اين اساس جايگاه جديدي براي بحث روابط عمومي در منطقه تعريف شود.هر چند كه معترفيم افراد متخصص در حوزهي روابط عمومي اندك هستند. به همين منظور دورههاي آموزشي متعددي با كمك مركز آموزش گل گهر ، براي ارتقا سطح علمي مديران روابط عمومي منطقه صورت گرفته تا خروجي كار،رضايت نسبي درون سازماني و برون سازماني را در پي داشته باشد.
- روابط عمومي گلگهر چه دورنمايي براي خود تصور كرده است؟
افزايش تعامل مجموعهي گلگهر با شهروندان ، مشاركت بيشتر در برنامههاي فرهنگي و اجتماعي، كمك به ارتقاي زيرساختهاي فرهنگي شهرستان، ورود به مسالهي ناهنجاريها و آسيبهاي اجتماعي براي كاهش اين آسيبها. اطلاعرساني و ادامه سياست پرهيز از پردهپوشاني و در نهايت حركت كردن در جهت كسب رضايتمندي هر چه بيشتر مردم.
- با وجود اينكه اين سوال در حوزه روابط عمومي تعريف نمي شود اما شما به عنوان يكي از مديران گل گهر چه پاسخي به نقدهاي موجود رسانه ها در زمينه به كارگيري نيروهاي غيربومي در شركت داريد؟
اين نكته را بايد يادآوري كنم كه سياست هاي جذب نيرو در منطقه گل گهر همواره بر استفاده از خدمات نيروهاي توانمند بومي سيرجاني بوده به طوري كه در حال حاضر استخدام نيروهاي مقاطع ديپلم به طور كامل از ميان داوطلبان سيرجاني است در ساير مقاطع هم اولويت جذب با نيروهاي بومي است مگر تخصص هايي كه در منطقه وجود نداشته باشند.
- و سخن پاياني شما؟
خدا را شاكريم كه در طي چند سال گذشته مسيري را براي خود تعيين كردهايم كه علاوه بر انجام وظايف درون سازماني، اقداماتي را در حوزههاي اجتماعي و فرهنگي انجام دهيم كه از طريق آنها، به بخشي از مسووليت اجتماعي خود در قبال شهرستان سيرجان و مردمان اين ديار كويري پاسخ گفته باشيم. اگر امروز گلگهر به يك همراه و حامي واقعي فرهنگي مردم سيرجان تبديل شده، مديون حمايتهاي بيدريغ مهندس تقي زاده مديرعامل گلگهر ؛ مهندس عتيقي مدير محترم مجتمع، مهندس مرتضوي مدير محترم حوزه مدير عامل، سايرمعاونان، اعضاي محترم شوراي فرهنگي و اجتماعي گلگهر در كنار همكاري و مساعدت هاي همكارانم در بخشهاي مختلف و روابط عمومي اين مجموعه و همكاري صميمانه اصحاب رسانه و اهالي فرهنگ سيرجان بوده است. ضمن اينكه خود را خالي از نقص نميبينيم و همان گونه كه در عمل نشان دادهايم انتقاد پذير هستيم، از انتقادات منصفانه با روي باز استقبال ميكنيم و دست ياري را به سوي همهي فعالان فرهنگي، اهالي رسانه و هنر دراز ميكنيم تا با استفاده از ايدهها و راهكارهاي ارائه شده، در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده خود، بيش از پيش موفق عمل كنيم.