شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قربانعلي تنگ شير عضو هيت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي: نيروي انساني متخصص موتورمحركه روابط عمومي
پنجشنبه، 4 مرداد 1397 - 08:16 کد خبر:34223
در روابط عمومي تطميع و ترفند كارساز نيست. اگرچه در مقاطعي زمينه رشد و شكوفايي روابط عمومي با امكان آموزشي نيروي هاي روابط عمومي در دانشگاه، انتشار كتاب ها و مجلات تخصصي در اين زمينه و برگزاري جشنواره هاي روابط عمومي هاي برتر با معيارهاي دانشگاهي و... فراهم شده است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نكته مهم در خصوص ساختار نيروي انساني روابط عمومي ظرفيت هاي خلاقيت و نو آوري و توانايي هاي فكري و در نتيجه مهارتهاي ارتباط با رسانه هاست كه مي تواند باعث موفقيت و پيشرفت سازمان گردد.

 

در مديريت روابط عمومي اين امر به عنوان مديريت اقناعي جلوه مي كند و اساس مناسبات و ارتباطات سازماني و هم برون سازماني را انجام مي دهد و روابط عمومي هم ارتباطات درون سازماني و برون سازماني را انجام مي دهد. وظيفه روابط عمومي ساختن يك تصوير مطلوب از يك سازمان و موسسه است كه با باور داشتن و توان تخصصي نيروي انساني در درون خود روابط عمومي ميسر مي شود.

 

با مروري كوتاه بر ساختار نيروي انساني روابط عمومي هاي كشور به آساني مي توان خلاء موجود اين ساختار را مشاهده و بر بي توجهي و غفلت بسياري از تصميم گيران سازماني و مديران روابط عمومي خرده گرفت. اين ساختار نيروي انساني است كه بايد از ذوق و استعداد، علاقه، تخصص، مهارت، تجربه، هوش و ذكاوت و احساس مسئوليت سازماني و تعهدات اجتماعي در زمينه اي مناسب از مناسبات همكاري جويانه اجتماعي برخوردار باشند.

 

يكي از وجوه مهم اين ساختار، ساختار تخصصي است. ساختار تخصصي نيروي انساني يك واحد روابط عمومي در چگونگي انجام ماموريت، هدف ها وظايف و ايفاي نقشهاي آن مهم ترين سهم را دارد. نخستين وجه اين بعد ساختار نيروي انساني تحصيلات دانشگاهي و تخصص سازماني و حرفه اي است. مشاركت در انتخاب مديران متخصص روابط عمومي، ادامه روند آموزش و ارزيابي سالانه روابط عمومي هاي كشور از جمله انتظاراتي بود كه از دولتها مي توان داشت كه به سرانجام نرسيد كه نتايج آن از جمله تعطيلي يا كمرنگ شدن برخي فعاليتهاي آموزشي همايشهاي علمي، تخصصي و توقف و انتشار نشريه هاي تخصصي مثل هنر هشتم بود كه تغييرات مديريتي عامل مهم آنها بوده است تا روابط عمومي بتوانند خواست ها و نيازهاي واقعي مردم آگاه شوند و اميد و شادابي را به جامعه باز گرداند.

 

در روابط عمومي تطميع و ترفند كارساز نيست. اگرچه در مقاطعي زمينه رشد و شكوفايي روابط عمومي با امكان آموزشي نيروي هاي روابط عمومي در دانشگاه، انتشار كتاب ها و مجلات تخصصي در اين زمينه و برگزاري جشنواره هاي روابط عمومي هاي برتر با معيارهاي دانشگاهي و... فراهم شده است. اما به دليل ريشه نگرفتن اين اقدامات در ساختار سازماني كشور و كمرنگ شدن مفاهيم اصلي روابط عمومي در ذهن و جان دولتمردان ما نه تنها اين زمينه رشد نكرده بلكه نزول هم داشته است و شوراي اطلاع رساني دولت هم نتوانست كار مفيدي براي اعتلاي روابط عمومي هاي كشور انجام دهد.

 

زيرا بدون تصميم گيري انجام دادن اين وظايف ممكن نخواهد بود. ايجاد قوانين و مقررات انتخاب و استخدام نگهداري و بهسازي نيروي انساني، تعيين وظايف و مسئوليت هاي كاركنان،سرپرستي و هدايت و رهبري نظارت وارزيابي عملكرد كاركنان را از جمله وظايف مديران به حساب مي ايد كه همه اينها بايد در يك روابط عمومي پويا و به روز و عملگرا ديده شود تا از يك ساختار منسجم برخوردار شونند. بنابراين نيروي انساني در روابط عمومي و هر سازماني ديگري حرف اول را مي زند و باييايم به همديگر احترام بگذاريم وپاسخگوي را ملاك خود قرار دهيم.