شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر اكبر نصرالهي استاد ارتباطات: مناسب ترين ابزار براي مديريت بحران، رسانه هاست
شنبه، 30 تیر 1397 - 09:24 کد خبر:34218
اگر روابط عمومي ها كارشان را خوب انجام ندهند در واقع آغاز يك چالش و بحران و مساله جديدي است كه همان رواج شايعات و اخبار نا معتبر است كه به تشديد بي نظمي ها و نگراني ها دامن مي زند و نگراني افكار عمومي را تشديد مي كند و سوء استفاده ها افزايش مي يابند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به نظرم بايد اين پيش شرط را پذيرفت كه هيچ جايي مصون از بحران نيست بايد راهكارهاي مديريت بحران را بدانيم و بايد مناسبترين ابزار كه رسانه است را خوب بشناسيم. در واقع اگر بپيذيريم مناسب ترين ابزار رسانه است، كه كم هزينه ترين و بهترين ابزار براي مديريت بحران رسانه ها هستند به گذاره سوم مي رسيم كه چه كسي مسئول رسانه ها در شرايط بحران هستند.


من فكر مي كنم  روابط عموميها به عنوان پل ارتباطي سازمان و رسانه ها در هر شرايطي بويژه شرايط بحران هستند.اين پل ارتباطي در شرايط عادي اگر دچار مشكل باشند قابل اغماض است اما در شرايط بحران اگر دچار آسيب شوند به اين علت كه توجه مردم در شرايط بحران بيشتر به سمت رسانه ها جلب مي شود و چسبندگي مخاطبان به رسانه ها به بالاترين حد خود مي رسد لذا اگر رسانه ها درست مديريت نشود خسارات بيشتري به سازمان و مردم وارد مي شود.


به عبارتي با توجه به اينكه روابط عمومي ها خط مقدم مديريت بحران از طريق هدايت رسانه ها هستند، اگر بحران در سطوح و خطوط مختلف تعريف شود در خط اول منحصراً روابط عمومي ها قرار دارند، به دليل اينكه بحران ها وقتي اتفاق مي افتند، سازمانها و دستگاه هاي رسمي و حقوقي مسئول مديريت بحران پيش آمده هستند، نظير هلال احمر، بهزيستي، ستاد مديريت بحران و وزارت بهداشت و ...كه در مواردي نظير سيل و زلزله بايد پاسخگو باشند، در هر صورت در اين ميان روابط عمومي هاي سازمانهاي رسمي و غير رسمي هستند كه موظفند در مورد بحران ايجاد شده اولين اطلاعات و خبر صحيح را در اختيار مردم گذارند، به خصوص در شرايط بحران كه نياز مردم به رسانه ها و اطلاعات آنها بيشتر و چسبندگي آنها به رسانه افزايش مي يابند.

 

 اگر روابط عمومي ها كارشان را خوب انجام ندهند در واقع آغاز يك چالش و بحران و مساله جديدي است كه همان رواج شايعات و اخبار نا معتبر است كه به تشديد بي نظمي ها و نگراني ها دامن مي زند و نگراني افكار عمومي را تشديد مي كند و سوء استفاده ها افزايش مي يابند.


اما اگر اين شرايط مداخله به موقع روابط عمومي ها كنترل شود و اطلاعات صحيح را درسريعترين زمان ممكن در اختيار افكار عمومي قرار دهند، مردم به سراغ رسانه هاي غير رسمي نمي روند، و شايعات نيز دامن زده نمي شود.


به نظر من آسيب شناسي روابط عمومي هاي كشور مان در شرايط بحران بوجود مي آيد و مي بنيم كه سازمان هايي كه در سالهاي اخير درگير بحران ها بودند، متاسفانه رويكرد تعاملي نداشتند و فعال نبودند و برعكس رويكرد قانوني و سنتي و طبعي داشتند و راهبردشان انفعالي و واكنشي بوده است.


در روش واكنشي در موقع بروز بحران پيش بيني هاي لازم وجود نداشته و برنامه ريزي هم انجام نشده و تعامل لازم با رسانه ها نيز وجود نداشته و اقدامات با تاخير انجام مي شود و حتي برخي مواقع واقعيت ها انكار مي شود. اما در روش تعاملي كار به شكل ديگري در مواقع بحران پيش مي رود به شكلي كه ضمن تعامل خوب با رسانه ها اخبار دقيق و درست به موقع به مردم داده مي شود و همچنين مديريت صحيح و به موقع صورت مي گيرد و امكان دسترسي رسانه ها به مناطق بحراني فراهم مي شود و واقعيتها كتمان نمي گردد.