شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سخنراني معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران
جمعه، 3 خرداد 1392 - 12:47 کد خبر:3420


 

شارا-نخستين جشن و همايش روز ملي ارتباطات و روابط عمومي  با حضور دكتر علي دارابي - معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران و جمعي از متخصصان و فعالان حوزه‌ي ارتباطات و روابط عمومي در تالار وحدت تهران توسط انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه‌ي كارگزار روابط عمومي و در آستانه‌ي روز ملي ارتباطات و روابط عمومي برگزار شد.

به گزارش شارا، اين همايش با حضور علي دارابي - معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران - و علي‌اكبر جلالي - پدر علم فناوري ارتباطات ايران -، كاظم متولي - پيشكسوت حوزه‌ي ارتباطات - و جمعي از متخصصان و فعالان حوزه‌ي ارتباطات و روابط عمومي در تالار وحدت تهران توسط انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه‌ي كارگزار روابط عمومي و در آستانه‌ي روز ملي ارتباطات و روابط عمومي برگزار شد.
معاون سيماي سازمان صدا و سيما گفت: مشكلي كه براي روابط عمومي‌هاي ما وجود دارد برگرفته از دولت‌هاي رانتي و نفتي ماست. رگ حياتي دولت ما به نفت بسته است و سازماني كه به شير نفت نزديك‌تر باشد، اعتبار بيشتري مي‌گيرد و متاسفانه اين حالت همچنان در كشور ما ديده مي‌شود.
علي دارابي، معاون سيماي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در اين برنامه گفت: مي‌خواهم بحث خودم را روي اين موضوع متمركز كنم كه مخاطب شعار روابط عمومي را جدي بگيريم، كيست ما كه اينجا هستيم؟ يعني آيا ما روابط عمومي را جدي نمي‌گيريم يا شايد افرادي كه بايد در اين جمع باشند، ولي غايبند. به راستي مگر روابط عمومي نزد ما مهم نيست كه بايد جدي گرفته شود؟
وي افزود: اگر اعتقاد داريم روابط عمومي مانند هواي تنفسي و اكسيژن مورد نياز است پس اصرار بر اينكه بايد جدي گرفته شود، چيست؟ روابط عمومي‌ها همواره خدمات و تلاش‌هاي بسيار زيادي داشته‌اند، منشا اثر بوده‌اند و بسياري از خدمات جمهوري اسلامي ايران از طريق روابط عمومي‌ها منتقل شده است. با اين حال چرا اين همه نشست برگزار مي‌كنيم و چرا روابط عمومي هنوز جايگاه جدي خود را در كشور ما ندارد. يكي از دلايلش اين است كه از كل اعتبارات سالانه كمتر از 5 درصد به فرهنگ و هنر و ارتباطات تخصيص داده مي‌شود كه مسئولان مجلس و دولت بايد فكري براي اين قضيه بكنند.
معاون سيماي سازمان صدا و سيما ادامه داد: اما در قرن بيست و يكم و عصر ارتباطات بايد نگاهي به چيزي كه به عنوان روابط عمومي مي‌شناسيمش و اسباب آن داشته باشيم. اگر بخواهم صريح‌تر بگويم بايد اشاره كنم كه روابط عمومي به جاي اينكه تبليغات‌محور باشد بايد پژوهش محور باشد و ديگر واقعا دوران تبليغات لوكس و گران گذشته است. هيچ وقت هم روابط عمومي‌ها داراي چنين بودجه‌اي نبوده اند و دسترسي هم به آن دشوار است.
دارابي ادامه داد: پس واقعا بايد در اصولي كه در عصر حاضر يعني در دهه چهارم انقلاب و با حضور نسل سوم و چهارم انقلاب براي سازماندهي روابط عمومي‌ها تعيين مي‌كنيم تغييرات جدي بدهيم.
وي گفت: نكته ديگري كه بايد از روابط عمومي همه كاره يا هيچ كاره فاصله بگيريم و به سمت روابط عمومي با برنامه برويم. يك مشكل ديگر كه براي روابط عمومي‌هاي ما وجود دارد برگرفته از دولت‌هاي رانتي و نفتي ماست. رگ حياتي دولت ما به نفت بسته است و سازماني كه به شير نفت نزديك‌تر باشد اعتبار بيشتري مي‌گيرد و متاسفانه اين حالت همچنان در كشور ما ديده مي‌شود. بايد توجه كنيم كه داريم به سمتي مي‌رويم كه جامعه مدني بزرگتر و دولت كوچكتري داشته باشيم. در چنان جامعه‌اي سازمان‌هاي مردم‌نهاد حضور بيشتر و جدي‌تري دارند. روابط عمومي‌ها هم بايد مبتني بر پژوهش و تحقيق مسائل را شناسايي كنند، فرهنگساز باشند و در ارتقاي همبستگي و ارتقاي درون سازماني نقش محسوس داشته باشند.
وي ادامه داد: حوزه كار روابط عمومي حوزه حكومت بر قلب‌هاست و با نگاه مكانيكي و ابزاري نمي‌توان به موفقيت رسيد. اگر معتقديم بالاترين قدرت در گروه داشتن اطلاعات است امروز روابط عمومي‌ها بالاترين نهاد قدرت درون سازمان‌ها و جامعه هستند.
دارابي در بخش ديگري از سخنانش گفت: روابط عمومي بدون اتاق ايده‌هاي نو مانند ماهي بيرون آب است. يك روابط عمومي بايد به طور مستمر ايده‌هاي نو داشته باشد. نكته ديگر اينكه روابط عمومي‌ها با رسانه و مطبوعات همسايه‌اند؛ نه همسايه قهر بلكه ديوار به ديوار و بايد به هم كمك كنند. يك نكته ديگر اينكه روابط عمومي‌ها بايد با كليشه ها وداع كنند و از كارهاي پراكنده غيرمفيد و تشريفاتي كه من آنها را سم مهلك مي‌دانم، پرهيز كنند. ارتباط با دانشكده‌ها به ويژه دانشكده‌هاي ارتباطات و روابط عمومي از ديگر كارهاي مهمي است كه نهادهاي روابط عمومي بايد در دستور كار داشته باشند.
معاون سيماي صدا و سيما در پايان گفت: روابط عمومي‌ها بايد يك سازمان ياددهنده و يادگيرنده باشند و آموزش در چنين نهادي بر توسعه استوار است و توسعه هم بر انسان. روابط عمومي‌ها همچنين دفاع از حيثيت سازمانشان نزد افكار عمومي را فراموش نكنند.
وي اظهار داشت: چند سال پيش هنگامي كه دربار ملكه بريتانيا به دنبال مسئول روابط عمومي بود به اين نكته اشاره كرد كه براي احراز اين پست كسي را مي‌خواهيم كه ضمن داشتن مهارت‌هاي لازم حيثيت از دست رفته دربار را نيز باز گرداند و اين موضوع ميزان اهميت نقش روابط عمومي را در دنياي كنوني مشخص مي‌كند.