شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تويوتا
جمعه، 8 تیر 1397 - 23:57 کد خبر:34005
تويوتا، (به انگليسي: Toyota) شركت خودروسازي ژاپني و چندمليتي است، كه دفتر مركزي آن، در شهر تويوتا، آيچي قرار دارد. شمار كاركنان شركت تويوتا در سال ۲۰۱۳ بيش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترين خودرو ساز جهان شناخته مي‌شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- تويوتا، (به انگليسي: Toyota) شركت خودروسازي ژاپني و چندمليتي است، كه دفتر مركزي آن، در شهر تويوتا، آيچي قرار دارد. شمار كاركنان شركت تويوتا در سال ۲۰۱۳ بيش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترين خودرو ساز جهان شناخته مي‌شود.

اولين خط توليد اتومبيل شركت تويوتا در سال ۱۹۳۷ توسط كيشيرو تويودا و در كارخانه شركت نساجي صنايع تويوتا، كه متعلق به پدرش (ساكيشي تويودا) بود، راه‌اندازي شد. نخستين خودروي سواري اين شركت نيز، تويوتا اي‌اي نام داشت.

شركت تويوتا مالك برندهاي دينا، دايهاتسو، سايون، لكسوس و هينو موتورز مي‌باشد. سهام اين كمپاني در بازار بورس نيويورك، بورس لندن و بورس توكيو معامله مي‌شود.

تاريخچه
ريشه‌هاي تأسيس شركت خودروسازي تويوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمي‌گردد، كه ساكيشي تويودا، اقدام به راه‌اندازي شركت صنايع تويوتا نمود. پيشينه اين شركت، كه در صنعت نساجي فعاليت مي‌كرد نيز، به ابتداي قرن بيستم بازمي‌گردد، كه به عنوان يك كارخانه ريسندگي فعاليت مي‌نمود. ساكيشي تويودا، كه سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، اين كارخانه را راه‌انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ يك ماشين بافندگي صنعتي نيز ابداع كرده و ساخته بود.

ساكيشي در سال ۱۹۲۴ نوع تمام‌اتوماتيك آن را ساخت و دو سال بعد، كارخانه اتوماتيك ريسندگي تويوتا، تحت نام صنايع تويوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر كنجكاو و مستعد او، كيشيرو تويودا كه در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه توكيو فارغ‌التحصيل شده بود، در كارخانه پدر مشغول به كار گرديد، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبيل شد.

در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌اي با شركت برادران پلات از انگلستان در ماشين آلات صنعتي ريسندگي و بافندگي به امضا رسيد. بر اساس اين توافقنامه حق توليد و فروش دستگاه‌هاي اتوماتيك بافندگي به كشورهايي غير از ژاپن نيز (مثل چين و آمريكا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده مي‌شد، كه در پي آن، كيشيرو رهسپار ايالات متحده آمريكا شد. البته كيشيرو از اين سفر اهداف ديگري نيز داشت. در زمان انجام مذاكرات با برادران پلات، مجذوب اتومبيل‌ها در غرب شد. در اين سفر بود، كه او تصميم خود را براي ورود به صنعت خودروسازي گرفت.

در سال ۱۹۳۰ كيشيرو تحقيق بر روي موتورهاي گازوئيلي را آغاز كرد. كيشيرو در مورد برنامه آينده خود با رئيس شركت، ريسابورو مشورت نمود، ريسابورو در ابتدا بسيار محتاط بود و فريادهاي اعتراض از داخل و خارج كمپاني بلند شد، اما كيشيرو بر تصميم خود پافشاري مي‌كرد و عقيده داشت كه اين تجارت براي كمپاني سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نيز آشكارا براي سياستگذاري پيشبرد صنايع اتومبيل در تلاش بود. طولي نكشيد كه ريسابورو موافقت كرد و كيشيرو دپارتمان اتومبيل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر، راه‌اندازي نمود. هدف او توليد اتومبيل‌هاي مناسب با شرايط ژاپن بود، در حالي‌كه نكات مثبت اتومبيل‌هاي خارجي را نيز در نظر داشت.

در سال ۱۹۳۵ اولين كارخانه خودروسازي تويوتا، آغاز به كار كرد و سال بعد، لوگوي تويودا به تويوتا تغيير يافت. يك سال بعد، يعني ۱۹۳۷ شركت تويوتاموتور به‌طور رسمي افتتاح شد. بدين ترتيب يكي از موفق‌ترين كارخانجات ريسندگي ژاپن، در بين دو جنگ جهاني با تغيير گرايش، به كارخانه خودروسازي تبديل گشت. تلاش و همت كيشيرو تويودا باعث شد، كه از دل كارخانه پدر، كارخانه‌اي جديد، تأسيس شود.

در ابتدا خود كيشيرو به عنوان قائم مقام شركت جديد عمل مي‌كرد، كه در سال ۱۹۴۱ به عنوان مديرعامل، مشغول به كار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شركت جديد، اصول مديريتي نويني در روش مديريت و اداره كارخانه، به كار گرفته شد.

در سال ۱۹۳۸ سيستم JIT عملياتي شد. دو سال بعد، مؤسسه تحقيقاتي تويوتا افتتاح گرديد. سال ۱۹۵۱ سيستم پيشنهاد ايده‌هاي خلاق در تويوتا فعال شد. ۱۹۷۳ مركز طراحي و سال بعد نيز مركز آموزش تويوتا، توسط كيشيرو راه‌اندازي گرديد.

اولين محصول تجاري شركت تويوتا، كاميون ۱٫۵ تني جي۱ بود. در طي جنگ جهاني دوم تمام كارخانه در اختيار جنگ بود و براي ارتش ژاپن، كاميون توليد مي‌كرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نيز، اجازه توليد خودرو به تويوتا داده نشد.

در سال ۱۹۵۲ با مرگ كيشيرو، مسئوليت شركت بر عهده ايجي تويوتا پسر عموي او، قرار گرفت. ايجي به همراه پسر كيشيرو، شوئي شيرو تويوتا و طي سال‌هاي بعد، تويوتا را به يكي از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان تبديل كردند. در سال ۱۹۷۷ مركز فني تويوتا در ايالات متحده آمريكا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همكاري تويوتا با جنرال موتورز در ايالات متحده صورت گرفت. پس از ايجي، تايچي اونو مسئوليت شركت را به عهده داشت و در استقرار سيستم توليد تويوتا، بسيار همت گماشت و اصول راهنماي تويوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر كرد.

امروزه تويوتا بزرگترين توليدكننده خودرو در جهان است، كه از وسايل نقليه كوچك گرفته تا كاميون‌هاي بزرگ را در انواع مدل‌ها توليد مي‌كند. شركت تويوتا همچنين فعاليت‌هاي مختلفي در زمينه خدمات مخابراتي – خانه‌هاي پيش‌ساخته و قايق‌هاي تفريحي انجام داده‌است.