شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10قانون طلايي مديريت بحران روابط عمومي
چهارشنبه، 13 بهمن 1400 - 15:12 کد خبر:33874
در دنياي واقعي بويژه رسانه هاي اجتماعي، مديريت شهرت بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد و مي تواند در يك لحظه از دست برود. اصول كلي ارتباطات بحران بايد پيشگيرانه، شفاف و پاسخگو باشد. هنگامي كه زمان عمل برسد: تصديق حادثه، مسئوليت پذيري، و عذرخواهي مي تواند در كاهش دامنه بحران كمك كننده باشد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  در اينجا 10 قانون طلايي وجود دارد كه مي تواند به شركت و سازمان شما در كنترل بحران كمك نمايد:

1. مسئوليت پذير باشيد


ابتدا سعي نكنيد بحران روابط عمومي را پوشش دهيد،اين فقط آسيب را بدتر خواهد كرد. در عوض، با مسئوليت پذيري، واكنش سريع و پاسخ به بازخورد، وضعيت را مديريت كنيد. به جاي بحث عمومي، نگرانيها و سوالات مردم را تشخيص داده و به پرسشها و گفتگوهاي درست پاسخ دهيد. براي كنترل وضعيت و ارسال پيام، يك بيانيه صادر و در رسانه هاي اصلي و اجتماعي منتشر كنيد.
 

2. فعال، شفاف و پاسخگو باشيد


در دنياي واقعي بويژه رسانه هاي اجتماعي، مديريت شهرت بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد و مي تواند در يك لحظه از دست برود. اصول كلي ارتباطات بحران بايد پيشگيرانه، شفاف و پاسخگو باشد. هنگامي كه زمان عمل برسد: تصديق حادثه، مسئوليت پذيري، و عذرخواهي مي تواند در كاهش دامنه بحران كمك كننده باشد.

 

3. رسانه هاي اجتماعي را ناديده نگيرند


بدترين كاري كه شركتها مي توانند انجام دهند اين است كه احتمال وقوع آتش سوزي در رسانه هاي اجتماعي را ناديده بگيرند. براي مقابله، تهيه يك طرح اطلاع رساني مطلوب و خوب مي تواند مفيد باشد.


4. انسان باشيد


در فرايند مديريت بحران، مسائل و ارزشهاي اخلاقي و انساني نبايد فراموش شود.

 

5. اول عذرخواهي كن، بعد اقدام كن


ذرخواهي كليد حركت به جلوست. انجام اين كار باعث مي شود سوخت به آتش با تاخير برسد و در نتيجه مي توان در روايت تغيير ايجاد كرد.


6. آماده باشيد


تيم اجتماعي خود را در هشدار بالا، براي نظارت در خط مقدم قرار دهيد.


7. ابتدا به درك وضعيت بپردازيد


همه جزئيات مربوط به ذينفعان كليدي را به اشتراك بگذاريد. هنگامي كه از شما سوال شد حتي اگر هنوز در حال ارزيابي وضعيت هستيد، به سادگي اين را بگوييد. اگر صدايي در اين مورد نداشته باشيد، بلافاصله مردم شما را گناهكار و مقصر مي كنند و فرضيه هاي خود را مطرح مي كنند.

 

8. اول به تيم خود گوش كن


اين بسيار آسان است كه واكنشي داشته باشيم، به خصوص اگر نام تجاري و شهرت شركت شما در معرض خطر باشد. تا زماني كه با تيم روابط عمومي خود دربارۀ بهترين رويكرد منطقي مشورت نكرديد، نظر خود را ارسال نكنيد.

 

9. توسعه فرهنگ برند سازماني تان را تقويت كنيد


براي جلوگيري از بحران، كاركنان خط مقدم خود را سرزنش نكنيد، اما آنها مسئوليت فرهنگ نام تجاري سمي را نمي پذيرند. يك فرهنگ نام تجاري سازماني كه مشتريان را به شدت تحت تأثير قرار مي دهد، به احتمال زياد كاركنان را نيز تحت تاثير قرار مي دهد و اين امر مي تواند توسعه فرهنگ برند سازماني را بيش از پيش تقويت كند.


10. فن را خاموش كنيد


اولين قاعده مديريت بحران، خاموش كردن فن است. روي آتش بنزين نريزيد.


 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)